کمیته روابط خارجی سنا لایحه حمایت از تایوان را تصویب کرد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا لایحه ای را به تصویب درآورده تا از آن طریق کشورهایی که روابط دیپلماتیک با تایوان را کاهش می دهند، مورد مجازات قرار گیرند.

کمیته روابط خارجی سنا لایحه حمایت از تایوان را تصویب کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی اقدام کشورهای جزایر سلیمان و جزایر جمهوری کیریباتی، کمیته روابط خارجی سنا لایحه ای را در حمایت از تایوان به تصویب درآورده تا به وسیله آن چین را به چالش بکشند.

کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق آراء لایحه ای را برای حمایت از همپیمانان دیپلماتیک تایوان به تصویب درآورد.

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد، کمیته روابط خارجی سنا لایحه موسوم به قانون محافظت و تقویت بین المللی از همپیمانان تایوان و یا قانون تایپه را به تصویب درآوردند.

طبق این گزارش، کوری گاردنر سناتور جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا که از حامیان این لایحه بوده است، در بیانیه ای در این خصوص گفت: آمریکا باید از تمامی ابزارها برای حمایت از صندلی تایوان در عرصه بین المللی حمایت کند.

وی همچنین ادامه داد که دولت آمریکا باید به سرعت مذاکره با تایوان در مورد توافقنامه تجارت آزاد را شروع کند.

این سناتور جمهوری خواه در مورد هدف پیشبرد لایحه مذکور گفت: این لایحه دو حزبی خواهان رویکرد کلی دولت برای تسریع حمایت از تایوان می گردد و این پیغام قاطعانه را به کشورها می رساند که حمایت از اقدامات چین در راستای تضعیف تایوان، پیغامدهایی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

این لایحه که در ماه مه مجدداً به کنگره ابلاغ شد، به وزارت امور خارجه آمریکا مجوز می دهد تا یاری های خارجی آمریکا را به آن دسته از کشورهایی که به طور رسمی یا غیررسمی روابط را با تایوان کاهش دهند، قطع کند.

این لایحه همچنین تأکید دارد که سیاست آمریکا باید در حمایت از عضویت تایوان یا حضور این کشور بعنوان عضو ناظر در سازمانهای بین المللی باشد و اینکه رئیس جمهور آمریکا باید به طور منظور کالاهای دفاعی به تایوان انتقال دهد و مقامات عالیرتبه این کشور به تایوان نیز سفر نمایند.

تصویب لایحه مذکور در کمیته روابط خارجی سنا بعد از آن انجام شده است که تایوان هفته گذشته دو همپیمان قدیمی خود یعنی جزایر سلیمان و کیریباتی را در منطقه اقیانوسیه از دست داد.

لایحه مذکور باید در سنا و بعد از آن در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآید و بعد از آن نیز به منظور تبدیل به قانون باید به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درآید.

این اقدام واشنگتن در حالی انجام شده است که پکن در مورد هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی تایوان هشدار داده است.

علیرغم آنکه آمریکا به طور رسمی همپیمان دیپلماتیک تایوان نیست، اما برای تقابل با چین، به حمایت از تایوان پرداخته است به طوریکه در ماه فوریه نیز قانون سفر به تایوان را به تصویب درآورد تا از این طریق دیدارهای دو طرفه مقامات عالیرتبه آمریکا و تایوان تسهیل گردد.

تایوان تا سال 1971 با عنوان جمهوری چین کرسی چین در سازمان ملل و شورای امنیت را در اختیار داشت، اما از آن سال از این کرسی خلع ید شد.

در ماه ژوئیه، پکن در مورد مداخله در امور داخلی تایوان به واشنگتن هشدار داد و از این کشور خواست که هرگونه تماس های رسمی و نظامی با چین تایپه (تایوان) را متوقف کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین دانسته و تحرکات آمریکا برای فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست چین واحد ارزیابی می نماید.

دولت های آمریکایی از سال 1979 به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده اند اما در سال های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده اند. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 325

به "کمیته روابط خارجی سنا لایحه حمایت از تایوان را تصویب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیته روابط خارجی سنا لایحه حمایت از تایوان را تصویب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید