روز سوم نافرمانی مدنی در عراق؛ بازگشت آرامش به بندر ام قصر بصره

به گزارش مجله کوروش بزرگ، نافرمانی مدنی در استانهای القادسیه و ذی قار، امروز به تعطیلی اغلب ادارات دولتی منجر شد و با تشدید تدابیر امنیتی در بصره، خاتمه آرامش در بندر ام قصر برقرار شد.

روز سوم نافرمانی مدنی در عراق؛ بازگشت آرامش به بندر ام قصر بصره

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در ادامه تظاهرات های مردمی در عراق، نافرمانی مدنی در الدیوانیه مرکز استان القادسیه و استان ذی قار برای سومین روز متوالی با شدت بیشتر ادامه دارد و بسیاری از ساختمان های دولتی در این استانها در کنترل معترضان قرار گرفته است.

امروز، همچنین با تشدید تدابیر امنیتی در بصره، خاتمه آرامش به بندر ام قصر بازگشت.

همزمان با این تظاهرات، نخست وزیر عراق در نشستی با سران کشور حاضر شد و از سوی دیگر، رئیس جمهور با مقامات منطقه کردستان برای آنالیز آخرین تحولات مربوط به تظاهرات مردمی دیدار کرد.

فرستاده سازمان ملل به عراق نیز خواهان گفت وگوی ملی شد و سفارت انگلیس بر ضرورت حمایت از جان معترضان تاکید نمود.

سازمان ملل: زمان گفت وگوی ملی در عراق فرا رسیده است

جینین هنیس پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق، درباره تداوم تظاهرات ها و خشونت های جاری در این کشور، ابراز نگرانی کرد و طی پستی در توئیتر نوشت: تداوم خونریزی در عراق ما را می ترساند. ناامیدی شدید میان مردم نباید دست کم گرفته یا به اشتباه برداشت گردد.

وی اضافه کرد: خشونت تنها خشونت می آورد و باید از جان مردم حاضر در تظاهرات های مسالمت آمیز حمایت گردد. دیگر زمان گفت وگوی ملی فرا رسیده است.

العبادی، استعفای نخست وزیر را خواهان شد

حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق در گفت وگویی تلویزیونی خاطرنشان کرد که عادل عبدالمهدی نخست وزیر در پاسخ به خواست مردم باید استعفاء کند.

وی ابراز امیدواری کرد که نخست وزیر، به خواست توده مردم گوش دهد و هر چه سریعتر اقدامی کند زیرا ممکن است فرصتها را از دست دهد.

نشست سران عراق برای آنالیز وضعیت کشور

نخست وزیر عراق برای آنالیز وضعیت این کشور در سایه تظاهرات مردمی، با شماری از سران کشور از جمله رئیس شورای عالی قضایی، رئیس مجلس و وزرای دفاع و کشور جلسه مشترکی برگزار کرد.

دفتر نخست وزیری عراق امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد که در این نشست فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی، محمد الحلبوسی رئیس مجلس و وزرای دفاع و کشور و شماری از فرماندهان امنیتی عراق حضور داشتند.

در این نشست، بر حمایت قوه های مقننه و قضائیه از کوشش های دولت و سرویس های امنیتی برای برقراری امنیت و ثبات در سراسر عراق، حمایت از تظاهرات نمایندگان و حفظ اموال عمومی و شخصی، مراکز اقتصادی و حفظ عبور و مرور تأکید شد.

در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم عراق، احمد صفار مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان عراق، اطلاع داد که پیش نویس بودجه این کشور آماده است؛ پیش نویسی که درخواست نمودها را نیز شامل می گردد و در انتظار توافق نهایی بغداد و اربیل است.(جزئیات بیشتر)

واکنش سفارت انگلیس در بغداد به اعتراضهای مردمی

سفارت بریتانیا در بغداد، طی بیانیه ای درباره تظاهرات مردمی در عراق واکنش نشان داد.

در بیانیه این سفارت آمده است: تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم عراق است و خشونت علیه تظاهرات نمایندگان غیرقابل قبول است. دولت عراق نیز باید از تمامی نیروهای امنیتی بخواهد که از معترضان حمایت نمایند و رفتار مناسبی با آنها داشته باشند.

جدیدترین اخبار از تظاهرات مردمی در مناطق مختلف عراق

تظاهرات نمایندگان ساختمان استانداری الدیوانیه، اداره بازنشستگی و شماری از ساختمان های دولتی را بستند.

معترضان یک پالایشگاه نفتی در الدیوانیه را بستند

به دنبال ورود نیروهای امنیتی به بندر ام قصر در بصره و کوشش آنها برای متفرق کردن تظاهرات نمایندگان، بعضی از معترضان به سوی مقر نیروهای امنیتی در این بندر حمله کردند تا افراد بازداشت شده را آزاد نمایند و این امر به درگیری میان دو طرف منجر شد. بعضی منابع رسانه ای از کشته شدن دو نفر از معترضان در ام قصر خبر می دهند.

به گزارش بعضی منابع رسانه ای، امروز بالاخره، آرامش بار دیگر در بندر ام قصر حکمفرما شد و نیروهای امنیتی پیروز شدند، خودروها و تجهیزاتی که به دست معترضان افتاده بود، بازپس گیرند.

بعضی پایگاه های خبری، امروز تصاویری از معترضان در بصره را منتشر نموده بودند که خودروهای نظامی را به غنیمت گرفته بودند.

اغلب ادارات در ذی قار تعطیل شدند و نافرمانی مدنی برای سومین روز در این شهر، موجب فلج شدن آن شده است.

شروع تظاهرات در مناطق الغزالیة و السیدیة بغداد

استقرار شمار زیادی از نیروها امنیتی در منطقه العلاوی در مرکز بغداد

تظاهرات نمایندگان در کربلای معلی، با حمل طولانی ترین پرچم عراق، بار دیگر بر ضرورت تحقق مطالباتشان پافشاری کردند. طول این پرچم به بیش از 100 متر و عرض آن به 5 متر می رسد

تشدید تدابیر امنیتی در میادین نفتی و بنادر بصره عراق

از صبح امروز، شمار زیادی از نیروهای نظامی عراق در بنادر و میدان های نفتی استان بصره مستقر شدند تا از این زیرساخت ها در مقابل هرگونه تعدی احتاقتصادی تظاهرات نمایندگان، حفاظت نمایند.

گفته می گردد دستور حفاظت از زیرساخت های نفتی و بنادر در بصره، را شخص عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرماندهی کلی نیروهای مسلح عراق صادر نموده است.

پایگاه خبری موازین نیوز نوشت: لشکر نهم ارتش عراق، دوشنبه (دیروز) وارد شهر ام قصر شده تا مسئولیت امنیت بندر این شهر را به طور کامل از نیروی دریایی این شهر تحویل گیرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که اغلب افسران و سربازان نیروی دریایی از کوشش برای متفرق کردن تظاهرات نمایندگان و خاتمه دادن به اعتراضات در این شهر، خودداری کردند.(جزئیات بیشتر)

نشست برهم صالح با مقامات منطقه کردستان عراق

بعضی منابع رسانه ای از شروع نشست امروز برهم صالح رئیس جمهور عراق با مقامات قوای سه گانه در منطقه کردستان و نمایندگان احزاب در داخل این منطقه برای آنالیز مسئله تظاهرات، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام اطلاع دادند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 554

به "روز سوم نافرمانی مدنی در عراق؛ بازگشت آرامش به بندر ام قصر بصره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز سوم نافرمانی مدنی در عراق؛ بازگشت آرامش به بندر ام قصر بصره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید