تهرانی ها به زودی به خانه بزرگ آقای سریال شهرزاد می روند ، اینجا عمارت صد ساله نخست وزیر قاجار و پهلوی است

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تهرانی ها به زودی به خانه بزرگ آقای سریال شهرزاد می روند تا مهمان عمارتی شوند که روزگاری خانه نخست وزیر قاجار و پهلوی بوده است.

تهرانی ها به زودی به خانه بزرگ آقای سریال شهرزاد می روند ، اینجا عمارت صد ساله نخست وزیر قاجار و پهلوی است

خبرنگاران: بزرگ آقا در اتاق خود پشت میزش نشسته، نمایی از دیوار دیده می گردد که گچ بری های زیبایی آن را پوشانده است. او در راهروها و سالن های خانه زیبایش قدم می زند و به خیال خودش سرنوشت آدم ها را می چیند در حالی که آیینه کاری های بی نظیر سردرها توجه هربیینده ای را به خود جلب می نماید.

شاید این سریال شهرزاد بود که کوشک وثوق الدوله فراموش شده را سر زبان ها انداخت اگرچه تعیین نیست که گروه فیلمبرداری چقدر ضوابط حفظ میراث فرهنگی را در خصوص این عمارت رعایت کردند اما به هر حال این سریال توجه همه را به عمارت صد ساله نخست وزیر قاجار و پهلوی یعنی وثوق الدوله جلب کرد.

باغ سلیمانیه حسن وثوق یا کوشک وثوق الدوله در محوطه ای به وسعت 25 هکتار حدود 100 سال پیش بنا شد. باغ سلیمانیه در طول زمان تکه تکه و هر تکه به سازمان آب، نیروی انتظامی، شهرک مسکونی، چایخانه سنتی و … واگذار شد اما خود عمارت که روزگاری منزل مسکونی وثوق الدوله برادر قوام السلطنه بود به بنیاد مستضعفان رسید.

باغ سلیمانیه در گذشته 1222 اصله درخت داشت که اکنون تنها 453 اصله از آنها باقی مانده است و اخیرا نیز بسیاری نسبت به خشک شدن باغ و متروکه ماندن عمارت آن هشدار دادند تا اینکه بنیاد مستضعفان این باغ را به شهرداری تهران واگذار کرد.

پیروز حناچی درباره سرنوشت این خانه تاریخی که حالا به واسطه سریال شهرزاد شناخته تر شده است می گوید: برای تبدیل باغ های عبقری و وثوق الدوله به بوستان عمومی 160 میلیارد تومان هزینه شده است. در مصوبه خانه باغ، راه های زیادی برای حفظ باغات از جمله ارائه مجوز رستوران و… دیده و حتی مجوز مسکونی با تراکم کم نیز قبول شده است.

کوشک وثوق الدوله در منطقه 14 شهرداری تهران و در خیابان نبرد شمالی کوچه طاهر جنب کلانتری 121 سلیمانیه قرار گرفته است و نباید آن را با عمارت قوام الدوله یا وثوق الدوله که در منطقه 12 در خیابان امیر کبیر قرار گرفته است اشتباه گرفت.

منبع: چمدان
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 268

به "تهرانی ها به زودی به خانه بزرگ آقای سریال شهرزاد می روند ، اینجا عمارت صد ساله نخست وزیر قاجار و پهلوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانی ها به زودی به خانه بزرگ آقای سریال شهرزاد می روند ، اینجا عمارت صد ساله نخست وزیر قاجار و پهلوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید