گزارش، آخرین تحولات ادلب؛ از دیپلماسی تا انتقام

به گزارش مجله کوروش بزرگ، با آن که قرار شده به زودی اردوغان و پوتین در خصوص ادلب و سوریه گفت وگو نمایند اما تنش ادامه دارد و ارتش ترکیه به چندین نقطه نظامی ارتش سوریه حمله کرد.

گزارش، آخرین تحولات ادلب؛ از دیپلماسی تا انتقام

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ دیروز تمام توجه و تمرکز رسانه ها و افکار عمومی ترکیه به روی انتشار خبر کشته شدن 33 تن از نظامیان این کشور در ادلب بود. این خبر برای جامعه ترکیه به شدت تکان دهنده بود و کسی باور نمی کرد که اصرار دولت اردوغان بر مواضعش در ادلب٬ تا این اندازه هزینه ساز باشد.

موضوع کشته شدن نظامیان ترکیه در ادلب٬ دیروز اصلی ترین موضوع خطبه نماز آدینه در سراسر ترکیه بود و مردم این کشور به نشانه همدردی٬ با نصب پرچم بر سر در مغازه ها و خانه ها٬ مشارکت در تشییع جنازه نظامیان و نیز اهدای خون٬ عواطف خود را به نمایش گذاشتند.

دیروز در بسیاری از رسانه ها و در فضای مجازی ترکیه٬ آتش خشم ضدروسی شعله ور شد و برخی از روزنامه ها٬ از رویداد ادلب به عنوان خنجر روس در قلب ترکیه یاد کردند. اما دیروز٬ نهاد ریاست جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد که گفت وگوی تلفنی کوتاهی بین اردوغان و پوتین اجرا شده و قرار بر این است که آن دو به زودی و نهایتاً تا 4 روز دیگر به صورت حضوری ملاقات و گفت وگو نمایند.

از تماس تلفنی تا تهدید و انتقام

اگرچه تماس تلفنی اردوغان و پوتین به عنوان روشن ماندن چراغ مذاکره و دیپلماسی مورد ارزیابی قرار گرفت٬ اما تنش ادامه دارد و ارتش ترکیه به چندین نقطه نظامی ارتش سوریه حمله کرد.

برخی رسانه ها خاطرنشان کردند که اردوغان در این تماس تلفنی٬ به شکل علنی سوریه را تهدید نموده و به پوتین گفته است: تمام مواضع سوریه٬ برای حملات ارتش ما به شکل اهداف مشروع بوده و از راه هوا و زمین٬ مورد حمله قرار خواهد گرفت.

پس از انتشار خبر تماس تلفنی اردوغان و پوتین٬ وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد که در حملات جدید توپخانه ارتش سوریه٬ یک سرباز دیگر ترکیه در ادلب کشته شده است و 2 درجه دار نیز مجروح شده اند.

وزارت دفاع ترکیه همچنین خاطرنشان کرد که در چندین نقطه نظامی٬ اهدافی از واحدهای مختلف سوریه مورد اصابت راکت هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته و علاوه بر آن که چند خودروی زرهی و توپ و ادوات ارتش سوریه از بین رفته٬ 56 نیروی ارتش سوریه نیز کشته شده اند. در همین حال٬ برخی رسانه های عربی٬ ترکی و کُردی٬ از کشته شدن برخی از فرماندهان ارتش سوریه همچون برهان رحمون خبر داده اند و اخبار تأییدنشده ای نیز در خصوص حمله به برخی از مواضع حزب الله منتشر شده است.

موضع احزاب در مجلس ترکیه

مهمت ناجی بوستانجی از سران حزب عدالت و توسعه خواستار برگزاری نشست غیرعلنی مجلس ملی ترکیه برای آنالیز مسئله ادلب در روز سه شنبه شد.

او خاطرنشان کرد که در این نشست٬ خلوصی آکار وزیر دفاع٬ اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان خواهد گذاشت. اما حزب جمهوری خلق و حزب دموکراتیک خلق ها٬ اعلام نموده اند که باید همین امروز در مجلس٬ نشست فوری برگزار گردد.

در همین حال احزاب مجلس شامل حزب عدالت و توسعه٬ حزب جمهوری خلق٬ حزب حرکت ملی و حزب خوب٬ با امضای یک بیانیه مشترک٬ کشته شدن سربازان ترکیه ای در ادلب را محکوم نموده سوریه را مقصر جلوه دادند.

اما حزب دموکراتیک خلق ها٬ حاضر به امضای این بیانیه نشد و در بیانیه دیگری بدون آن که همچون احزاب دیگر٬ سربازان کشته شده را شهید بنامد٬ به خانواده های آنان تسلیت گفته و اعلام نموده که حزب حاکم را مسبب ریخته شدن خون جوانان می داند و خواستار آن است که دولت اردوغان از سیاست های غلط خود در سوریه٬ صرف نظر کند.

رسانه های ترکیه چه می گویند؟

نهاد عالی شبکه های رادیویی و تلویزیونی ترکیه (RTÜK) که بر فعالیت رسانه های دولتی و خصوصی نظارت می کند٬ با انتشار بیانیه ای خواستار آن شد که همه رسانه ها بر اساس حس تعهد و عواطف ملی با مسئله ادلب مواجهه و حضور ارتش ترکیه در ادلب را به عنوان اقدامی در راستای تأمین صلح٬ قلمداد نمایند.

صبح امروز٬ روزنامه جمهوریت به عنوان یکی از معدود مطبوعات منتقد دولت اردوغان با تیتر جنجالی به چه قیمتی یا در برابر چه هدفی٬ عکس سربازان کشته شده را قرار داده حضور ترکیه در ادلب را به چالش کشید. اما دیگر روزنامه های این کشور٬ غالباً بنزین بر آتش انتقام گیری ریختند.

روزنامه ینی شفق از روزنامه های تندروی وابسته به اتاق فکر حزب عدالت و توسعه٬ با تیتر طوفان انتقام٬ به شکلی جنجالی در خصوص ادلب خبررسانی کرد و ابراهیم کاراگول سردبیر این روزنامه که در اغلب سفرهای خارجی اردوغان را همراهی می کند٬ در یک یادداشت تحلیلی٬ بدون آن که به سیاست های غلط ترکیه در سوریه اشاره کند٬ در ماجرای کشته شدن نظامیان ترکیه روسیه و ایران را به عنوان مقصرین اصلی٬ متهم کرد!

پسکوف پای حرف خود ایستاد

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین٬ اعلام نموده بود که سربازان ترکیه در مناطقی خارج از نقاط دیده بانی نظامی کشته شده اند، اما خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه این موضوع را تکذیب کرد، به همین خاطر دیمیتری پسکوف یک بار دیگر حرف های خود را تکرار و خاطرنشان کرد: بارها از ترکیه خواستیم به ما اطلاع دهد که نیروهایش را به کدام نقطه فرستاده است اما پاسخی ندادند. سربازانی که مورد هدف قرار گرفته اند٬ در مراکزی غیر از نقاط دیده بانی مستقر شده بودند.

ترکیه چه خواهد نمود؟

بسیاری از تحلیل گران سیاسی ترکیه بر این باورند که ملاقات آینده اردوغان و پوتین٬ یک ملاقات مشخص نماینده و مهم است که می تواند منجر به تصمیم نهایی ترکیه در خصوص ادلب گردد.

آنان بر این باورند که اردوغان در نهایت باید خواسته پوتین را بپذیرد و اجازه دهد که ادلب به تمامی تحت کنترل ارتش سوریه قرار بگیرد اما در عین حال٬ ترکیه می خواهد فعلاً به تحرکات انتقام جویانه ادامه دهد و از این لحاظ باید گفت دست کم در شرایط کنونی٬ ترکیه در خصوص فرجام ادلب٬ به جمع بندی نهایی نرسیده است و چنین چیزی می تواند هزینه های تازه ای بر دست مردم و دولت ترکیه بگذارد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 870

به "گزارش، آخرین تحولات ادلب؛ از دیپلماسی تا انتقام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آخرین تحولات ادلب؛ از دیپلماسی تا انتقام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید