جاذبه های دیدنی و گردشگری جیرفت Jiroft

به گزارش مجله کوروش بزرگ، شهر جیرُفت که در ناحیهٔ جنوب استان کرمان و کشور ایران قرار گرفته مرکز شهرستان جیرفت است و به علت داشتن زمین های بسیار حاصلخیز و تنوع اقلیم و ارتفاع به هند کوچک مشهور است.جیرفت، یکی از شهرهای باستانی و کهن در استان کرمان است که با حضور در آن می توان از زیبایی های طبیعی و دیدنی های تاریخی بسیاری که نشان از تمدن غنی و کهن این سرزمین دارد، لذت برد.در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا درباره جاهای دیدنی جیرفت بیشتر بدانید.

جاذبه های دیدنی و گردشگری جیرفت Jiroft

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا خرداد 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

قلعه سموران

قلعه سموران که از سنگ­ های مرمر متمایل به قرمز ساخته، در 60 کیلومتری شرق شهر جیرفت بر فراز کوهی احداث شده است.دیواره بالای کوه که حدود هزار مترمربع است، از صخره­ هاو پرتگاه­ های طبیعی تشکیل شده است. در قسمت­ هایی که امکان نفوذ دشمن بوده، دیواری بلند شامل دو دروازه در ضلع جنوبی با 12 برج دیده ­بانی احداث شده است. در ارتفاع 200 متری بالای قلعه، دیوار سنگی دیگری با ملات آهک وجود دارد که دور تا دور قلعه احداث شده است.قلعه سموران به علت استحکام و موقعیت طبیعی شباهت زیادی به قلعه­ های اسماعیلیه دارد و شاید مدت ها مورد استفاده پیروان اسماعیلیه قرار گرفته بوده، زیرا گروه ­هایی از فرقه اسماعیلیه در جبال شاخص زندگی می­ کردند.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

آثار شهر دقیانوس

در حاشیه غرب هلیل رود ، در پشته بهجرد تا هوکرد آثاری از تمدن کهن با هزاران قطعه سفال و آجر وجود دارد که به آن دقیانوس گویند و سالهاست که محل تاخت و تاز قاچاقچیان آثار عتیقه است که در اساطیرو افسانه های محلی آمده است ساختمانهای قدیمی جیرفت از بهجرد تا کنارصندل به گونه به هم متصل بوده که بزغاله بر پشت خانه های تمام مسیر30 کیلومتری را طی نموده و این موضوع نشانی از عظمت و بزرگی شهر دقیانوس بوده است .

مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)

در اطراف رودخانه هلیل رود و در شهر دقیانوس، یکی از آثار تاریخی و ارزشمند ایران کهن قرار گرفته است که می توان آن را یکی از شاهکارهای هنر معماری در ایران معرفی کرد. این اثر که به مسجد شهر قدیم جیرفت شهرت یافته است، دارای قدمتی بالغ بر هزار و دویست سال بوده و عنوان قدیمی ترین مساجد دنیا اسلام را به خود اختصاص داده است. به نظر می رسد که مسجد شهر دقیانوس در دوران صفاری، در دهه سوم هجری قمری و به فرمان عمرولیث احداث شده است. جالب است بدانید که وسعت مسجد، بالغ بر 6 هزار متر مربع بوده و نزدیک به 2 قرن از آن استفاده می شد.

محوطه باستان شناسی کنارصندل

شامل دو تپه عظیم باستانی به نامهای تپه شمالی و تپه جنوبی دارای اهمیت خاصی بوده و کارهای علمی، مطالعاتی و تحقیقاتی زیادی بر روی آنها صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، این تپه ها به جامانده از یک بنای بیاد ماندنی و باشکوه است که طبق نظر باستانشناسان چند هزار سال قدمت دارد. این بنای عظیم یک مکان مذهبی بوده و برای ساخت آن از خشت خام، ملات گل و کاهگل استفاده شده و تمامی خشتهای بکار رفته در ساخت این بنا دارای ابعاد مشخصی هستند. شکوه و عظمت تپه های باستانی کنار صندل چشم هر بیننده ای را به خود خیره نموده و گوشه ای از فرهنگ و هنر نیاکان ما را نمایش می دهد.

کاروانسرای گنجعلی خان

کاروانسرای گنجعلی خان در ضلع شرقی میدان این مجموعه قرار گرفته است.این مکان در مقاطعی از تاریخ به عنوان مدرسه نیز استفاده شده است.کاروانسرا دارای حجره های متعدد است و نقش اژدهای بزرگ بالدار که به سبک چینی و مغولی بر پیشانی ضلع شمالی کاروانسرا دیده می شود، از جمله ارزش های هنری آن محسوب می شود. این اثر در تاریخ 29 آذر 1316 با شماره ثبت 297 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه امیر حیدر

محل قرار گیری این آرامگاه در دولت آباد اسفندقه می باشد و به دوره صفویه تعلق دارد داخل بنا یادبود های مختلف و مطالب زیادی با خطوط ممتاز و خوش نستعلیق و نسخ عالی درج شده است که تجلیل مقام معنوی صاحب مزار و اخلاص قلبی آن را نشان می دهد. تاریخ این نوشته ها به سال های 1002 ، 1012 ، و 821 هجری قمری بر می شود. این بنا از تزیینات گچبری بسیار زیبا و نقوش هندی اسلیمی و شاخ و برگ با نقش شاه عباسی برخوردار است و با شماره 532 به ثبت ملی و تاریخی رسیده است.

آرامگاه سالار رضا

مقبره سالار رضا مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان جیرفت، روستای گرم سالار رضا واقع شده و این اثر در تاریخ 22 تیر 1379 با شمارهٔ ثبت 2753 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه جیرفت

در موزه جیرفت تعدادی از اشیای کشف شده در این شهر نگهداری می شود . بخش عمده این اشیای بازیافتی را ظروف تزئینی ساخته شده از سنگ صابون تشکیل می دهد.از میان حدود هزار قلم شی بازیافتی در حدود سیصد قلم از ظروف سنگی تزئین شده با نقوش برجسته و گاه کنده کاری شده برای ترصیع تشکیل می دهد که نقش مایه های تزئینی آنها را انواع خاصی از جانوران، موجودات هیولایی و افسانه ای، انسان و نیز گونه های چندی از گیاهان مانند نخل، نمای باروی دور شهرها و بناهای درون آن را در برمی گیرد.

دریاچه سد جیرفت

دریاچه سد جیرفت در 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان جیرفت از بزرگ ترین و پرحجم ترین دریاچه های استان کرمان به شمار می رود. سد جیرفت بزرگ ترین سد مخزنی استان کرمان است که بر روی رودخانه هلیل رود در دامنه کوه های زاگرس به منظور ذخیره آب و فراوری برق درسال 1370 احداث شده است. این سد با ذخیره سازی حدود 400 میلیون متر مکعب آب شیرین در آن، اهمیت و ارزش والایی را در استان کرمان دارا است.

غار شعیب

غار شعیب در منطقه مارون در 18 کیلومتری شهرستان جیرفت واقع شده است . مردم محلی در خصوص این پدیده طبیعی معتقدند که این غار همان غار اصحاب کهف است . بعضی دیگر از ساکنین نیز مدعی هستند که در نزدیکی این غار ، عارفی به نام شعیب زندگی می نموده و سال ها در درون این غار به عبادت مشغول بوده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 665

به "جاذبه های دیدنی و گردشگری جیرفت Jiroft" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی و گردشگری جیرفت Jiroft"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید