مشهد پتانسیل بیشتری برای جذب گردشگر دارد، اما...

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود گفت: یک مقایسه علمی بین سرمایه گذاری گردشگری در مشهد و سایر کلانشهرها از جمله اصفهان و تبریز نشان می دهد که مشهد با توجه به این که سالانه میزبان میلیون ها زائر و گردشگر است، نسبت به سایر شهرها از پتانسیل بیشتری به منظور جذب سرمایه گذار برخوردار است.

مشهد پتانسیل بیشتری برای جذب گردشگر دارد، اما...

اگر علاقمند به سفر با بهترین کانادا تور قیمت هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

فرید جواهرزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: اما همین مقایسه نشان داد که سرمایه گذاران گردشگری در مشهد با چالش های بیشتری روبرو هستند و تسهیلات و حمایت های کمتری از سوی دستگاه ها صورت می گیرد.

وی گفت: در بسیاری از موارد مشاهده می گردد که شرکت های بزرگ با شهرداری دچار مشکل شده اند که البته این چالش ها در سایر شهرها وجود دارد، اما به شدت مشهد نیست.

وی اضافه کرد: همچنین آنالیز مصوبات دو سال اخیر شورای شهر مشهد نشان می دهد که مصوباتی که به جذب و حمایت از سرمایه گذار بپردازد کمتر بوده است. بنابراین مشهد در حوزه اداری و قوانین حمایت کننده سرمایه گذار نسبت به دو شهر اصفهان و تبریز ضعیف تر عمل نموده است.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود درباره بالا بودن میزان سرمایه گذاری گردشگری در دهه 80 نسبت به دهه 90، یادآور شد: در دهه 80 و به خصوص در اوایل این دهه پس از اتفاقاتی که در عرصه سیاسی و بین المللی افتاد، رقم های بالایی به دلیل فروش نفت به جامعه ترزیق شد و چنانچه آمارها و گزارش های مالی نشان می دهد، طی سال های 1384 تا 1390 بیشترین درآمدهای نفتی در جمهوری اسلامی ایران حاصل شد.

وی ادامه داد: طبیعی است که حجم سرمایه گذاری های گردشگری نیز در دهه 80 با افزایش و درشتی روبرو گردد. همچنین با ادغام سازمان ایرانگردی و جهانگردی و سازمان میراث فرهنگی در سال های 82 و 83 نگاه دولت به مقوله میراث فرهنگی و گردشگری افزایش پیدا کرد و با آورده های مالی که صورت گرفت، توجه به حوزه گردشگری افزون تر شد.

این کارشناس مسائل گردشگری مطرح کرد: با توجه به اینکه مناطق نمونه گردشگری یکی از شاخص های توسعه گردشگری محسوب می گردد، انتخاب مناطق نمونه گردشگری در آن دوران طرح خوبی بود که البته با بدسلیقه گی و اضافه نموده شدن حواشی، از توجه لازم به آن در دوره های بعدی کاسته شد، اما همه این عوامل دست به دست هم داد تا گردشگری در ابعاد مختلف در دهه 80 رشد کند.

جواهرزاده یادآور شد: البته در دولت اصلاحات، مهندس مرعشی، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از صندوق ضمانت ارزی کشور مبلغ یک میلیارد دلار به منظور تسهیلات گردشگری وام گرفت که این عدد و رقم در حوزه گردشگری تا آن موقع سابقه نداشت.

وی مطرح کرد: این اتفاقات همه دست به دست هم داد تا بسیاری از پروژه های گردشگری درآن دوره شروع گردد، اما به تدریج از این سرعت کاسته شد به گونه ای که در دهه 90 بسیاری از پروژه ها ناتمام ماند و عملا شتابی که در دهه 80 رخ داد را دیگر نمیبینیم. از سویی آمارها مؤید این امر است که تعداد گردشگران در دهه 90 نسبت به دهه 80 بیشتر هم شده است، اما اکنون ما با انباشتی از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روبرو هستیم که بخشی از آن ها به نتیجه رسیده اند و بخشی از آنها در مدار نتیجه گیری با مشکلاتی روبرو اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 734

به "مشهد پتانسیل بیشتری برای جذب گردشگر دارد، اما..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهد پتانسیل بیشتری برای جذب گردشگر دارد، اما..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید