باغ پهلوان پور مهریز، اثری ملی و جهانی در استان یزد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، آشنایی با باغ پهلوان پور مهریز

مهریز شهرستانی در استان یزد است که به دلیل قدمت و آثار تاریخی که در خود دارد سالانه میزان قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب می نماید. این شهرستان در مرکز استان یزد قرار گرفته است و منطقه ای است که شامل چند روستا که به آن ها در گذشته مهریجرد و انوشیروان مهرنگار نیز گفته می شده است. اما آنچه که درباره این شهرستان می خواهیم خدمتتان بازگو کنیم، باغ پهلوان پور مهریز است که با توجه به زیبایی های بی نظیری که دارد در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است؛ در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با این باغ پهلوان پور مهریز آشنا شوید.

باغ پهلوان پور مهریز، اثری ملی و جهانی در استان یزد

مهریز شهری از دوران حکومت ساسانیان است که حدود 1600 سال قدمت دارد و در قسمت جنوبی دشت یزد و جنوب شرقی شیرکوه نیز واقع شده است و قنات هایی هم در آن وجود دارد که سرچشمه آن ها حدود 40 کیلومتر آن طرفتر است. محققان معتقدند که دختر انوشیروان ساسانی به نام مهرنگار دستور احداث و ایجاد این قنات ها را در این منطقه داده است که با گذر از یک راستا نسبتا کوتاه به سرچشمه آن می رسیدند و بعد از اینکه این قنات ها سبب آبادانی روستاهای این منطقه شدند و رونق نسبی برای این نقطه بوجود آوردند فرماندهان و امرای زیر دست این بانو و شاهزاده ساسانی به روستای جدید نام مهرگرد دادند و مهرگرد در گذر زمان به مهریجرد تبدیل شد و رفته رفته به مهریز معروف شد.

اما باغ پهلوان پور مهریز! جایی که از زیباترین باغ های ایرانی محسوب می شود و امروزه تبدیل به یک هتل رویایی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

از لحاظ موقعیت قرارگیری هم این باغ در شهر مهریز در شهرک زارعین و محله مزویرآباد نیز واقع شده است.

مشخصات باغ پهلوان پور مهریز

از لحاظ مشخصات ظاهری باغ پهلوان پور مهریز زیبایی خاصی دارد و اولین نکته ای که در ورود به باغ پهلوان پور مهریز با آن روبرو می شوید این است که روحتان نوازش با صدای آبی که از جوی های اصلی باغ می گذرد نوازش می شود و گویی که به بهشت وارد شده اید. آب این نهرها از زیر درختان چنار این باغ می گذرد و فضای سرسبزی را در این منطقه کویری فراهم آورده است. گفتنی است که علاوه بر این قنات، قنات های دیگری به نام شاه حسینی و مزویرآباد نیز در آبیاری این باغ زیبا نقش دارند. نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کنیم این است که باغ پهلوان پور مهریز دارای 16 حقابه است که هر 12 روز یکبار به آن تعلق می گیرد و زمان کدام از این حقابه ها نیز حدود 10 دقیقه است.

درون محوطه این باغ درختان کهنسال و استواری از چنار درون این باغ وجود دارند که هنگام قدم زدن در باغ خودنمایی می نمایند. علاوه بر این ها درختان دارای میوه نیز در باغ کاشته شده اند که از جمله آن ها می توان به درختان بادام، خرمالو و انار اشاره نمود. کاشت این درختان نشان می دهد که علی رغم آب و هوای گرم استان یزد، این منطقه دارای آب و هوایی نسبتا خنک است که کمی با سایر مناطق استان تفاوت دارد.

در بخش ورودی باغ بخش هایی همچون برج، اصطبل و کاهدان را می توانید ببینید؛ این سه بخش همگی در زمان قاجاریه ساخته شده است ولی باید اشاره کنیم که تزئینات به کار رفته در بنای برج همچون تزیینات بناهای دوره زندیه است.

به جرات می توان گفت که باغ پهلوان پور مهریز یکی از زیباترین و باشکوه ترین باغ های این شهرستان است و بنای موجود در داخل آن هم جلوه بی نظیری را به این باغ بخشیده است. این بنا که کوشک یا شربت خانه نام دارد در زمان قاجاریه ساخته شده و دارای دو و نیم طبقه می باشد که در امتداد راستا اصلی باغ واقع می باشد. اگر به داخل این کوشک بروید، قسمت های مختلف آن همچون تالار، گوشوارها و حوضخانه را خواهید دید. نکته جالب اینجا است که آب قنات حسن آباد از وسط این کوشک نیز عبور می نماید و در باغ جریان می یابد.

بعد از بنای شربت خانه، یکی دیگر از بناهای شاخص در باغ پهلوان پور مهریز زمستان خانه نام دارد. این بنا نسبت به دیگر بناهای این باغ قدیمی تر است و به دوره پهلوی اول باز می شود. این بنا یک طبقه داشته و شامل اتاق های نشیمن، پستو، مطبخ و طنبی می شود؛ زمستانخانه به گونه ای ساخته شده بود که در فصل زمستان بتوان از آن استفاده کرد.

جالب است بدانید که در حفاری های بعدی که درون این باغ صورت گرفت، بخش هایی همچون آشپزخانه، انباری و حمام این باغ هم از زیر خاک بیرون آورده شدند. این بخش ها در کنار کوشک باغ قرار دارند. علاوه بر این ها، در سمت شمالی باغ پهلوان پور نیز بنایی وجود دارد که مکان زندگی و کارگاه خدمتگزاران باغ بوده است.

ثبت در فهرست آثار ملی و آثار جهانی

با توجه به تمام تفاسیری که در بالا گفتیم، باغ پهلوان پور مهریز به عنوان یکی از نمونه های برتر و زیبای اصیل ایران شناخته شده است و در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در سال 2011 در طی نشست سی و پنجم در فهرست آثار جهانی یونسکو این باغ زیبای مهریزی به ثبت رسید و بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده شد.

تغییر کاربری باغ پهلوان پور مهریز به هتل

چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که شما در یک باغ تاریخی اقامت داشته باشید! در سال های اخیر به منظور حفاظت از این جاذبه تاریخی با تغییر کاربری آن توسط سازمان میراث فرهنگی سبب شد تا باغ پهلوان پور مهریز به هتلی با صفا تبدیل شود. قطعا تجربه اقامت در دل باغی باصفا با قدمت بالای تاریخی می تواند برای هر مسافری لذت بخش باشد. در محیط باغ پهلوان پور مهریز امکاناتی نظیر زمین فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی، میز تنیس و فوتبال دستی و همچنین چندین تخت و امکاناتی از این قبیل نیز وجود دارد تا مسافران بتوانند تجربه به یاد ماندنی را از این هتل برای خود بسازند. ضمن آن که سوییت های باغ به طبع دارای ساختار سنتی هستند و این می تواند برای خیلی از گردشگران جذاب باشد.

دسترسی به باغ پهلوان پور مهریز

هزینه: اتباع ایرانی 3000 تومان

هزینه اتباع خارجی: 20000 تومان

مدت پیشنهادی بازدید: 1 تا 2 ساعت

زمان بازدید: 08:00 صبح تا 23:00

آدرس: استان یزد، شهرستان مهریز، خیابان مطهری

منبع: الی گشت
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 189

به "باغ پهلوان پور مهریز، اثری ملی و جهانی در استان یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ پهلوان پور مهریز، اثری ملی و جهانی در استان یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید