ایرانی ها از پتانسیل اینترنت استفاده نمی نمایند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، یافته های موج دوم نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با عنوان آنالیز دیدگاه مردم درخصوص کرونا منتشر شد که بر اساس آن حدود 67 درصد مردم گفتگوهای زنده اینستاگرامی چهره های شاخص را تماشا نمی نمایند و 33 درصد نیز به ترتیب از افزایش تماشای این شبکه اجتماعی، کم شدن میزان علاقه و یا عدم تغییر در میزان مصرف آنها از این شبکه در فضای مجازی حکایت دارد. بر اساس این نظرسنجی، برخلاف انتظار و صحبت های اجرا شده تا به امروز، بیشتر مردم هنوز از پتانسیل کامل فضای مجازی نظیر خرید اینترنتی، VODها، کلاس های آنلاین، دورکاری و... استفاده نمی نمایند.

ایرانی ها از پتانسیل اینترنت استفاده نمی نمایند

روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، داده های جدیدی از نظرسنجی اخیر این پژوهشگاه منتشر ساخته است. این نظرسنجی به صورت تلفنی بین 30 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه برگزار شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان 18 سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده و دو هزار و 112 نفر به روش تصادفی انتخاب شده و مورد پرسش قرار گرفته اند که خلاصه بعضی از نتایج آن را می خوانید.

در این نظرسنجی 39 درصد جوابگویان از سرعت اینترنت در ایران در ایام کرونا رضایت ندارند و از آن سو 14.5 درصد از کیفیت و سرعت اینترنت راضی هستند و الباقی افراد نظری در این مورد ندارند. همچنین 11.4 درصد از جوابگویان اعلام نموده اند که میزان تماشای مصاحبههای چهره های محبوب در لایوهای اینستاگرام نسبت به قبل از ظهور کرونا افزایش یافته است.

15.9 درصد جوابگویان نسبت به روزهای قبل از ظهور کرونا بیشتر به وسیله سایت های داخلی مثل آپارات، نماوا و فیلیمو و دیجی تون به صورت آنلاین فیلم تماشا می نمایند. از آن سو 73 درصد جوابگویان نیز از سایتهای داخلی که امکان آنلاین تماشای فیلم را فراهم می نماید، استفاده نمی نمایند و به نظر می رسد این افراد محتوای ویدیویی خود را به وسیله دیگر نظیر دانلود آثار به دست می آورند.

9.4 درصد جوابگویان در شرایط کنونی بیشتر از قبل کتاب الکترونیکی یا گویا مصرف می نمایند 82.4 درصد جوابگویان نیز در کل از کتابهای الکترونیکی یا گویا استفاده نمی نمایند. در این نظرسنجی تنها 9.5 درصد مردم پیگیر برنامه های آنلاین مذهبی بوده اند و 80.8 درصد جوابگویان نیز به صورت کلی از این قبیل برنامه ها استفاده نمی نمایند.

بر اساس این نظرسنجی، 9 درصد جوابگویان در شرایط کنونی بیشتر از قبل در کلاسهای مهارت آموزی مجازی از قبیل دوره های هنری یا ورزشی شرکت نموده اند. 84.5 درصد جوابگویان نیز از کلاسهای مهارت آموزی آنلاین به صورت کلی استفاده نمی نمایند. همچنین 21.8 درصد جوابگویان گفته اند پس از ظهور کرونا بیشتر خرید اینترنتی نموده اند. 65.1 درصد افراد جوابگو نیز به صورت کلی سفارش یا خرید اینترنتی نمی نمایند. ناگفته نماند بر اساس این نظرسنجی تنها 13.8 درصد جوابگویان نیز تجربه دورکاری یا برگزاری جلسات کاری آنلاین را در مدت شیوع کرونا داشته اند.

یافته های این نظرسنجی همچنین تجربه های جدید مجازی را نشان می دهد. به استناد این یافته ها، تنها 7.3 درصد جوابگویان اعلام نموده اند در مدت شیوع کرونا کنسرت یا تئاتر آنلاین دیده اند.

از آنسو تنها آمار نسبت مثبتی که در این نظرسنجی دیده می گردد اینست که 42.5 درصد افراد جوابگو نیز از شبکه های اجتماعی برای مهمانی آنلاین (دورهمی یا جشن تولد)، مصاحبه با دوستان و اقوام و یا مراسم ختم دوستان و اقوام در شرایط ظهور کرونا استفاده نموده اند.

بیشترین آمار رشد استفاده از ابزار مجازی نیز متعلق به کلاس های آنلاین نیست که در آن 53.4 درصد افراد اعلام نموده اند از زمان شیوع کرونا تا به امروز یکی از اعضای خانواده شان در کلاسهای مجازی مدرسه یا دانشگاه شرکت نموده است.

گفتنیست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پیش تر یک نظرسنجی دیگر پیرامون ویروس کرونا منتشر نموده بود که بر اساس آن 29.7 درصد افراد جوابگو در نظر سنجی چندان نگران مبتلا شدن خود یا نزدیکانشان به ویروس کویید 19 نبودند.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1142

به "ایرانی ها از پتانسیل اینترنت استفاده نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها از پتانسیل اینترنت استفاده نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید