مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت ماهواره ای داریم

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به گزارش خبرنگاران، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه میان معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه و وزارت ارتباطات در مورد اختلالات اخیر تلفن همراه و ارتباط آن با قطعی برق گفت: طی دو ماه اخیر، فرآیند قطعی برق شبکه تلفن همراه ما را متأثر کرد. اما اختلال دو روز گذشته در برخی منطقه ها مربوط به قطعی برق نبوده بلکه درخواست وزارت علوم، برای جلوگیری از تقلب در برگزاری کنکور بوده است.

مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت ماهواره ای داریم

وی گفت: به رغم تمهیدات و پیگیری های اجرا شده، امنیت روانی خیلی از داوطلبان کنکور به دلیل احتمال لو رفتن سوالات در فضای مجازی سلب می شود از این رو با حساسیت به جای سازمان سنجش و وزارت علوم، از اپراتورهای تلفن همراه درخواست شد که در حوزه های امتحانی اینترنت 3g و 4g فعال نباشد. از این رو شبکه در ساعات برگزاری غیرفعال شد.

جهرمی ادامه داد: این موضوع تأثیری روی کیفیت شبکه در منطقه ها همسایگی نقاطی که کنکور در آنجا در حال برگزاری بود، داشت. البته ما از سال گذشته درخواستمان از وزارت علوم این بود که در این منطقه ها جمر نصب شود اما آنها مشکل هزینه را مطرح کردند. اما زیان اختلالات ایجاد شده در شبکه به مراتب بیشتر از هزینه جمر است. بنابراین باید سال آینده برای این موضوع فکر دیگری کرد.

وزیر ارتباطات درباره فعالیت شرکت های اینترنت ماهواره ای در کشور هم خاطرنشان کرد: باید بپذیریم اینترنت ماهواره ای یک پدیده است که ما با آن روبرو خواهیم شد. هدف اصلی این منظومه ها این است که اینترنت اشیا را در سراسر دنیا فراهم کنند. زیرا خیلی از منطقه ها با اینترنت موبایل، پوشش دهی ندارند. برای مثال ما در پارک ملی گلستان پروژه ای را در خصوص اینترنت اشیا برای ایمنی و حفاظت محیط زیست اجرا کردیم. اینها همه مزایایی است که می تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: البته همواره آمریکا به خاطر خویی که در سلطه جویی در همه عرصه ها از جمله فضای مجازی دارد دنبال این بوده که پلتفرم های خود را توسعه دهد و اقتصاد دیجیتال را برای خودش مطالبه کند. بنابراین از مدت ها قبل دنبال ابزاری برای بسط سلطه خود بوده و اینترنت ماهواره ای هم یکی از آنها است. ما هم باید در این شرایط خودمان را تمهید می کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه برخی از سخت گیری ها باید در کشور مدیریت و اصلاح رویه شود، اضافه نمود: البته ما مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت های ماهواره ای داریم و هر شرکتی که می خواهد در کشور ما فعال شود باید از ما مجوز بگیرد و مطابق با حقوق بین المللی آن را پیگیری می کنیم.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر سازمان فضایی هم دنبال منظومه های ماهواره ای بوده است و شرایط مذاکرات بین المللی را هم دیده ایم. ما نباید بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری از این فناوری آماده کنیم. باید اعتماد به نفس داشته باشیم و بدانیم که این فناوری تهدیدی برای ما نیست. ما از فرصت ها استفاده می کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1777

به "مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت ماهواره ای داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت ماهواره ای داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید