خبرنگاران تاکید روسیه بر اجرای صحیح توافق صلح در قره&zwnjباغ

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مسکو- خبرنگاران- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گو با همتایان ترک و آذری خود بر اجرای صحیح توافق‌نامه صلح قره‌باغ و تقویت آتش‌بس در این منطقه تاکید نمود.

خبرنگاران تاکید روسیه بر اجرای صحیح توافق صلح در قره&zwnjباغ

جهت دریافت خدمات فضای داخلی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه خاطرنشان کرد: لاوروف با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت ادامه هماهنگی اقدامات دو کشور برای تقویت آتش بس در قره باغ در چارچوب مرکز مشترک نظارت بر آتش بس در این منطقه و تثبیت بیشتر اوضاع منطقه قفقاز جنوبی تاکید کردند.

وزیران خارجه روسیه و ترکیه بعضی موضوعات دستور کار دو جانبه و بین المللی را آنالیز کردند. دو طرف بر اهمیت از سرگیری تماس‌های روسیه و ترکیه در سطح عالی با کاهش آهنگ انتشار ویروس کرونا تاکید کردند.

لاوروف روز سه شنبه با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم گفت و گوی تلفنی کرد.

وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان در این تماس تلفنی، فرایند اجرای بیانیه مشترک نخست وزیر ارمنستان و روسای جمهوری روسیه و آذربایجان درباره قره باغ و موضوعات مهم همکاری‌های دوجانبه و دستور کار بین المللی را آنالیز کردند.

درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم مهرماه گذشته در منطقه مورد مناقشه قره باغ شروع شد و در 9 نوامبر (19 آبان ماه) گذشته با امضای بیانیه سه جانبه رؤسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان خاتمه یافت.

لاوروف دیروز با وزیر خارجه ارمنستان در مسکو ملاقات و خاطرنشان کرد: قفقاز جنوبی از تنش و اختلاف رها و به منطقه ثبات تبدیل می‌شود.

لاوروف در نشست با آرا آیوازیان وزیر امور خارجه جدید ارمنستان توضیح داد: بیانیه مشترک سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که 9 نوامبر (19 آبان) امضا شد، جنگ را در قره باغ متوقف و شرایط را برای اجرای توافق‌ها فراهم کرد؛ به این ترتیب ما می‌توانیم شرایط را برای تبدیل قفقاز جنوبی از حالت اختلافات به منطقه با ثبات و شکوفایی به نفع همه اقوام ساکن آن فراهم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ما از هر راه ممکن به پیشرفت در این جهت یاری خواهیم کرد.

لاوروف با بیان اینکه مساله مبادله اسرا مساله بسیار مهمی است، خاطر نشان کرد: روسیه با یاری صلحبانان خود به مبادله اسرا بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان یاری خواهد نمود.

وی توضیح داد که مناقشه قره باغ در زمان حاضر فقط از مرحله گرم (زد و خوردهای مسلحانه) خارج شده است.

روز گذشته نیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت و گوی تلفنی کردند که محور مذاکرات دو طرف را اوضاع قره باغ تشکیل می‌داد.

به گزارش خبرنگاران، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز دوشنبه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: پوتین و مرکل به تفصیل درباره اوضاع پیرامون مساله قره باغ گفت و گو کردند و رئیس جمهوری روسیه، همتای آلمانی را از تلاش‌های برای توقف اقدامات نظامی در قره باغ و فعالیت صلحبانان روسی که به درخواست باکو و ایروان در امتداد خطوط حائل و دالان لاچین مستقر شده‌اند، آگاه کرد.

در گفت و گوی تلفنی خاطر نشان شد که اجرای مستمر توافق‌های قید شده در بیانیه مشترک روسای جمهوری روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان (9 نوامبر) به تثبیت اوضاع منطقه یاری می‌کند.

در ادامه بیانیه آمده است: در ادامه تماس تلفنی بر اهمیت حل مسائل موجود ساکنان قره باغ که از اقدامات جنگی آسیب دیده‌اند، تاکید شد.

در این رابطه بر ضرورت الحاق سازمان‌های تخصصی بین المللی به فعالیت مرکز واکنش انسانی در قره باغ که توسط روسیه ایجاد شده است، تاکید شد.

دو طرف بر آمادگی متقابل برای همکاری در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1371

به "خبرنگاران تاکید روسیه بر اجرای صحیح توافق صلح در قره&zwnjباغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاکید روسیه بر اجرای صحیح توافق صلح در قره&zwnjباغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید