خبرنگاران رفع موانع سرمایه گذاری در کشور با اصلاح قوانین

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تهران- خبرنگاران- سرمایه گذاری (Investmant) یکی از عوامل اصلی تولید در کنار نیروی کار، انرژی و فناوری است. عاملی که با وجود اهمیت زیاد در تولید و اشتغال زایی اما با مشکلاتی در بخش های مختلف کشورمان از جمله بخش صنعت روبه رو است.

خبرنگاران رفع موانع سرمایه گذاری در کشور با اصلاح قوانین

رهبر معظم انقلاب اسلامی دوم شهریورماه در نشست تصویری با اعضای دولت به مناسبت هفته دولت فرمودند: متأسفانه در سال های اخیر، سرمایه گذاری در کشور دچار اختلال شده و در این زمینه عقب هستیم که برای بر طرف کردن این مشکل، ابتدا باید سرمایه گذاری های کلانی که در کشور رها شده و یا کُند پیش می فرایند، احیا شوند و هیچ طرح بزرگ سرمایه گذاری بلاتکلیف نماند.

ناتوانی صنعتگران از پیش بینی آینده

در این پیوند، محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران گفت: مدیران و فعالان اقتصادی قادر به حل مسائلی نظیر قوانین کار، اقتصادیات، بیمه و غیره هستند، اما مهمترین مانع سرمایه گذاری در صنعت، ناتوانی صنعتگران از پیش بینی آینده است.

به گفته این مقام صنفی، فعالیت تولیدی همانند فعالیت تجاری نیست که بین 6 ماه تا دو سال زمان ببرد و بعد بتوان آن را تعطیل کرد، زیرا یک کارخانه تولیدی باید دست کم بین 10 تا 15 سال کار کند.

وی بیان داشت: به طور مثال اکنون اقتصاد کشور از نظر ارزی در تنگنا واقع شده است و واردات لوازم خانگی ممنوع شده است، به همین دلیل برای فعالان اقتصادی توجیه دارد که وارد عرصه تولید لوازم خانگی شوند.

شهیدی ادامه داد: با وجود این، اگر احتمال بهبود شرایط اقتصادی از 6 ماه تا چند سال آینده وجود داشته باشد، شاید مجدد درهای واردات باز شود و آن وقت است که همه فعالیت های تولیدی آسیب خواهند دید.

وی تاکیدکرد: اکنون مهمترین عامل مانع سرمایه گذاری در کشور، ناتوانی فعالان اقتصادی در برنامه ریزی بلندمدت به دلیل تغییر ضوابط، مقررات و قوانین است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: مواردی بوده که شرکتی با صرف زمان و بازاریابی مناسب، بازاری صادراتی برای محصول خود پیدا کرده، اما به ناگاه با صدور بخشنامه ای جلوی صادرات آن گرفته شده است.

وی افزود: این شرایط علاوه بر وارد کردن زیان شدید به آن شرکت، موجب سلب اعتماد خارجی ها نیز می شود، زیرا دیگر نمی توانند در برنامه ریزی های خود روی ایرانی ها حساب کنند.

شهیدی اظهارداشت: تغییر مداوم قوانین و مقررات و نگاه سلیقه ای برخی مدیران، عامل اصلی در تغییر جهت سرمایه گذاری ها از سمت تولید است، به طوری که حتی برخی منتظرند تا ببینند دیدگاه های دولت بعدی، صادرات گرا و تولیدمحور است یا خیر؟

وی خواستار آن شد تا مجلس شورای اسلامی نیز برای طرح ها و قوانین و مقررات خود زمان معین کند، یا اینکه تغییر مداوم قوانین و ضوابط از سوی مدیران جرم تلقی شود.

تحریم ها و مسائل سرمایه گذاری

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور نیز در این زمینه معتقد است: دشمنان قسم خورده این مرز و بوم در سال های گذشته با وضع تحریم ها، دشواری ها و موانع متعددی بر سر راه تولید و اشتغال در کشور قرار داده اند.

رضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران درخصوص مسائل سرمایه گذاری در صنعت به ویژه صنعت قطعه سازی کشور، به مواهبی همچون وسعت و گستردگی کشور، وجود منابع غنی رو زمینی و زیر زمینی و نیاز به دانش فنی بالای ایرانی ها از سوی همسایگان به عنوان فرصت های بزرگی برای رشد و توسعه کشور اشاره کرد که با وجود تحریم ها مسکوت مانده است.

به گفته وی، این تحریم ها که در پوشش محدودیت فروش نفت و صادرات، محدودیت های نقل و انتقال پول، سوئیفت بانک ها و غیره ظاهر شده، مسائل زیادی برای فعالان اقتصادی کشور آفریده است؛ مسائلی که همچنان ادامه دارد.

این مقام صنفی گفت: با وجود این، تولیدکنندگان ایرانی نشان دادند دست کم قادر به تامین نیازها با استفاده از پتانسیل داخلی و هنر دور زدن تحریم ها هستند، اما در این میان برخی سوء مدیریت های داخلی به مسائل دامن زده است.

وی با اشاره به نام گذاری سال های اخیر با یک رویکرد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب، تاکیدکرد: این نام گذاری ها و شعارها باید به شعور، راهکار، استراتژی و نقشه راه تبدیل شود، اما معتقدم ضعف هایی در این راستا شاهد هستیم و تدابیر اتخاذ شده، آن طور که باید تاثیرگذار نبوده است.

لزوم تدوین قوانین جنگی

رضایی تاکیدکرد: امروز در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و در این پیوند، باید به جای قوانین و ضوابط هیجانی، قوانین جنگی تدوین کرد.

وی بیان داشت: اینچنین ناکارآمدی ها و سوء مدیریت ها، به اهداف دشمنان در جلوگیری از رشد اقتصادی کشور کمک کرده است.

فرسودگی ناوگان سخت افزاری صنعتی

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور افزود: با اینکه مهندسان و مبتکران کشورمان، در زمینه های فناوری، شرکت های دانش بنیان و غیره اقدامات خوبی در سال های گذشته انجام دادند، اما ناوگان سخت افزاری صنعتی کشور از فرسودگی و کهنگی رنج برده و نیاز به بازسازی و به روزرسانی دارد.

وی گفت: این مهم در کیفیت، قیمت و رقابت پذیری محصولات تولیدی کشورمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رضایی، عامل دیگر از موانع سرمایه گذاری را وجود قوانین فرسوده و ناکارآمد بیان نمود که سابقه چنین قوانینی از پیش از انقلاب وجود داشته و هنوز هم وجود دارد.

وی در این زمینه پیشنهاد کرد که مجلس شورای اسلامی به اصلاح این قوانین بپردازد.

این مقام صنفی تاکیدکرد: رشد اقتصادی از جهت رشد تولید اتفاق می افتد که آن هم نیازمند بستر امن است، اما امروز تولید که در شرایط چالشی، دیربازده بودن و کم بازدهی واقع شده است، در مقابل بازارهای پر رونق دلالی همانند سکه، ارز، خودرو، مسکن و غیره واقع شده است و بنابراین آن طور که باید طرفدار ندارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1263

به "خبرنگاران رفع موانع سرمایه گذاری در کشور با اصلاح قوانین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رفع موانع سرمایه گذاری در کشور با اصلاح قوانین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید