ماجرای تفکیک معاونت های فناوری و پژوهش دانشگاه آزاد چیست؟ ، گامی مهم برای ایجاد موج فناوری در کشور

چند ماهی می گردد که به واسطه تغییر ساختار دانشگاه آزاد، معاونت تحقیقات و فناوری از معاونت پژوهشی جدا شده است، اما دلیل این تفکیک چیست و چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

ماجرای تفکیک معاونت های فناوری و پژوهش دانشگاه آزاد چیست؟ ، گامی مهم برای ایجاد موج فناوری در کشور

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس بدون ایلتس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران بیان نمود: دانشگاه آزاد تقریبا یک سال است که با دیدگاهی استراتژیک در حوزه آموزش عالی، معاونت فناوری و نوآوری خود را از معاونت پژوهش جدا نموده و این اقدام، منطق جالبی برای سه مقوله علم (دانستن حقایق)، فناوری (به کارگیری علم برای حل یک مسئله) و نوآوری (اختراع یا ترکیب چند فناوری برای دسترسی به روش، مدل یا محصولی که پیش از این وجود نداشته) است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه تعاریف، مرز های بین علم، فناوری و نوآوری را تعیین می نمایند، ادامه داد: فناوری در دل علم تعریف می گردد، به عنوان مثال دانش ما حرکت چرخ های آسیاب بادی و مسئله، نحوه دریافت انرژی از آب برای تبدیل به برق است که باید برای رسیدن به آن، کاری روی علم انجام گیرد، اما محصولاتی مثل موبایل یا اینترنت و فضای مجازی ترکیب چند نوع فناوری برای خلق موضوعی جدید است که به آن نوآوری می گوییم.

فناوری احتیاج امروز و نوآوری احتیاج فردا را حل می نماید

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: داشتن علم ارزش است، فناوری احتیاج امروز و نوآوری، آینده ساز و احتیاج فردا را حل می نماید بنابراین علم، فناوری و نوآوری سه مقوله جدا از هم هستند که هر کدام به پژوهش و آموزش های خاص خود احتیاج دارند.

وی بیان نمود: پژوهش درعلم به مقاله می رسد، پژوهش در فناوری منتج به تحقیقات صنعتی می گردد و پژوهش در نوآوری، محصول جدیدی را به ارمغان می آورد. عدم تفکیک سه مقوله علم، فناوری و نوآوری از یکدیگر باعث شده که با مدیریت های مختلف، سیستم های مختلف هم تغییر نمایند و گاهی یک بخش مورد توجه بیشتر قرار گیرد و بخشی دیگر کمتر توجه گردد چرا که در آن موقع به تفکیک این مقوله احساس احتیاج نمی شده است، اما دانشگاه آزاد برای جداسازی بخش های علم، فناوری و نوآوری اقدام کرد و درحال حاضر معاونت فناوری و نوآوری از دیگر معاونت ها جدا شده است.

معاونتی شش ماهه برای فراوری ثروت از علم و فناوری

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه حدود 6 ماه است که معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد درراستای فراوری محصول، تجاری سازی و فراوری ثروت از علم و فناوری تشکیل شده، گفت: در ابتدای کار بیشتر بحث های فلسفی و ماهیتی این معاونت شرح داده شد تا بتواند مصوبه هیئت امنا را بگیرد و خوشبختانه پس از اخذ مجوز در اواخر سال گذشته، معاونت فناوری و نوآوری از خرداد سال جاری کار خود را به صورت رسمی شروع کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما گاهی که یک کار به درستی پیش نمی رود، تعیین می گردد که دارای چندین متولی بوده و تفکیک دقیق مسئولیت بر مبنای توانمندی انجام نگرفته است، اما زمانی که چنین معاونتی در دانشگاه آزاد شکل گرفت تفکیک وظایف و مسئولیت ها به عنوان اصلی ترین شالوده مدیریت در قالب یک سند راهبردی و شرح وظایف انجام شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: فعالیت در معاونت تازه تاسیس بسیار راحت تر از فعالیت در معاونتی است که وظایفش محدودتر شده است. زمانی قطار ایستاده خراب می گردد که تعمیر آن کار آسانی است، اما اگر همین قطار در حین حرکت و دارای مسافر باشد، تعمیرکردنش ساده نیست، بنابراین کار ما نسبت به سایر معاونین راحت تر بود.

چابک بودن اولین اصل حوزه فناوری و نوآوری

دهقانی فیروزآبادی اولین اصل حوزه فناوری و نوآوری را چابک بودن مطرح کرد و ادامه داد: معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه با 20 تا 25 نیرو از کوچکترین معاونت های دانشگاه آزاد است، چون اینجا یک نهاد قانون گذار، ریل گذار و هدف گذار است و کار های اجرایی باید به بدنه دانشگاه سپرده گردد.

وی درباره جذب نیرو در این معاونت توضیح داد: بهترین نیرو های انتخابی برای این معاونت افرادی بودند که پیشتر در دانشگاه آزاد کار نموده باشند، البته این دانشگاه محصول فناوری و افراد فناور زیادی دارد، چون جنس دانشگاه آزادی ها با دیگر دانشگاه ها متفاوت است.

وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه های مختلف تنها به طرف درس می فرایند و دانشمند می شوند، اما جنس دانشجویان دانشگاه آزاد اینگونه نیست لذا از بین حدود 30 هزار استاد واحد های مختلف با اعلام فراخوان هایی توانستیم مدیران فعال با سابقه درخشان حوزه فناوری را انتخاب کنیم بعنوان مثال بعضی از این افراد، خود چندین سال موسس و سهامدار شرکتی دانش بنیان بودند و فضای فناوری و نوآوری را به خوبی درک می نمایند. این درحالی است که بعضی مدیران حوزه فناوری کشورتا به امروز مدیریت یک شرکت دانش بنیان را هم تجربه نکردند و درکی از درد های فناوران ندارند.

دانشگاه آزاد موج فناوری به راه انداخت

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد مطرح کرد: پس از انتخاب مدیران به انجام کار های اساسی و ثمربخش پرداختیم بدین شکل که هر هفته به یک استان سفر کردیم و طی دو الی 3 روز از صبح تا شب ضمن دیدار با واحد های مختلف دانشگاه روی برنامه ها و اهداف معاونت جدید دانشگاه آزاد صحبت کردیم و اصطلاحا یک موج فناوری به راه افتاد که خوشبختانه پیروز بود، چون در تمامی واحد های دانشگاه صحبت از فناوری، ارائه ایده های نو و تجاری سازی آن ها است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: همچنین موج خوبی برای ترویج برنامه های معاونت تحقیقات به راه افتاده است، چون همایشی را تحت عنوان یک برنامه 25 کارگاهی 3 روزه برای تمام روسای واحد های دانشگاه آزاد برگزار و آن ها را موظف کردیم که مسائل مطرح در هر کارگاه را برای سایر مسئولان واحد خود شرح دهند. از آنجایی که تا به امروز دانشگاه آزاد قانونی نداشته است که در حوزه فناوری دست و پاگیر نباشد و قانونمند به فناوران آزادی عمل دهد، ضمن تعامل با واحد های استانی، صاحب منصبان، مسئولان فعلی و سابق دانشگاه، آیین نامه جامع بازار فناوری را مصوب کردیم که خوشبختانه به تصویب هیئت رییسه و هیئت امنای دانشگاه نیز رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 12 اسفند 1398 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 735

به "ماجرای تفکیک معاونت های فناوری و پژوهش دانشگاه آزاد چیست؟ ، گامی مهم برای ایجاد موج فناوری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای تفکیک معاونت های فناوری و پژوهش دانشگاه آزاد چیست؟ ، گامی مهم برای ایجاد موج فناوری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید