پلیس آمریکا در پی شناسایی عوامل اصلی تهاجم به کنگره

به گزارش مجله کوروش بزرگ، اداره پلیس فدرال آمریکا اف بی آی در پی هجوم آشوبگران طرفدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به ساختمان کنگره (کاپیتول) در واشنگتن دی سی، درخواست یاری همگانی برای شناسایی عوامل اصلی خشونت و تهاجم به این ساختمان منتشر کرد.

پلیس آمریکا در پی شناسایی عوامل اصلی تهاجم به کنگره

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از تارنمای هیل؛ اف بی آی در بیانیه ای گفت: هرگونه سرنخ و رسانه های دیجیتال شامل تصویر و فیلم در باره این شورش و خشونت را برای یاری به یافتن ناقضان احتمالی قوانین فدرال می پذیرد.

این سازمان هدف خود را حفاظت از حق مردم در قانون اساسی برای اعتراض با محافظت همگان از خشونت و دیگر اقدامات کیفری توصیف کرد.

چهار تن شامل یک زن که توسط ماموران امنیتی کنگره هدف گلوله نهاده شد، در این اعتراض همراه با شورش هواداران ترامپ که دوره ریاست جمهوری اش در 20 ژانویه (اول بهمن ماه) به خاتمه می رسد، جان خود را ازدست داده اند.

به گفته فرمانده پلیس واشنگتن دی سی، دستکم 14 مامور نیز در این شورش زخمی شدند که 2 تن از آنها در بیمارستان بستری شده اند. ماموران امنیتی تا ساعت 21 چهارشنبه شب، دستکم 52 تن شامل چهار فرد مسلح به تفنگ بدون مجوز و یک تن را به اتهام حمل سلاح ممنوع، بازداشت نموده اند که از این شمار، 26 تن در محوطه و ساختمان کنگره دستگیر شده اند. ماموران 2 بمب دست ساز را نزدیک ستادهای کمیته ملی احزاب دمکرات و جمهوری خواه، کشف نموده اند.

این شورش نشست مشترک کنگره برای تائید رسمی آرای جو بایدن رئیس جمهوری منتخب و کامالا هریس معاون او توسط مجمع گزینشگران را متوقف کرد، اما در پی مهار خشونت ها و تضمین امنیت اعضای کنگره از هر 2 حزب اصلی، دوباره گردآمدند و پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تایید کردند.

ترامپ که این خشونت را محکوم ننموده و با پافشاری نادرست بر پیروزی خود در انتخابات سوم نوامبر (13 آبان ماه) از هوادارانش خواست که به صورت مسالمت آمیز از خیابانها بیرون بروند. در ساعت های نخست بامداد پنجشنبه، خاتمه یافتن دوره ریاست جمهوری اش را در کاخ سفید و انتقال مسالمت آمیز قدرت در 20 ژانویه را پذیرفت.

نشست مشترک کنگره آمریکا به ریاست مایک پنس معاون رئیس جمهوری چهارشنبه شب و تنها ساعتی پس از سخنرانی ترامپ، شروع شد. اما در همان ساعات اولیه، با یورش هواداران او به ساختمان محل برگزاری این نشست، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، وحشت زده شدند.

نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شورش و یورش هواداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد، واکنش های بین المللی در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

با هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره و کوشش برای ورود به ساختمان شمارش آرای الکترال کالج، تمام درهای اتاق ها و تالارهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی با شورشیان درگیر شدند. در تیراندازی ها درجریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و دهها تن زخمی شدند، که تعدادی از آنها پلیس هستند. دست کم 53 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب در پی هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک نهاد عالی قانونگذاری ایالات متحده، با تاکید بر اینکه هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض، گفت که مردم جهان و حتی فرزندان ما که این صحنه های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت آمریکا می بینند، چه می گویند. وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است. بایدن در نخستین سخنرانی اش پس اشغال ساختمان کنگره که آرای گزینشگران را برای تائید پیروزی او آنالیز می کرد، این شورش را افتضاح خواند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1484

به "پلیس آمریکا در پی شناسایی عوامل اصلی تهاجم به کنگره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیس آمریکا در پی شناسایی عوامل اصلی تهاجم به کنگره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید