وزیر خارجه هند در سفری مالی امروز راهی تهران می گردد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران: وزیر خارجه هند امروز در سفری سه روزه راهی تهران خواهد شد و به ویژه در خصوص سرمایه گذاری هند در توسعه بندر چابهار و مشارکت این کشور در خط لوله انتقال گاز ایران به شبه قاره با مقامات ایرانی مذاکره خواهد نمود.

وزیر خارجه هند در سفری مالی امروز راهی تهران می گردد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اکونومیک تایمز، سلمان خورشید، وزیر خارجه هند روز آدینه در سفری سه روزه راهی تهران خواهد شد، تا در هفدهمین نشست کمیسیون مشترک مالی ایران و هند شرکت کند. وی همچنین قرار است با رئیس جمهور و تنی چند از مقامات عالی رتبه ایرانی ملاقات و گفت وگو کند.

مشارکت هند در توسعه بندر چابهار یکی از موضوعات مهم گفت وگوها بین سلمان خورشید و مقامات ایرانی خواهد بود. آینده خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند نیز از موضوعات دیگری است که روی میز مذاکرات قرار خواهد داشت.

هند احتمالا 100 میلیون دلار در پروژه توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری خواهد نمود. بندر چابهار برای ایران، هند و افغانستان از اهمیتی استراتژیک برخوردار است. بندر چابهار در نزدیکی مرز ایران و پاکستان واقع شده است و تنها 76 کیلومتر از بندر گواتر پاکستان که توسط چینی ها اداره می گردد، فاصله دارد.

هند ملاحظات خود در مورد حضور چینی ها در گواتر را اعلام نموده و مشارکت این کشور در توسعه بندر چابهار به معنای تضمین جهتی مطمئن برای صدور کالاهای هندی به آسیای میانه و اقدامی در جهت تلافی نمودن حضور چین در منطقه است.

یک مقام هندی در این باره گفت: از بندر چابهار، می توانیم کالاها را به وسیله پل میلاک در مرز ایران و افغانستان به بزرگراه دلارام-زرنج در افغانستان انتقال دهیم که به بزرگراه قندهار-هرات متصل است.

هند، ایران و افغانستان موافقتنامه ای را به امضا رسانده اند که بر اساس آن تعرفه های گمرکی پایین تری بر کالاهای صادراتی به وسیله بندر چابهار اعمال خواهد شد و کالاهای هندی خواهند توانست با سهولت بیشتری به وسیله این جهت ترانزیت شوند.

پاکستان اجازه عبور کالاهای هندی از سرزمین خود را نمی دهد. به همین جهت، چابهار نزدیک ترین جهت جایگزین برای صدور کالاهای هندی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

سفیر ایران در دهلی نو با اشاره به سفر امروز سلمان خورشید به ایران گفت ریاست نشست کمیسیون مشترک مالی دو کشور از طرف ایران بر عهده علی اکبر صالحی وزیر خارجه و از طرف هند بر عهده همتای وی سلمان خورشید واقع شده است.

وی گفت در حال حاضر 6 یادداشت تفاهم در بخش های مختلف مالی بین دو کشوردر حال تهیه است که امید رود در جریان نشست این کمیسیون به امضای دو طرف برسد.

83

منبع: تسنیم
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 581

به "وزیر خارجه هند در سفری مالی امروز راهی تهران می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه هند در سفری مالی امروز راهی تهران می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید