اقدام بانک ها در کاهش فشار کرونا بر کسب و کارها

به گزارش مجله کوروش بزرگ، یک کارشناس مالی معتقد است در شرایط کرونایی که کسب و کارها با فشارهای متعدد روبرو هستند، بانک ها می توانند به عنوان حمایت نماینده به وسیله راهکارهایی نظیر به تعویق انداختن اقساط وام، نقش آفرینی نمایند.

اقدام بانک ها در کاهش فشار کرونا بر کسب و کارها

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، شرایط کسب و کارها در دوران کرونا، به دلیل محدودیت های مختلف و کاهش تقاضا، تعریفی ندارد. بعضی با کاهش منابع مالی دست و پنجه نرم می نمایند و بعضی نیز با چالش پرداخت اقساط تسهیلات بانکی روبرو هستند.

در این میان، یکی از کارشناسان مالی معتقد است در شرایط فعلی، نظام بانکی می تواند در نقش واسطه ای، هم برای تامین مالی کسب و کارها نقش داشته باشد و هم با تعامل با دولت برای کسب حمایت های قانونی از فعال مالی، تاثیرگذاری داشته باشد.

دکتر کمیل طیبی کارشناس مالی در ادامه تبادل نظر با خبرنگار ایبِنا گفت: نقش بانک به عنوان یک نهاده واسطه مالی، اعطای تسهیلات و ایجاد اعتبار است. به عبارت دیگر در تامین منابع مالی کسب و کارها، بانک باید نقش داشته باشد. این موضوع به عنوان یک اصل شناخته شده است و باید به آن توجه داشت. حالا اینکه چه ابزاری و چه سازوکاری برای این نوع تامین مالی وجود داشته باشد، اهمیت پیدا می نماید.

در این شرایط کرونایی که کسب و کارها با فشارهای متعدد روبرو هستند، بانک ها می توانند به عنوان حمایت نماینده به وسیله راهکارهایی نظیر به تعویق انداختن اقساط وام و پایین آوردن نرخ سود، نقش آفرینی نمایند. ولی در کنار نقش حمایت نماینده، بانک ها در این شرایط می تواند نقش توسعه ای را هم داشته باشد. یعنی بانک به عنوان یک بانک توسعه ای شناخته بشود.

به اصطلاح در قبال بانک، سیستم یک شرایط رقابتی را فراهم کند که مثلا آن دسته از صنایع و آن دسته از کسب و کارهایی که جنبه تولیدی داشته باشند در زمینه سرمایه گذاری بر اساس تسهیلات بانکی پیش فرایند.

در واقع بانک به مشتریان خودش که همان کسب و کارها هستند، این منابع تسهیلاتی را عرضه می نماید و از یک سمت دیگر هم باید با دولت در تعامل باشد که به اصطلاح حمایت لازم از فعال مالی به جهت قانونی و ضمانت بانکی، بشود. در نتیجه این روش، کسب و کار تولیدی داخلی، می تواند با کاهش نرخ بهره و حمایت قانونی دولت، منابع مالی مورد نظر را دریافت کند.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1402

به "اقدام بانک ها در کاهش فشار کرونا بر کسب و کارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام بانک ها در کاهش فشار کرونا بر کسب و کارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید