آیا روسیه، ترکیه و سوریه به جنگ ترکیبی روی آورده اند؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، اقدامات نظامی ترکیه در استان ادلب سوریه وارد مرحله فعالی شده، ولی نیروهای دولتی سوریه قصد عقب نشینی ندارند و روسیه نیز به حمایت از دمشق ادامه می دهد، با این وجود کارشناسان امکان درگیری مستقیم بین روسیه و ترکیه را بعید می دانند.

آیا روسیه، ترکیه و سوریه به جنگ ترکیبی روی آورده اند؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: عملیات نظامی ترکیه در استان ادلب سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. مقامات دمشق، مطمئناً با حمایت مسکو، اولتیماتوم رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه درباره عقب نشینی نیروهای دولتی سوریه از مناطق آزاد شده در منطقه کاهش تنش ادلب را اجرا ننموده اند .

البته ضد حملات نظامیان ترکیه و گروه های مسلح وفادار به آنها به مواضع نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان ادامه دارد و درگیری ها سخت شده است. طبق گزارش بعضی رسانه ها ، نیروهای دولتی سوریه در ادلب حدود 20 منطقه مسکونی را ترک نموده ا ند.

اردوغان روز شنبه ، مدعی شد که نظامیان ترکیه نه به دعوت (بشار) اسد ، بلکه به دعوت مردم سوریه به این کشور وارد شده اند و تا زمانی که مردم سوریه مخالفتی ننمایند، آنجا را ترک نخواهند کرد. وی همچنین گفت که در مکالمه تلفنی خود با رئیس جمهوری روسیه، از او خواسته تا در مناقشه کنونی بین ترکیه و سوریه دخالت نکند.

رسانه های عرب زبان گزارش دادند که یک کاروان بزرگ نظامی دیگر ترکیه با وسایل نقلیه ، زرهه پوش ، تانک و بولدوزر وارد خاک سوریه شده است. نظامیان ترک طی چند روز اخیر فعالانه از تسلیحات نظامی خود علیه مواضع ارتش سوریه استفاده می نمایند. این در حالی است که سیستم های پدافند هوایی نیروهای دولتی نیز شش فروند پهپاد تهاجمی ارتش ترکیه را منهدم نموده اند.

البته آنکارا با اقدامات نظامی و دیپلماتیک سعی دارد اثر حملات هوایی سوریه و روسیه را کاهش دهد. برای این منظور ، نیروهای ارتش ملی سوریه (گروه مسلح غیرقانونی سوری که هوادار ترکیه است) مجهز به سامانه های دفاع ضدهوایی قابل حمل استینگر آمریکایی هستند و از ایالات متحده هم خواسته اند تا سیستم های دفاع هوایی پاتریوت را در مرز با سوریه مستقر کند.

طبق گفته های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، استقرار موقت سامانه های ضد هوایی آمریکایی در مرز ترکیه با سوریه امکان پذیر است.

در همین زمان ، کلی کرفت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل د ر نشست فوق العاده شورای امنیت درباره اوضاع ادلب ، از روسیه خواست تا حمایت خود از دولت سوریه را متوقف کند. وی گفت: ما قاطعانه از فدراسیون روسیه می خواهیم تا بلافاصله هواپیماهای نظامی خود در آسمان سوریه را به زمین بنشاند.

این در حالی است که روسیه همچنان، از دولت بشار اسد و اقدامات آن در مبارزه با گروه های تروریستی حمایت می نماید ، و این مسئله در بیانیه های وزارت امور خارجه و وزارت دفاع روسیه کاملاً مشهود است.

در همین رابطه طی چند روز اخیر چند کشتی نظامی ناوگان دریای سیاه روسیه با عبور از کانال های بسفر و داردانل ترکیه، وارد آب های دریای مدیترانه شدند تا گروه نظامی روسیه در سواحل سوریه را تقویت نمایند.

ترکیه به خاطر منافع خود قصد ندارد خود را درگیر جنگ با روسیه کند

البته این مسئله که آنکارا مایل نیست وارد درگیری نظامی مستقیم با روسیه گردد، در آخرین مکالمات تلفنی اردوغان و پوتین که به ابتکارعمل طرف ترکیه ای انجام شد، معین است. و اکنون هم انتظار می رود تا روسای جمهوری دو کشور در تاریخ 5 یا 6 مارس (15 -16 اسفند ماه)، البته نه در آنکارا، بلکه در مسکو با هم ملاقات نمایند.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه تاکید نمود که این کشور خواهان رویارویی با روسیه نیست ، ولی به هرگونه حمله به سربازانش در منطقه کاهش تنش ادلب پاسخ خواهد داد.

سرلشکر یوری نیتکاچی یف کارشناس مسائل نظامی در روسیه معتقد است: آنکارا هیچ دلیلی برای جنگ با مسکو به خاطر ادلب ندارد. اولاً، مشارکت فعال نظامیان ترک در درگیری ها در سوریه و خسارات وارده به آنها از هم اکنون موجب ارزیابی های منفی در بین سیاستمداران و در جامعه این کشور شده است. از طرف دیگر ، ترکیه علاقه زیادی به توسعه روابط تجاری و صادرات مواد غذایی، سبزیجات و میوه به روسیه دارد. تجارت فعال گردشگری با روسیه ، پروژه های مشترک در عرصه انرژی و همکاری های نظامی-فنی نیز در کانون توجه آنها واقع شده است. همه اینها در نهایت آنها را به سازش و دست یابی به توافق با مسکو ترغیب می نماید.

این کارشناس برجسته این مسئله را نیز مورد توجه قرار داد که در بین اطرافیان اردوغان حزب جنگ نیز هستند و این احتمال وجود دارد که در آنکارا ، بعضی از آنها برنامه هایی برای استفاده از روش های ترکیبی جنگ علیه مسکو ، نه تنها در سوریه ، بلکه فراتر از مرزهای آن، از جمله در داخل خود روسیه داشته باشند.

نیتکاچی یف در این رابطه به اقدامات غیردوستانه علیه سازمان ها و رسانه های روسی اشاره نمود که در روزهای اخیر در ترکیه اتفاق افتاده است (حملات به روزنامه نگاران خبرگزاری اسپوتنیک و کنسولگری روسیه در استانبول). وی همچنین از سخنان مشاور رئیس جمهوری ترکیه که در واکنش به کشته شدن تعدادی از نظامیان ترکیه گفته است: انتقام ترکیه برای مسکو وحشتناک خواهد بود، ابراز نگرانی کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 877

به "آیا روسیه، ترکیه و سوریه به جنگ ترکیبی روی آورده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روسیه، ترکیه و سوریه به جنگ ترکیبی روی آورده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید