نبود یارانه دولتی دلیل افزایش کرایه کشتیرانی داخلی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به افزایش هزینه ها پس از تحریم، گفت: برای جبران افزایش هزینه ها در تحریم یا باید منبعی باشد که یارانه و سود معقول به ما بدهد و یا اینکه از محل فعالیت های مالی، این افزایش هزینه ها جبران گردد.

نبود یارانه دولتی دلیل افزایش کرایه کشتیرانی داخلی

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

به گزارش گروه مالی خبرگزاری دانشجو، مسعود پل مه در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت های کشتیرانی داخلی پس از تحریم های اخیر و خروج لاینر های جهان از بنادر ایران، تعرفه های حمل کالا را بسیار افزایش دادند، گفت: در یک حوزه مالی وقتی تحریم رخ می دهد، محدودیت هایی ایجاد می گردد، ضمن آنکه در حوزه کشتیرانی با اعمال تحریم ها، قابلیت رقابت در راستای نظیر خلیج فارس از بین می رود حال اشخاصی که در این چرخه می مانند، این توانمندی را دارند که نرخ را معین نمایند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی اضافه نمود: البته اینکه عنوان گردد کشتیرانی های داخلی در شرایط تحریم از آب گل آلود ماهی می گیرند، ما این اعتقاد را نداریم.

* افزایش کرایه حمل کشتیرانی ها پس از تحریم به تبع افزایش هزینه ها بود

وی اضافه نمود: نرخ کرایه حمل شامل موارد فراوانی نظیر قیمت سوخت، هزینه بیمه، حقوق پرسنل و حتی شرایط تهدید است که همه این موارد قابل استناد است؛ حال شرکت های ایرانی به تبعیت از این فرمول مالی، ناچار هستند کرایه حمل را افزایش دهند و این به مفهوم سوءاستفاده از شرایط موجود نیست، بلکه به تبعیت از بازار بابت افزایش هزینه ها است.

* یارانه دولتی نداریم و افزایش هزینه ها از محل افزایش کرایه جبران می گردد

پل مه گفت: اگر قرار باشد افزایش هزینه ها را در تحریم مدیریت کنیم دو راه داریم، اول آنکه منبعی باشد که یارانه و سود معقول به ما بدهد و یا اینکه از محل فعالیت های مالی، این افزایش هزینه ها را جبران کنیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه هزینه مبادله انرژی ما بسیار بالا است، گفت: در شرایطی می توانستیم ارز را وارد کشور و یا از کشور خارج کنیم، اما در حال حاضر چنین اتفاقی رخ نمی دهد، وقتی پایه اصل تبادلات ما ارزی است، قطعاً در این شرایط خرید سوخت، خرید قطعات کشتی، حقوق پرسنل و ... دچار مشکل می شوند که باید قاعدتاً چاره ای اندیشید، حال این فرمول (که در بالا قید شد) قاعده حقوقی و منظم بین المللی دارد و در شرایطی است که قرار باشد کرایه افزایش یابد.

وی گفت: البته ما کتمان نمی کنیم که شرکت هایی هم وجود دارند که در هر شرایطی نظیر همین تحریم ها، دنبال سوءاستفاده هستند، اما این قاعده ما نیست.

* در بعضی جا ها به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقد هایی وارد است

خبرنگار فارس پرسید از یک شرکت ملی انتظار است در شرایط تحریم حامی مردم باشد، به هر حال هدف از تحریم ها افزایش قیمت تمام شده کالا برای مردم و ایجاد نارضایتی عمومی است و در این شرایط تحریم، بخش های داخلی نباید با رفتار های هیجانی قیمت تمام شده کالا را برای مردم افزایش دهند، که دبیرکل انجمن کشتیرانی در این باره گفت: البته در بعضی جا ها به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقد هایی وارد است، اما کشتیرانی بالاخره پاشنه آشیل حمل و نقل دریایی کشور است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینر شرکت های خارجی از 10 آذرماه سال جاری، گفت: در بخش تعرفه های حق توقف کانتینر یا هزینه دیرکرد که پیش از این عنوان شد، می توانیم بگوییم تنها شرکت ایرانی در سایز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که تعرفه ریالی که سال پیش توسط وزارت راه وضع شد را اجرا می نماید و باز هم اعتقاد داریم این تعرفه برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ناکارآمد است.

وی ادامه داد: در عین حال معتقدیم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نباید تعرفه دیرکرد کانتینر خود را افزایش دهد، چون شرکتی ایرانی تلقی می گردد. یک جا هایی بالاخره کشتیرانی جمهوری اسلامی شرکت خصوصی معرفی می گردد و جا هایی شرکتی ملی معرفی می گردد، اما خصیصه این شرکت به عنوان حامی اقتصاد خارجی ما در بخش واردات و به ویژه صادرات این است که بتواند تعرفه را به همین شیوه استمرار ببخشد یا حداقل سال جاری این اتفاق بیفتد.

لازم به ذکر است، پس از تحریم های یک سال اخیر و رفتن اغلب خطوط کشتیرانی خارجی از بنادر کشور، بعضی شرکت های کشتیرانی داخلی قیمت حمل کالای صادراتی را چند برابر افزایش داده اند.

شرکت های کشتیرانی دلایل این افزایش کرایه های حمل را عواملی، چون کاهش بار وارداتی و سرشکن شدن هزینه ها در محموله های صادراتی، تحریم بودن 95 درصد از کشتی های در اختیار شرکت ها، عدم تحویل سوخت از طرف سایر کشور ها به کشتی های ایرانی و تغییر راستا حرکت کشتی ها و اجبار به تخلیه و حمل مجدد بار در بنادر ثانویه اعلام نموده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 625

به "نبود یارانه دولتی دلیل افزایش کرایه کشتیرانی داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود یارانه دولتی دلیل افزایش کرایه کشتیرانی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید