کیبورد بادی، تکنولوژی تازه گوشی های هوشمند، این فناوری جای صفحه کلید فیزیکی را می گیرد؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، محققان در پی روشی هستند که به یاری آن، ضعف ناشی از کنار گذاشتن صفحه کلید فیزیکی در تلفن های همراه را جبران نمایند. صفحه کلید بادی روی یک پنل OLED، روش جدیدی است که هنوز نقص هایی دارد.

کیبورد بادی، تکنولوژی تازه گوشی های هوشمند، این فناوری جای صفحه کلید فیزیکی را می گیرد؟

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از جی اس ام آرنا، شاید یکی از چیز هایی که مردم بیش از همه در گوشی های هوشمند مدرن حسرتش را می خورند، صفحه کلید فیزیکی است. به همین علت بود که دستگاه های بلک بری قبلا بسیار محبوب بودند، با آن ها می توانستید به راحتی تایپ کنید. محققان گروه فیوچر اینترفیسز (Future Interfaces) در 15 سال گذشته روی راه حلی برای مسئله جای خالی کیبورد های فیزیکی در گوشی های هوشمند کار نموده اند و به پیشرفت قابل توجهی هم دست یافته اند.

این فناوری که فلت پنل هپتیکز (Flat Panel Haptics) نام دارد، با استفاده از دکمه های بادی، روی سطح صاف، بازخورد لمسی به کاربر ارائه می دهد. فلت پنل هپتیکز یا اف پی اچ، 5 میلی متر ضخامت دارد و دارای یک پمپ الکترواسمزی است. برای فعال کردن پمپ های کوچک از جریان الکتریکی استفاده می گردد و بعد مایع، روی سطح صفحه نمایش انعطاف پذیر فشار می آورد و یک دکمه سفت و سخت با ضخامت 5 میلی متر ایجاد می نماید.

در نمونه اولیه یک سطح سیلیکونی نرم در بالای پنل OLED مشابه آنچه در گوشی های هوشمند تاشو امروزی استفاده می گردد، به کار رفته است. از آنجایی که سطح در صورت احتیاج برجسته می گردد، بعد از صفحه کلید های فیزیکی، شاهد عملکرد بهتری هم خواهیم بود. بعلاوه نمایشگر می تواند نماد برنامه یا یک عنصر رابط کاربری خاص را برای یاری به نابینایان در مسیریابی برجسته کند.

البته محققان متوجه محدودیت و ایراد های این فناوری شده اند. یکی از آن ها دوام کم دکمه های یاد شده است. انرژی مورد احتیاج برای فعال نگه داشتن سیستم و ضخامت آن هم مسئله مهمی است؛ بنابراین ممکن است ابتدا شاهد پیاده سازی فناوری نو در تبلت ها باشیم، زیرا آن ها ابعاد بزرگتر و باتری های بزرگ تری هم دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2292

به "کیبورد بادی، تکنولوژی تازه گوشی های هوشمند، این فناوری جای صفحه کلید فیزیکی را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیبورد بادی، تکنولوژی تازه گوشی های هوشمند، این فناوری جای صفحه کلید فیزیکی را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید