جزئیات بازپس گیری شیرخوارگاه هلال احمر مشهد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، بازپس گیری شیرخوارگاه شهید هاشمی نژاد هلال احمر مشهد از دست متصرفان پس از 11 سال گامی مهم برای حفاظت و صیانت از بیت المال و حفظ حقوق عامه بود که با حمایت دستگاه قضا انجام شد.

جزئیات بازپس گیری شیرخوارگاه هلال احمر مشهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، یک سال پس از تاسیس جمعیت شیر و خورشید سرخ در 1304 در مشهد، مرکزی به نام دارالایتام افتتاح شد که پس از مدتی به پرورشگاه بچه ها و سپس به خانه کودک تغییر نام داد و در آخرین بار و با تغییر و جا به جایی مکان به محل فعلی به نام شیرخوارگاه شهید هاشمی نژاد هلال احمر نام گذاری شد.

سابقه بیش از 90 ساله این مرکز در نگهداری از ایتام و بچه ها بی سرپرست و عظیم شدن هزاران کودک در قالب فعالیت این مجموعه در سایه پرچم سرخ و سفید هلال احمر و با حمایت بی چون و چرای خیرین داخل و خارج از کشور یکی از برگ های زرین اقدامات انسان محبت آمیز در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی است که اگرچه طی 11 سال پیش هم این فرایند کج دار و مریض ادامه داشت اما کیفیت و ماهیت کار به واسطه تصرف ملک این شیرخوارگاه توسط مدیرعامل سابق هلال احمر خراسان رضوی در پوشش یک موسسه نگهداری از بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست به نام موسسه خیریه شکوفه های ایمان دچار مشکل شده بود.

پس از سه سال پیگیری جمعیت هلال احمر خراسان رضوی به وسیله دستگاه قضایی و ورود مدعی العموم به عنوان حافظ منافع عموم در نهایت با صدور اجرای حکم، ملک شیرخوارگاه شهید هاشمی نژاد هلال احمر مشهد اگرچه در شرایط بسیار فرسوده و مخروب بازپس گرفته و تحویل هلال احمر شد.

بازپس گیری شیرخوارگاه جمعیت هلال احمر واقع در ابتدای بلوار شاهد مشهد با حدود 14 هزار متر مربع زمین و بنا طی مراسمی با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی و در قالب یک نشست خبری با حضور مدیران و روسای جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، اداره کل بهزیستی این استان و جانشین معاون دادستان مشهد در محل این ساختمان تقریبا مخروبه و احتیاجمند نوسازی و بازسازی انجام شد.

مجموعه ای که در سال های نه چندان دور صدای خنده بچه ها یتیم در آن شنیده می شد و امید و انگیزه را به پرسنل زحمتکشش می داد امروز به مخروبه ای غیر قابل اقامت، محلی با در و پنجره های مفقود، تجهیزات به یغما رفته، موکتهای کثیف و مملو از خاک، میزها و صندلی های خراب، دیوارهای پر از خط و خش گویای خشم تخریبگر و محلی غمگین بدل شده است.

سابقه فعالیت نگهداری از ایتام

معاون داوطلبان هلال احمر خراسان عظیم در دهه 70 و رئیس شیرخوارگاه شهید هاشمی نژاد در این نشست گفت: مکان این شیرخوارگاه در سال 1357 در چهارراه نخریسی مشهد و جنب شیرخوارگاه شهرداری مشهد قرار داشت که پس از ادغام این دو با یکدیگر و واگذاری محل قبلی به سپاه در سال 1360 و همزمان با جنگ تحمیلی به واسطه احتیاج مبرم به این مکان، شیرخوارگاه شهید هاشمی نژاد با این نام جدید به محل خود در اول بلوار شاهد منتقل شد.

کاظم غلامی اضافه نمود: تفکر اساسی تشکیل این مرکز در همان سال 1304 و تاسیس جمعیت شیر و خورشید در مشهد توسط هلال احمر با این مبنا بود که با توجه به امدادرسانی هلال احمر در بحرانها و حوادث غیرمترقبه، شماری ازبچه ها در این حین والدین و خانواده خود را درحوادث از دست می دهند و وجود مکانی برای نگهداری ازاین گروه لازم است.

وی ادامه داد: این شیرخوارگاه که محل نگهداری بیش از 350 کودک یتیم و بی سرپرست و رهاشده بود مورد توجه بسیاری از خیرین ایرانی داخل و خارج کشور قرار داشت و محلی برای اهدای نذورات و ارائه کمکهای مردمی بود.

معاون داوطلبان هلال احمر خراسان عظیم گفت: بچه ها این مجموعه به واسطه ارتباطات فراوانی که با دانشگاه و اساتید برقرار شده بود رشد تحصیلی و علمی بالایی داشتند و بسیاری از آنان هم اکنون در صندلی های علمی بالا حضور و فعالیت دارند، در سال 1382 که به واسطه ماموریتی به خارج از کشور اعزام شدم در قالب خبری تاسف بار شنیدم که این مجموعه به تعطیلی کشیده شده است.

غلامی اضافه نمود: قبل از این سال، شیرخوارگاه هلال احمر میزبان 350 کودک بود که یک سوم آنان را بچه ها معلول تشکیل می دادند و 180 پرسنل وظیفه خدمت به آنان را بر عهده داشتند اما به مرور و در قالب رخدادهایی مورد سوء استفاده بعضی افراد نهاده شد.

تصرف شیرخوارگاه چرا و چگونه؟

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت: در سال 1386 قرار شد سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی برای کاهش تصدی گری در امور مربوط به ایتام، طی امضای تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی کشور این مجموعه را با شرط حفظ مالکیت و جنبه های حقوقی هلال احمر در مراکزی مانند شیراز، مشهد و تبریز به صورت امانی و با حفظ مالکیت به صورت اجاره امکانات در اختیار بهزیستی قرار دهد که بر این اساس این واگذاری انجام شد.

سیدمجتبی احمدی اضافه نمود: در همان سال به دلیل اشراف مدیرعامل وقت هلال احمر خراسان رضوی نسبت به واگذاری ناقص ملک توسط مسکن و شهرسازی به هلال احمر وعدم صدور سند مالکیت برای هلال احمر، در قالب این تفاهم نامه و واگذاری بدون اجاره خط، ملک فعلی شیرخوارگاه به تصرف موسسه خیریه نگهداری از بچه ها درآمد و برای مدت 11 سال به دلیل فقدان اسناد مالکیتی در تصرف و مورد استفاده غیرقانونی این موسسه نهاده شد.

وی ادامه داد: در حقیقت این مجموعه به بهانه نگهداری از ایتام و با ایجاد موسسه ای به مدیریت یکی از نزدیکان مدیر عامل سابق هلال احمر استان و انجام مکاتبه ای غیرقانونی با اداره ثبت اسناد و املاک استان به نام این فرد ثبت و به وی واگذار شده بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: استقرار بازرس سازمان بازرسی استان برای مدت پنج ماه در جمعیت هلال احمر و بازرسی اسناد و مدارک و فعالیت های این جمعیت و محرز شدن شرایط نابسامان و بلاتکلیف این شیرخوارگاه منجر به تهیه و ارائه گزارش جامع این بازرس در سال 1396 به مراجع قضایی و شروع فرایند بازپسگیری شد.

احمدی اضافه نمود: در دادگاه بدوی، حکم به بازگردادن ملک به هلال احمر مشهد صادر شد و در دادگاه تجدید نظر در سال گذشته نیز این حکم تایید شد اما فرایند بازپسگیری ملک انجام نشد و سال جاری با ورود دادستان استان به عنوان مدعی العموم نه تنها این ملک بازپسگیری شد بلکه قرار شد موضوع معطل مانده 40 ساله یعنی صدور سندمالکیت برای هلال احمر به زودی انجام گردد.

وی ادامه داد: همراهی و همکاری اداره کل بهزیستی استان و کوشش های مجدانه دادستان مشهد در بازگشت بیت المال به هلال احمر در این اتفاق مبارک تاثیر به سزایی داشت.

برآورد خسارات در حال اجرا است

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی گفت: ملک بازپس گیری شده در حقیقت به مخروبه ای تبدیل شده که هم اکنون دنبال تامین اعتبارات لازم برای نوسازی وبازسازی آن هستیم.

احمدی اضافه نمود: هنوز نمی توانیم رقمی از اعتبار مورد احتیاج برای بازسازی انجام دهیم زیرا کارشناسان در حال برآورد و تکمیل اسناد مربوط هستند.

وی با اشاره به زیربنای پنج هزار متر مربعی این مجموعه و وسعت خسارات وارده ادامه داد: در پیگیری های صورت گرفته با هلال احمر مرکزی قرار شد اعتبار مورد احتیاج از محل مشارکتهای مردمی تامین گردد و در قالب برنامه فازبندی شده تعمیر، بازسازی و نوسازی مجموعه انجام گردد.

او تاکید نمود: بازسازی این مجموعه با هدف و نیت میزبانی دوباره از ایتام و بچه ها بدسرپرست انجام می گردد و امیدواریم در این جهت پیروز عمل کنیم.

ابطال مجوز موسسه خیریه متصرف

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با توجه به ابلاغ حکم دادگاه تجدید نظر به موسسه که تصرف عدوانی داشت از مدیران درخواست اعلام محل جدید برای جا به جایی موسسه و نگهداری از بچه ها را داشتیم.

حمیدرضا پوریوسف اضافه نمود: به عنوان دستگاه دولتی ناظر بر عملکرد موسسه های خیرین، نگهداری از بچه ها سه ماه مهلت برای اعلام مکان جدید برای انتقال دادیم اما این اعلام انجام نشده و در نهایت با صدور سه اخطار و گذر از زمان قانونی در نهایت در مرداد ماه سال گذشته بچه ها تحت سرپرستی و نگهداری این موسسه از آنان گرفته شدند و به سایر موسسات واگذر گردیدند.

وی اضافه نمود:در نهایت در پنجم اسفندماه پارسال تمامی مجوزهای این موسسه خیریه و دو مجوز مرکز شهید هاشمی نژاد یک و دو متعلق به مالک موسسه ابطال شد و روشن شد که هدف این موسسه نگهداری از بچه ها نبوده و صرفا این موسسه پوششی برای تصرف اموال بیت المال بوده است.

اجرای طرح حدنگار مطالبه دادستانی

جانشین معاون دادستان مشهد هم گفت: این پفراینده درس های زیادی به مدیران دستگاه های اجرای و مسئولان حفظ حقوق بیت المال داد، با اجرای طرح حدنگار یا کاداستر باید تمامی املاک دولتی سند ثبتی مالکیت داشته باشند.

فرزاد بهشتی اضافه نمود: در قالب طرح پنج ساله کاداستر که در بهمن پارسال مهلت آن تمام شد باید مدیران دستگاه های دولتی و اجرایی نسبت به اجرای این طرح اقدام نموده باشند و با توجه به تمدید مهلت اجرای این طرح، انجام این اقدامات از مهمترین مطالبات دادستانی است.

دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی گفت: باید تذکر جدی به مدیران داده گردد که تمامی املاک و اموال دولتی را که مورد تصرف غیرقانونی نهاده شده اند با کوشش مجدانه به بیت المال بازگردانند و در این زمینه دادستانی آماده همکاری همه جانبه است.

بهشتی با ابزار امیدواری از بازسازی و نوسازی شیرخوارگاه شهید هاشمی نژاد هلال احمر مشهد اضافه نمود: امید داریم که به زودی شاهد میزبانی این مجموعه ارزشمند و وسیع از بچه ها بی سرپرست باشیم و این مجموعه فقط باید در اختبار موسساتی قرار گیرد که به لحاظ فضا برای نگهداری از بچه ها محدودیت دارند.

او اضافه نمود: پیگیری برای صدور سند مالکیت این مجموعه برای هلال احمر مشهد در حال اجرا است زیرا تداوم چنین شرایطی امکان تصرف دوباره این ملک را فراهم می آورد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1131

به "جزئیات بازپس گیری شیرخوارگاه هلال احمر مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات بازپس گیری شیرخوارگاه هلال احمر مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید