پمپئو: دنیا چین را وادار خواهد نمود تا بهای شیوع کرونا را بپردازد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: دنیا چین را وادار خواهد نمود تا بهای پاندمی کرونا را بپردازد.

پمپئو: دنیا چین را وادار خواهد نمود تا بهای شیوع کرونا را بپردازد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در اظهاراتی واهی گفت: معتقدم قطعا دنیا چینی ها را وادار خواهد نمود تا بهای پاندمی کرونا را بپردازند. هر جایی که می روم و با هر وزیر امور خارجه ای که صحبت می کنم، آنها بر کاری که چین با دنیا کرد، تاکید دارند. کاملا مطمئنم که دنیا از این پس نگاه متفاوتی به چین خواهد داشت و در مشارکت خود با این کشور تغییرات اساسی خواهد داد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به پکن این است که مطمئن گردد ما روابط عادلانه و متقابلی با حزب کمونیست چین خواهیم داشت.

پامپئو صریحا از چین انتقاد نموده و دولت واشنگتن نیز اخیرا اعلامیه های رسمی منتشر نموده که اوضاع روابط مخدوش این دو کشور را بدتر خواهد نمود از جمله قانونی که ترامپ روز سه شنبه امضا کرد و تحریم هایی را بر چین به خاطر مداخله در خودمختاری هنگ کنگ اعمال کرد.

پامپئو همچنین از چین به خاطر اقداماتش در دریای چین جنوبی انتقاد نموده و آنها را به انجام کمپین زورگویی و قلدری برای تحت کنترل درآوردن منابع دریایی و توسعه انرژی متهم نموده است.

این نخستین بار است که پامپئو در سخنان خود اختیارات قانونی چین در این منطقه را به چالش می کشد و اقدامات آن را کاملا غیرقانونی می خواند.

وی گفت: آمریکا از شرکا و متحدان خود در جنوب شرق آسیا در حفاظت از حق حاکمیت خود برای استفاده از منابع دریایی طبق حقوق شان تحت قوانین بین المللی حمایت می نماید.

پس از آنکه وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا پیشنهاد فروش موشک به تایوان را تایید کردند، چین با اعمال تحریم بر کمپانی لاکهید مارتین اقدامات آمریکا در این منطقه را تلافی کرد.

پامپئو در این رابطه گفت: ما کمپانی آمریکایی داشتیم که طبق سیاست خارجه آمریکا فعالیت های تجاری انجام می داد. متاسفیم که حزب کمونیست چین تصمیم گرفت تا کمپانی لاکهید مارتین را تهدید کند.

پامپئو همچنین تصمیم اخیر بریتانیا برای فسخ قراردادش درخصوص همکاری موقتی با شرکت هوآوی برای ارتقای ظرفیت های 5G را تحسین کرد؛ اقدامی که مستقیما با فشارها از سوی آمریکا ارتباط دارد.

وی ادعا کرد: این حزب کمونیست چین است که به نحوی عمل می نماید که تهدیدی واقعی برای دنیا محسوب می گردد و آمریکا میخواهد به تمامی این تهدیدات پاسخ دهد تا مطمئن گردد که امنیت ملی ایالات متحده حفظ می گردد و این اقدامات برای حزب کمونیست چین هزینه ای خواهد داشت تا بتواند رفتار پکن را به نحوی تغییر دهد که نتیجه خوب و مثبتی داشته باشد.

در بخش دیگری از سخنان خود، وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که تحریم های بیشتری علیه افراد و شرکت هایی که به نحوی در طرح خط لوله گازی نورد استریم 2 مشارکت می نمایند وضع خواهد نمود.

پامپئو صریحا تهدید کرد: این یک هشدار واضح برای شرکت هایی است که به پروژه هایی برای نفوذ منفی روسیه یاری می نمایند. آمریکا یاری این شرکت ها به پروژه نورد استریم 2 را نمی پذیرد و آنها باید همکاری خود با این پروژه را متوقف نمایند و یا در انتظار پیامدهای منفی این همکاری باشند.

به گفته پامپئو، تحریم افراد و شرکت های حامی نورداستریم 2 بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا به وسیله تحریم های کاتسا اعمال خواهد شد.

این در حالی است که تحریم پروژه گازی نورد استریم 2 توسط دولت آمریکا اختلافات میان واشنگتن با کشورهای اروپایی از جمله آلمان را افزایش خواهد داد. خط لوله نورد استریم 2 قرار است گاز روسیه را مستقیم به آلمان وارد کند.

پامپئو همچنین بار دیگر اعتراض خود را نسبت به تصمیم ترکیه برای تبدیل موزه ایا صوفیه به یک مسجد ابراز نموده و گفت: ما از تصمیم ترکیه درخصوص تبدیل موزه ایا صوفیه به یک مسجد بسیار ناامید شدیم. واقعا در این رابطه حرفی نمی توانم بزنم.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود، احتمال برگزاری نشست دیگری میان دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را کم اهمیت جلوه داد و گفت: تنها اگر دورنماهای واقعی پیشرفت وجود داشته باشد، ترامپ وارد مذاکرات می گردد.

پامپئو اضافه نمود: مقامات کره شمالی اشارات متفاوتی از خود نشان داده اند اما حقیقت این است که ترامپ تنها در صورتی وارد مذاکرات می گردد که احتمال بالای پیشرفت واقعی وجود داشته باشد. شما باید یک شریک راغب و مشتاق داشته باشید و مقامات کره شمالی در این برهه از زمان تصمیم گرفته اند تا وارد راهی نشوند که می تواند منجر به یک راه چاره بالقوه باشد. امیدواریم آنها طرز فکرشان را عوض نمایند

منبع: عصر ایران
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1184

به "پمپئو: دنیا چین را وادار خواهد نمود تا بهای شیوع کرونا را بپردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئو: دنیا چین را وادار خواهد نمود تا بهای شیوع کرونا را بپردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید