آزاد سازی سهام عدالت در پیچ قانونی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، با وجود آنکه رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید آنالیز لایحه سهام عدالت مراحل پایانی اش را طی می نماید آنالیز های خبرنگاران نشان می دهد اختلاف برسر نحوه آزاد سازی سهام عدالت به سادگی قابل برطرف نیست.

آزاد سازی سهام عدالت در پیچ قانونی

به گزارش خبرنگاران، دولت و مجلس برسر شیوه آزادسازی سهام عدالت اختلاف نظر دارند. دولت می خواهد دارایی های موجود در سهام عدالت را به شکل یک صندوق سرمایه گذاری آزاد کند اما مشکل اینجاست که مدیریت این صندوق سرمایه گذاری بر اساس لایحه ای که به مجلس ارسال شده بر عهده یک هیات امنا است که اعضای آن را اغلب مدیران دولتی تشکیل می دهند.

به همین دلیل مجلس با این شیوه آزاد سازی مخالفت است و معتقد است این دولتی بودن هیات امنای صندوق سهام عدالت با روح قانون اصل 44 منافات دارد و چون دولت نمی خواهد هیات امنای این صندوق را از حالت دولتی خارج کند، مجلس می گوید پس بهتر است سهام عدالت در قالب شرکت های سرمایه گذاری استانی آزاد گردد.

دیروز میر علی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام نمود: پیش نویس عرضه سهام عدالت از یک سال و نیم گذشته در مجلس در حال آنالیز است، به نظر می رسد پیگیری های مربوط به آن در حال طی کردن روزهای پایانی خود است. پوری حسینی گفت: از نظر ما صندوق قابل معامله در بورس بهترین گزینه برای آزاد سازی سهام عدالت است به گفته او باقی گزینه ها ایرادهایی دارند که نمی توان به موفقیتشان امیدوار بود.

با وجود اینکه رئیس سازمان خصوصی سازی معتقد است آنالیز های لایحه خوان آخر را طی می نماید اما گفت وگوهای خبرنگاران با بعضی نمایندگان مجلس نشان می دهد اختلاف نظر دولت و مجلس به راحتی قابل حل نیست زیرا اختلاف بین دو شیوه واگذاری می تواند در آینده هزاران میلیارد تومان سود یا زیان برای مشمولان سهام عدالت ایجاد کند و این همان نقطه اصلی اختلاف ها است.

به نظر می رسد اختصاص سهام در قالب صندوق های سرمایه گذاری می تواند ارزش سبد دارایی های سهام عدالت را چند برابر کند اما اگر سهام در قالب شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار گردد این احتمال وجود دارد که مشمولان برای فروش سهامشان هجوم بیاورند و این امر به کاهش ارزش سهام عدالت منجر گردد؛ با این حال موضوع دولتی بودن هیات امنای این صندوق سرمایه گذاری چیزی نیست که بتوان به راحتی در کنار آن گذشت.

پیش از این حمید رضا فولاد گررئیس کمیسیون ویژه فراوری ملی و اصل 44 مجلس گفته بود:روش آزادسازی سهام عدالت به شیوه مدنظر دولت مردم را مالک و مدیر سهام عدالت نمی نماید و همچنان تسلط دولت بر سهام عدالت ادامه می یابد. محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون مالی مجلس هم تاکید نموده است: دولت باید آنچه را که به مردم تعلق دارد را به خود آنها بسپارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 238

به "آزاد سازی سهام عدالت در پیچ قانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزاد سازی سهام عدالت در پیچ قانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید