راز اعزام 4 جنگنده بحرینی به حریم هوایی قطر و اهداف پشت پرده

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن 2017 روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، 13 شرط از جمله کاهش روابط با تهران و تعطیلی شبکه الجزیره را برای از سرگیری این روابط مشخص کردند. در حالی که اخیراً اخباری درباره آشتی قریب الوقوع میان دوحه و چهار کشور عربی مخابره شده بود اما گویا این بحران به این زودی تمام نخواهد شد.

راز اعزام 4 جنگنده بحرینی به حریم هوایی قطر و اهداف پشت پرده

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

از همان ابتدا که گفته شد قطر و عربستان در راستا آشتی و حل بحران حرکت می نمایند، سکوت سه کشور دیگر یعنی بحرین، امارات و مصر نشانگر این موضوع بود که آنها گویا تمایلی در این زمینه ندارند هر چند که همیشه این کشورها به ویژه بحرین و امارات دنباله رو عربستان بوده اند.

هشدار شدید اللحن قطر به بحرین

ماجرا زمانی هویدا شد که علیاء احمد بن سیف آل ثانی نماینده دائم قطر در سازمان ملل در دو نامه جداگانه به جری ماتجلا رئیس دوره ای شورای امنیت از آفریقای جنوبی و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، ضمن شکایت به جامعه جهانی، خاطرنشان کرد که 4 جنگنده بحرینی حریم هوایی قطر را بر فراز آب های منطقه ای قطر در روز چهارشنبه نهم دسامبر 2020 نقض نموده اند.

خانم علیاء احمد بن سیف آل ثانی اعلام کرد: بحرین در تحریم ظالمانه و اقدامات یکجانبه و غیرقانونی و غیرقابل توجیه علیه قطر، مشارکت دارد. این اقدامات نقض نماینده، اولین بار نیست که از سوی جنگنده های بحرینی رخ می دهد. تکرار این قبیل حوادث نشانه عدم پایبندی منامه به تعهدات بین المللی است و نمی توان در قبال آن ساکت ماند.

وزارت امور خارجه بحرین، اتهامات قطر مبنی بر تجاوز چهار جنگنده نیروی هوایی بحرین به حریم هوایی قطر را رد کرد و مدعی شد که قطر در این خصوص غیر مسئولانه، بی اساس و غیر مرتبط با حقیقت صحبت نموده است.

اما سئوالی که در حاضر مطرح می گردد این است که دلایل نقض حریم هوایی قطر از سوی جنگنده های بحرینی چیست و در ثانی چرا قطر برای اولین بار به این سبب به سازمان ملل و شورای امنیت به خاطر این نقض خطرناک حاکمیت و تمامیت امنیتی خود شکایت برده است؟

زمان این تشدید تنش نشان دهنده این است که این اقدام سهوی رخ نداده است و موضوعات پشت پرده ای در آن دخیل است و گرنه قطر با این حجم، واکنش رسانه ای و سیاسی نشان نمی داد؛ به ویژه که این تحول خطرناک کمتر از دو هفته قبل از برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در عربستان رخ می دهد که احتمال داده می گردد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در آن شرکت کند و سند آشتی میان قطر و سه کشور تحریم نماینده دوحه به امضا برسد.

بدون شک بحرین نمی تواند دست به این اقدام خطرناک علیه همسایه قطری خود بزند و جنگنده هایش را روانه آن کند آنهم بدون مشورت و هماهنگی با برادر عظیم یعنی سعودی که نظامیانی در کنار نظامیان امارات در بحرین دارد.

بعضی طرف های دخیل در تخریب کوشش های کویت از جمله امارات و بعضی طرفها در عربستان تمام کوشش خود را برای ممانعت از برقراری آشتی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به کار می بندند.

ردپای بن زاید و بن سلمان در تحریک بحرین

به نظر می رسد که بحرین در راستای تخریب آشتی میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حرکت می نماید و این در راستای خواسته های بن زاید و بن سلمان است. بحرین به دنبال ایجاد فضای تنش و تشدید اختلافات با همسایه قطری خود است تا شرایطی را ایجاد کند که همه کوشش های آشتی در خلیج فارس که از سوی کویت رهبری می گردد را برهم بزند.

تحلیلگران این تحرکات بحرین را در راستای ویرانی کوشش های میانجی گرایانه کویت برای انجام آشتی دانستند. از نگاه ناظران امور منطقه؛ این تحرکات بحرین در راستای تبادل نقش است و با موافقت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است. این تحولات همزمان با تغییر و تحولات در آمریکا و رفتن دونالد ترامپ و آمدن جو بایدن است و اینکه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به دنبال از بین بردن هرگونه کوشش آشتی با قطر است.

بحرین حجمش به اندازه ای نیست که دست به این اقدامات تحریک آمیز بزنند و می توان از آن به عنوان مامور معذور نام برد. به نظر می رسد که مقامات آل خلیفه در راستای دامن زدن به بحران با قطر و ریشه دار کردن اختلافات حرکت می نماید.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که آیا این به مثابه پیغام هشدار یا تهدید به قطر از سوی سه کشور امارات، سعودی و بحرین بوده است به خاطر اینکه قطر به شروط آشتی یا بعضی از آنها پایبند نبوده است؟ شرایط پیش آمده یعنی تشدید تنش از سوی کشورهای تحریم نماینده قطر، خوش بینی به وجود آمده در دو هفته گذشته در محافل سیاسی را برباد می دهد.

این در شرایطی که دو هفته قبل هم دوحه از نقض حریم آبی خود از سوی گارد ساحلی بحرین اطلاع داد و بحرین هم همسایه خود را به توقیف 47 قایق ماهیگیری متهم کرد؛ اما نکته این است که توقیف قایق های ماهیگیری یک موضوع و اعزام چهار جنگنده، تحول خطرناکی است.

این در حالی است که توپخانه رسانه ای قطر مجدداً حملات سنگینی به سه کشور تحریم نماینده قطر به ویژه امارات، را شروع نموده است و عمر آرامش و آتش بس رسانه ای خیلی کوتاه بود.

سئوالات خطرناکی که در ذهن متبادر می گردد این است که آیا این تحرکات با چراغ سبز آمریکا که پایگاه نظامی العدید در قطر را دارد، اتفاق افتاده است؟ هدف خطرناک آن چیست؟ چه فتنه ای قرار است برپا گردد؟ آیا قطر با اهداف خاصی تحت فشار قرار گرفته است؟

به هر حال هرچه که باشد و هر دلیلی که در ورای اعزام جنگنده های بحرینی به آسمان قطر باشد، آنچه واضح و مبرهن است، عدم حل بحران میان دوحه و چهار کشور عربی است که این بحران به نظر نمی رسد که به این زودی انتها یابد و یا حداقل شواهد و قرائن این گونه نشان می دهد. اختلافات به خانه اول بازگشته است و بعضی حتی نگران هستند که بسیار شدیدتر از قبل هم ادامه پیدا کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1409

به "راز اعزام 4 جنگنده بحرینی به حریم هوایی قطر و اهداف پشت پرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز اعزام 4 جنگنده بحرینی به حریم هوایی قطر و اهداف پشت پرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید