جزئیات پیشنهاد جدید به مجلس، اخذ مالیات 20 درصدی از خانه های خالی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، کارشناس اقتصاد مسکن با اعلام این که پیشنهاد اخذ مالیات 20 درصدی از خانه های خالی به مجلس ارائه شده است، گفت: با این نرخ موثر مالیات، قیمت مسکن قطعا کاهش می یابد.

جزئیات پیشنهاد جدید به مجلس، اخذ مالیات 20 درصدی از خانه های خالی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزای تسنیم، افشین پروین پور در برنامه علل افزایش قیمت مسکن و راه های کنترل آن شبکه خبر اظهار کرد: کشور سالانه به حدود 2 میلیون واحد مسکونی احتیاج دارد و هر روشی که یاری کند به فراوری مسکن مانند بورس مسکن بسیار خوب است. البته باید توجه گردد که تامین اقتصادی فراوری مسکن را به بورس ببریم نه زمین را.

  • در همین رابطه بخوانید: مداخله دولت قیمت مسکن را کاهش می دهد؟

وی با بیان این که در زمان حاضر بازار مسکن ایران شرایط 30 درصدی مصرفی و 70 درصد تقاضای سرمایه ای دارد، اضافه نمود: این که بخواهیم یک نسخه را از کشورهای دیگر برای حل مسائل مسکن کپی برداری کنیم، اشتباه است. به عنوان مثال برنامه ای که در کشور کانادا برای بخش مسکن اجرا شده، در ایران کارایی نخواهد داشت چرا که در این کشور سوداگری مسکن نداریم.

وی با اشاره به این که 3 میلیون واحد خالی در کشور داریم، توضیح داد: با تکنیک درست اخذ اقتصادیات بر خانه های خالی بدون آن که یک عدد آجر روی آجر بگذاریم، با عرضه این واحدها به بازار مسکن قیمت ها کاهش می یابد.

وی از ارائه پیشنهاد اخذ اقتصادیات 20 درصد قیمت ملک برای جریمه واحدهای خالی از سکنه به مجلس یازدهم اطلاع داد و گفت: املاکی که پروانه ساخت آنها صادر شده باید 18 ماه بعد به بازار عرضه شوند، در غیر اینصورت از روز اول بعد از 18 ماه 20 درصد قیمت ملک به صورت سالانه در دوره های 6 ماهه از مالک دریافت خواهد شد.

کارشناس اقتصاد مسکن به مثالی در این باره اشاره نمود و اضافه نمود: به عنوان نمونه یک ملک یک میلیارد تومانی در صورت عدم عرضه به بازار باید سالانه 200 میلیون تومان جریمه بپردازند. این یک نرخ موثر و بازدارنده است که باید به صورت شش ماهه دریافت گردد. اگر واحد مسکونی در یک بازه زمانی کمتر از شش ماه هم به بازار عرضه گردد نیز به صورت روزشمار اقتصادیات از مالک دریافت خواهد شد.

پروین پور همچنین با بیان این که باید 100 درصد عایدی فروش مسکن به عنوان اقتصادیات از فروشنده دریافت گردد، یادآور شد: قیمت مسکن به صورت زنجیره ای کاهش یا افزایش می یابد. بعضی می گویند بعضی واحدهای مسکونی خالی لوکس هستند. به فرض این که این حرف درست باشد. فرض کنیم 500 هزار مسکن لوکس در مناطق شاقتصادی تهران داریم که اگر این تعداد به بازار عرضه گردد باعث کاهش قیمت مسکن در این مناطق می گردد. در واقع قیمت به صورت زنجیره ای می شکند و توانمندی افراد برای خرید مسکن در سایر مناطق افزای می یابد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1062

به "جزئیات پیشنهاد جدید به مجلس، اخذ مالیات 20 درصدی از خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات پیشنهاد جدید به مجلس، اخذ مالیات 20 درصدی از خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید