هنگام شستن صورت مراقب ورود موجودات مغزخوار به بینی خود باشید

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مردی در فلوریدا پس از شست وشوی بینی خود با آب لوله کشی، به عفونت مغزی دچار شد و در نهایت جان خود را از دست داد. گفته می گردد آلودگی موجود در آب منجر به این حادثه شده است.

هنگام شستن صورت مراقب ورود موجودات مغزخوار به بینی خود باشید

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، مردی از اهالی شهرستان شارلوت استان فلوریدا در امریکا، به وسیله آمیب (یک موجود تک سلولی) کشته شد. اداره بهداشت شهرستان در این باره بیان کرد که این فرد احتمالاً با آب آلوده، سینوس هایش را شست وشو داده است. شست وشوی سینوس عملی است که در آن فرد به منظور تمیز کردن محیط بینی از مخاط و سایر مواد زائد، آب را به وسیله یک سوراخ به بینی خود وارد می نماید و از سوراخ دیگر خارج می نماید.

این اولین مرگی نیست که با این دلیل ثبت شده است؛ در سال 2020 نیز یک پسر شش ساله در دریاچه جکسون تگزاس بر اثر ورود آمیب به بینی، جان خود را از دست داد. آنالیز علل این مرگ ها اولین بار در سال 1962 در ایالات متحده امریکا شروع گشت و طی این آنالیز حدود 160 مورد مرگ مشکوک و تأییدشده به وسیله آمیب مغزخوار ثبت شد.

آمیب مغزخوار یا نِگلیریا فاولِری (Naegleria fowleri)، گونه ای آمیب تک سلولی است که در آب های شیرین و گرم زندگی می نماید و در انسان موجب بروز التهاب حاد پرده های مغز و نخاع می گردد که به آن مننگوانسفالیت آمیبی اولیه یا مننژیت آمیب (PAM) می گویند.

علائم اولیه این بیماری شامل سردرد، استفراغ و حالت تهوع است. با پیشرفت بیماری، فرد دچار مسائل شناختی و مسائل گردن می گردد که این شرایط تورم شدید و نهایتاً پوسیدگی مغز و نخاع را در بر دارد و ظرف چند روز منجر به مرگ می گردد. هیچ درمانی برای PAM وجود ندارد. 97 درصد از افرادی که به این آمیب خطرناک آلوده می شوند، جان خود را از دست می دهند و تنها تعداد انگشت شماری از افراد آلوده تا به امروز از این عفونت جان سالم به در برده اند.

معمولاً آب لوله کشی برای نوشیدن خطری ندارد زیرا اسید معده به قدری قوی است که آمیب را از بین می برد. آمیب های مغزخوار موجود در آب فقط به وسیله ورود به بینی می توانند سلامتی انسان را تحت الشعاع قرار دهند. آمیب (که 1200 برابر کوچکتر از یک سکه است)، به وسیله عصب بویایی که قسمت بالایی بینی را به مغز متصل می نماید، وارد مغز می گردد. آب آلوده و حاوی آمیب، در صورت ورود به بینی، منجر به عفونت می گردد.

برای پیشگیری از چنین اتفاق مرگباری، بهتر است هنگام شنا در استخرها یا رودخانه ها از گیره بینی بهره ببرید تا از ورود آب به بینی جلوگیری گردد. بعلاوه بهتر است هنگام استحمام، سرتان را کامل زیر آب دوش یا وان فرو نبرید و نگذارید آب وارد بینی شما گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2270

به "هنگام شستن صورت مراقب ورود موجودات مغزخوار به بینی خود باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام شستن صورت مراقب ورود موجودات مغزخوار به بینی خود باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید