متوسط قیمت اجاره سالیانه ویلا در شمال ایران چقدر است؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، شاید به جرات بتوان گفت که قسمت شمالی ایران، خصوصا دو استان مازندران و گیلان یکی از مکان های موردعلاقه گردشگر ها و مسافران است و یکی از نقاط مسافرخیز ایران به شمار می رود. بازار اجاره ویلا چه به صورت تعداد روزهای محدود و چه به صورت سالیانه در این مناطق بسیار فعال بوده و شاید بتوان آن را به عنوان یکی از منابع درآمد افراد به شمار آورد.

متوسط قیمت اجاره سالیانه ویلا در شمال ایران چقدر است؟

جهت دریافت خدمات طراحی خانه باغ ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

منطقی است که اگر افرادی که معمولا برای گذراندن تعطیلات به این استان ها سفر می نمایند، به جای اجاره شبانه ویلا، به دنبال اجاره یک ویلا به صورت سالیانه و دائم باشند؛ زیرا این کار علاوه بر صرفه مالی، مزیت های دیگری دارد که به عنوان مثال می توان به عدم استرس برای اجاره ویلا در تعطیلات چندروزه مانند عید نوروز و پرداخت اجاره بهای بیشتر در زمان های شلوغ اشاره نمود. البته اجاره ویلا مختص به افراد غیربومی نبوده و بسیاری از افراد شمال ایران در مناطق جنگلی، کوهستانی یا ساحلی ویلاهایی را برای خود اجاره می نمایند.

قیمت اجاره ویلاها در این دو استان شمالی کشور در شهرهای مختلف و مناطق مختلف، بسیار تفاوت دارد و علاوه بر موقعیت جغرافیایی، دسترسی به امکانات نیز جزو عوامل مؤثر بر قیمت اجاره ویلاها می باشد. گفتنی است که امکانات ویلاها نیز در قیمت به شدت تأثیرگذار بوده و می تواند قیمت اجاره آن ها را تا چند برابر افزایش دهد. البته لازم به ذکر می باشد که نمی توان در هر منطقه نیز دقیقاً قیمت متوسط تعیین را بیان داشت و می توان بازه قیمتی تعیین کرد.

با تمام این توصیفات، در ادامه مقاله به آنالیز اجاره سالیانه ویلا در شهرهای ساحلی، جنگلی و همچنین اجاره ویلاها در مناطق روستایی و حومه شهر خواهیم پرداخت.

سرفصل هایی که در این مقاله موردآنالیز قرارگرفته در زیر بیان شده است:

  • متوسط قیمت اجاره سالیانه ویلا در شهرهای ساحلی
  • متوسط قیمت اجاره ویلا در شهرهای ساحلی و جنگلی
  • متوسط قیمت اجاره ویلا در شهرهای جنگلی و روستاهای حومه
  • متوسط قیمت اجاره ویلا در شهرهای غیر توریستی اما با روستاهای جنگلی و کوهستانی

متوسط قیمت اجاره سالیانه ویلا در شهرهای ساحلی

همان طور که گفته شد در این مقاله به دو استان مازندران و گیلان پرداخته می گردد و قیمت اجاره ویلا در شهرهای این استان مورد آنالیز قرار می گیرد. چراکه متوسط قیمت اجاره سالانه ویلا در شهرهای توریستی و تفریحی مدنظر می باشد. در استان مازندران، شهرهای ساحلی توریستی که فقط ساحلی می باشند شامل بابلسر، فریدون کنار، سرخ رود و محمودآباد هستند و در استان گیلان شهر بندر انزلی جزو شهرهای فقط ساحلی است.

اگر بخواهیم در بابلسر قیمت اجاره ویلا را آنالیز کنیم باید از سه جنبه آن را دسته بندی کنیم. دسته اول ویلاهای داخل منطقه شهر می باشند که اغلب بدون استخر و امکانات لوکس رفاهی بوده و بازه قیمتی آن بین 40 تا 80 میلیون به صورت رهن کامل می باشد؛ که اگر بخواهیم آن را به اجاره تبدیل کنیم بین 1300000 تومان تا 2500000 تومان به صورت ماهیانه است.

دسته بعدی ویلاهایی در شعاع 2 الی 3 کیلومتری شهر و دارای باغ یا در محیط هایی شهرکی می باشند که اجاره سالانه ویلاها بین 80 تا 200 میلیون تومان رهن کامل بوده که به میزان امکانات رفاهی ویلا ازجمله استخر و دیگر موارد بستگی دارد.

دسته سوم ویلاها در شهرک های لوکس مانند خزرشهر است که هم دارای متراژ زیاد هستند و هم امکاناتی همچون استخر و اتاق بیلیارد و غیره دارند، که اجاره سالیانه آن ها بین 600 تا 900 میلیون تومان رهن کامل یا ماهیانه بین 18 تا 30 میلیون تومان اجاره می باشد. شهرهای دیگر همچون محمودآباد و فریدون کنار نیز به همین شکل بوده ولی تقریباً به میزان 15 الی 20 درصد قیمت اجاره ها پایین تر است.

در استان گیلان و شهر انزلی می توان ویلاهای اجاره ای را از لحاظ قیمتی به سه دسته تقسیم کرد. اجاره ویلاهای ساده و عادی که بین 60 تا 90 میلیون تومان رهن کامل آن ها است. البته گفتنی است که گاهاً برخی از ویلاها با توجه به موقعیت مکانی و شرایط صاحب ملک باقیمتی کمتر از این مقدار نیز قابل اجاره می باشد.

دسته دوم ویلاهای نزدیک تر به ساحل و امکانات رفاهی بیشتر که بین 130 تا 250 میلیون رهن کامل آن می باشد و دسته سوم ویلاهایی با متراژ بالا در مکان هایی مانند شهرک ساحل قو با رهن سالانه 400 تا 600 میلیون. همان طور که گفته شد این شهرها اغلب ساحلی هستند و به صورت میانگین، اجاره ها را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد. اجاره ویلای عادی با اجاره متوسط ماهانه یک میلیون و پانصد هزار تا دو میلیون تومان، اجاره ویلاهای ساحلی تر یا عظیم تر که دارای باغ می باشند که بین 4 تا 7 میلیون تومان اجاره ماهانه می باشد و دسته آخر اجاره ویلا استخردار و عظیم در شهرک های ساحلی که با میانگین اجاره 12 تا 16 میلیون تومان ماهیانه می باشند.

متوسط قیمت اجاره ویلا در شهرهای ساحلی و جنگلی

شهرهای غرب استان مازندران، که دسترسی آسان به جنگل و دریا را به طور هم زمان دارند، یکی از شلوغ ترین مناطق توریستی شمال کشور هستند. شهرهای ایزدشهر، نور، نوشهر، سلمان شهر(متل قو)، تنکابن و رامسر بین دریا و جنگل بوده و بازار اجاره ویلا در این شهرها بسیار داغ است.

اجاره سالانه ویلا در شهرک های ساحلی ایزدشهر با متوسط رهن 30 تا 50 میلیون تومان و با اجاره ماهیانه 4 تا 8 میلیون تومان بوده که به صورت میانگین باید رهن 40 با اجاره ماهانه 5 میلیون را در نظر داشت. گفتنی است که در نگاه اول ممکن است این مبلغ بسیار زیاد به نظر آید اما باید در نظر داشت که اگر ویلایی رهن 50 میلیونی با اجاره ماهانه 8 میلیونی دارد و بخواهید همان ویلا را به صورت روزانه اجاره کنید، مبلغ اجاره روزانه آن بین 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان می باشد.

در قسمت جنگی ایزدشهر اجاره ویلا بین 50 تا 90 میلیون تومان رهن سالانه می باشد. قیمت اجاره ویلا در شهر نور نیز به همین صورت است، فقط با این تفاوت که ویلاهای داخل شهر که دید به جنگل و دریا ندارند و مانند یک خانه حیاط دار ساده می باشند به نسبت، دارای قیمت پایین تر بوده و قیمت رهن سالانه آن ها 40 تا 60 میلیون تومان است.

اجاره ویلا در حوضه نوشهر و تنکابن نیز مانند شهر ایزدشهر است و با توجه به امکانات ویلا و منطقه جغرافیایی به صورت متوسط بین 80 تا 250 میلیون تومان قیمت رهن کامل سالانه آن ها است. در حوزه سلمان شهر به واسطه وجود متل قو، بیشتر ویلاها در آن منطقه لوکس است و معمولاً رهن سالانه ویلاهای لوکس از 300 میلیون تومان سالانه آغاز و به 600 میلیون تومان نیز می رسد. اما ویلاهای میان رده نیز باقیمت متوسط 50 میلیون رهن به همراه ماهیانه 2 تا 3 میلیون تومان اجاره نیز در این حوزه جغرافیایی موجود است.

شهر رامسر در مازندران و شهر چابکسر در گیلان جزو شهرهایی هستند که کوه و جنگل و دریا را به طور هم زمان دارند و ازلحاظ توریستی همواره پررفت وآمد می باشند. اجاره سالیانه ویلا در این مناطق دارای قیمت های متفاوتی می باشد ویلاهای شیک و عالی با میانگین رهن سالانه 250 میلیون تومان بوده و ویلاهای رده پایین تر بین 20 تا 30 میلیون تومان و ماهانه اجاره 2 تا 3 میلیون تومان قیمت دارند. البته ویلاهای استخردار و لوکس با میانگین قیمت رهن 400 میلیون تومان در این مناطق به اجاره گذاشته می شوند.

متوسط قیمت اجاره ویلا در شهرهای جنگلی و روستاهای حومه

شهرهای کوهستانی و جنگلی در استان مازندران از شرق به غرب شامل بهشهر، سوادکوه که شامل زیرآب و پل سفید و شیرگاه بوده و چمستان می باشد؛ و در استان گیلان شامل لاهیجان ، فومن و شهرهای دیگر است.

اجاره سالیانه ویلا در شهر بهشهر به نسبت غرب استان مازندران ارزان تر می باشد و بیشتر ویلاها در این منطقه ویلاهای بسیار عادی می باشند که متوسط بین 15 تا 30 میلیون رهن سالانه با اجاره 700 هزار تومان تا 1 میلیون تومان ماهانه می باشند.

اجاره سالانه ویلا در شهرهای سوادکوه نیز همانند بهشهر بوده و در برخی مناطق شاید کمی ارزان تر نیز باشد. اما اجاره ویلا در شهر چمستان دارای قیمتی بیشتر بوده و میانگین رهن سالانه بین 50 تا 90 میلیون تومان می باشد که معمولاً این قیمت برای ویلاهای شیک می باشد.

اجاره سالیانه ویلاهای شیک در لاهیجان استان گیلان بین 150 تا 250 میلیون رهن سالانه و ویلاهای معمولی بین 40 تا 70 میلیون تومان رهن سالانه می باشد که قابلیت تبدیل به اجاره را دارد. البته بیشتر ویلاها قابلیت تبدیل رهن به اجاره و یا بالعکس را دارند. قیمت اجاره در شهر فومن نیز به همین صورت بوده و به طور متوسط اجاره سالانه ویلا در این منطقه با رهن 10 میلیون و ماهانه 2 میلیون تومان اجاره می باشد.

متوسط قیمت اجاره ویلا در شهرهای غیر توریستی اما با روستاهای جنگلی و کوهستانی

شهرهایی مانند آمل و بابل در استان مازندران که بیشتر شهرهای عبوری به حساب می آیند و جزو شهرهای توریستی نمی باشند، دارای روستاهای جنگلی و مناطق کوهستانی بکر هستند؛ که می توان در آن ها ویلاهای زیبایی را باقیمت پایین تر از مناطق توریستی که در مقاله ذکر شد اجاره کرد.

باکمی تحقیق در خصوص کوه های جنگلی اطراف این شهرها می توان ویلاهایی باقیمت 10 میلیون رهن کامل و اجاره ماهیانه 500 تا 800 هزار تومان تهیه کرد. در استان گیلان نیز شهرهای توریستی مانند ماسال و صومعه سرا نیز ویلاهایی با این قیمت و یا متوسط قیمتی بیشتر می توان اجاره کرد. قیمت اجاره سالانه ویلا شیک با فضای جنگلی و کوهستانی در ماسال به صورت متوسط باقیمت 10 میلیون رهن و اجاره 1 تا 1.5 میلیون تومانی ماهانه می باشد.

البته باید یادآور شد که مسافت و امکانات برای کسی که می خواهد ویلا را اجاره کند بسیار مهم است، به همین دلیل است که غرب استان مازندران و شرق استان گیلان قیمت اجاره ویلاها به نسبت جاهای دیگر بیشتر می باشد. زیرا هم دسترسی به کوه و جنگل و دریا بسیار سریع تر و آسان تر می باشد و هم مراکز تفریحی و مراکز خرید فراوانی در این منطقه وجود دارد.

با توجه به مواردی که در مقاله بیان شد می توان این گونه برداشت کرد که قیمت اجاره ویلا در مناطق ساحلی در شهرک های خصوصی به طور متوسط بین 300 تا 400 میلیون تومان رهن سالانه دارند و اگر این ویلاها لوکس و استخردار باشند قیمت اجاره ماهانه آن ها بین 13 تا 16 میلیون تومان می باشد.

اجاره ویلا استخردار لوکس جنگلی و کوهستانی در محیط های غیر شهرکی به طور متوسط بین 300 تا 400 میلیون رهن کامل سالانه دارند و اجاره ویلاهای شیک در این مناطق بین 200 تا 250 میلیون رهن سالانه می باشد. البته در بافت شهری مناطق ساحلی و جنگلی قیمت ویلاها به طور متوسط بین 50 تا 80 میلیون رهن سالانه می باشد. گفتنی است که اجاره سالانه ویلا در مناطق کوهستانی و جنگلی شهرهای غیر توریستی بین 30 تا 50 میلیون تومان رهن سالانه می باشد.

به این مقاله از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 953

به "متوسط قیمت اجاره سالیانه ویلا در شمال ایران چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متوسط قیمت اجاره سالیانه ویلا در شمال ایران چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید