مصائب تالاب ، پساب شهر اراک، لذت تماشای پرندگان مهاجر و پرنده نگری را از گردشگران می گیرد؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، یکی از مهمترین چالش های تالاب میقان ورود پساب شهر اراک که عموما غیراستاندارد است به داخل تالاب است و متاسفانه در اوقات بارش، پساب شهری با روان آب های شهری مخلوط شده و به سمت تالاب حرکت می نماید.

مصائب تالاب ، پساب شهر اراک، لذت تماشای پرندگان مهاجر و پرنده نگری را از گردشگران می گیرد؟

بهترین تجربه سفر را با https://bestcanadatours.com تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

رضا میرزایی در نشست تخصصی آنالیز شرایط زیست محیطی تالاب میقان اراک که با حضور لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، طهماسبی مشاور رییس سازمان و دبیر ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار، جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی و باقرزاده مدیرکل دفتر اکوسیستم تالابی سازمان محیط زیست برگزار گردید، با بیان اینکه تالاب میقان با 12 هکتار مساحت در هفت کیلومتری شمال اراک واقع شده است، اضافه نمود: تالاب میقان در امسال به یاری بارش های بهاره 110 میلیون مترمکعب آبگیری شد. این تالاب در فصول کم آبی یکی از اصلی ترین کانون های فراوری ریزگرد بود که با اقدامات مناسب محیط زیست و منابع طبیعی و کاشت قره داغ ریزگردها تحت کنترل درآمدند.

وی با اشاره به استقرار شرکت معدنی املاح ایران در تالاب و ظرفیت های گردشگری این منطقه از جمله پرنده نگری که مورد درخواست مردم و پرنده نگرهاست، گفت: البته هنوز ایمن سازی برج پرنده نگری به صورت کامل انجام نشده است. یکی از مهمترین چالش های تالاب میقان ورود پساب شهر اراک که عموما غیراستاندارد است به داخل تالاب است و متاسفانه در اوقات بارش، پساب شهری با روان آب های شهری مخلوط شده و به سمت تالاب حرکت می نماید.

میرزایی با اشاره به ضرورت تامین حقابه پایدار تالاب بیان نمود: 1200 لیتر در ثانیه پساب شهری وارد تالاب می گردد، از طرفی به دلیل ورود آب شیرین به بخش جنوبی تالاب نیزارها در این منطقه رشد زیادی داشته اند و در واقع دو اکوسیستم متفاوت در منطقه ایجاد شده است. این نیارها در اول دی ماه 96 دچار حریق شدند.

وی یکی دیگر از چالش های این منطقه را حشرات زیان آور دانست که ضروری است اعتبارات لازم برای شناسایی و مطالعه در این راستا تامین گردد، گفت: در سال 97 دایک حفاظتی در تالاب احداث شد که اگر این دایک در سیلاب بهار امسال نبود فاضلاب وارد 3 یا 4 روستای مجاور تالاب می شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به فعالیت شرکت معدنی املاح ایران در تالاب که در فصول مهاجرت پرندگان محدودیت فعالیت برای آن اعمال می گردد، اضافه نمود: فعالیت این معدن باعث انباشت باطله ها برای 17 سال شده بود. سالانه 700 هزار تن برداشت توسط این شرکت انجام می شد که 90 درصد آن باطله بود و توپوگرافی منطقه را بهم زده بود. با نمونه برداری اجرا شده در سال 96 تعیین شد که بازگشت باطله ها به سطح تالاب مانعی ندارد و از 5 میلیون تن دپو باطله تا به امروز 2.5 میلیون تن بازگشت داده شد و از امسال نیز بازگشت آن به واسطه خط انتقال، به صورت پمپاژ انجام می گردد.

میرزایی اضافه نمود: کوشش می گردد که تالاب میقان به کنواسیون رامسر بپیوندد و 13 بهمن ماه 99 نیز میزبان این کنوانسیون در اراک باشیم.

تالاب میقان کجاست؟

خودتان را برای تجربه مهیج پرنده نگری آماده کنید؛ بار و بندیل ببیندید، می خواهیم به 15 کیلومتری اراک برویم تا از تماشای انبوه پرندگانی که بر فراز تالاب به پایکوبی درآمده اند لذت ببریم.

تجربه مهیج پرنده نگری در تالاب میقان.

تالاب میقان چرا خاص است؟

تالاب میقان، با وسعت 25 هزار هکتار، یکی از بزرگ ترین تالاب های ایران است که پرندگان مهاجر کم یابی را به سمت خود کشانده و امکان پرنده نگری را برای گردشگران فراهم نموده است.

پرنده نگری یکی از شاخه های جذاب گردشگری است.

در تالاب میقان چه می بینیم؟

فصل سرما که از راه برسد، تالاب میقان سفید پوش می گردد اما نه از برف. این بار، فلس های نمک هستند که زمین را سفید پوش می نمایند، اطراف این تالاب را آبی زلال و گیاهان شوری پسند تشکیل می دهد که از آن چشم اندازی بی نظیر می سازد. آوای فوجی مرغابی و فلامینگو که با درناها به زمین می آیند شما را متحیر می نماید. جالب است بدانید که رفت و آمد حدود 10 هزار درنا در این منطقه،باعث شد که 15 آبان را روز درنا بنامند. بعد از کسب یک تجربه متفاوت از تماشای جمع انبوه و زیبای پرندگان راهی موزه چهار فصل اراک شوید. حمام چهار فصل، با 1600 متر مربع مساحت، بزرگ ترین حمام ایران است. چهار قسمت حمام، کاشی ها بر اساس چهار فصل سال طراحی شده اند که دلیلی برای انتخاب اسم آن به حساب می آید. امروزه بخش بزرگی از آن به عنوان موزه مردم شناسی و باستان شناسی استفاده می گردد.

کی به تالاب میقان برویم؟

بهترین زمان سفر به این منطقه، زمستان است. با آمدن سرما، اندک اندک سر و کله پرندگان مهاجر پیدا می گردد. در این موقع از سال، آفتاب سوزان چشمانتان را آزار نمی دهد و می توانید از تماشای پرندگان لذت ببرید.

در سفر به تالاب میقان با خود چی ببریم؟

کوله سبکی بردارید: عینک آفتابی، دوربین عکاسی، کرم ضد آفتاب و وسایل شخصی را در آن بگنجانید. کفش راحتی را از قلم نیاندازید. اگر بتوانید یک دوربین دو چشمی و کتاب جیبی راهنمای پرندگان نیز همراه داشته باشید، لذت بیشتری از تماشای پرندگان می برید. همین وسایل، برای سفر یکروزه شما کافی خواهد بود. برای پوشش هم حتما لباس هایی با رنگ خنثی یا به رنگ طبیعت مانند سبز، قهوه ای، کرم و... به تن کنید؛ زیرا پوشیدن لباس هایی با رنگ های تند باعث ترساندن و فراری دادن پرندگان می گردد. در پایان خاطرتان باشد برای اینکه شانس بیشتری برای تماشای پرنده های مهاجر دوست داشتنی داشته باشید سکوت را رعایت کنید، زیرا سر و صدای ما باعث می گردد احساس خطر نمایند و فاصله بگیرند.

منبع: چمدان
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 664

به "مصائب تالاب ، پساب شهر اراک، لذت تماشای پرندگان مهاجر و پرنده نگری را از گردشگران می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب تالاب ، پساب شهر اراک، لذت تماشای پرندگان مهاجر و پرنده نگری را از گردشگران می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید