راه اندازی 44 رشته نو در دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، معاون آموزشی دانشگاه علامه گفت: هفت رشته تازه در مقطع کارشناسی، 30 رشته در مقطع ارشد و هفت رشته در مقطع دکتری و در مجموع 44 رشته تازه به جمع رشته های دانشگاه علامه اضافه شده است.

راه اندازی 44 رشته نو در دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در آیین بزرگداشت مقام استاد دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه گزارش بخشی از عملکرد حوزه آموزشی دانشگاه در سال های اخیر پرداخت و گفت: حوزه آموزش، حوزه سنتی دانشگاه است، ولی در قسمت هایی کار های نو و خلاقیت های نوی صورت گرفته است، به ویژه در شرایط کرونایی، تحولات نوی در حوزه آموزش رخ داد.

وی ادامه داد: یکی از کار های آموزش تدوین و بازبینی رشته ها است. با جمع بندی نیازمندی های نو، هفت رشته نو در مقطع کارشناسی، 30 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و هفت رشته در مقطع دکتری و در مجموع 44 رشته نو به جمع رشته های دانشگاه اضافه شده است.

احمدوند به فعالیت های حوزه آموزش در بخش اصلاح ساختار سازمانی اشاره نمود و گفت: تعریف گروه استعداد درخشان و اداره فارغ التحصیلان، مرکز یادگیری الکترونیکی، دبیرخانه تخصصی هیئت ممیزه با هدف تمرکز بر امور اعضای هیئت علمی و ارائۀ خدمات شایسته تر، تأسیس شورای برنامه ریزی درسی برای مدیریت امور تدوین و بازنگری برنامه های درسی و اصلاح ساختار مدیریت آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی قسمتی از فعالیت های این بخش است.

وی بعلاوه برگزاری دوره های دانش افزایی برای استادان را حرکت بسیار مهم و ارزشمندی توصیف کرد و اضافه نمود: تعداد 109 دوره دانش افزایی با حضور سه هزار و 148 استاد برگزار گردید و بخش مهمی از موفقیت همکاران ما در روش های تدریس و آموزش های الکترونیکی محصول این دوره ها بوده است. به طور کل 12 هزار و 460 ساعت نفر آموزش در این دوره ها ارائه شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به حمایت های دانشگاه از رتبه های برتر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای دانشگاه، از سال 1396به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که رتبه 1تا 3 را در آزمون ورودی همان سال کسب نموده باشند، مبلغی به اسم هدیه پرداخت می گردد. با پیگیری های صورت گرفته، از سال 1400 هم برای دانشجویان کارشناسی، این امتیاز لحاظ می گردد.

وی ادامه داد: ارائه کارنامه اعضای هیئت علمی، تدوین نظام نامه اخلاق آموزشی دانشگاه، ارتقای اعضای هیئت علمی، اجرای سیاست طرح درس، ارتقای سیستم خدمات آموزشی دانشگاه از سما به گلستان، راه اندازی کلاس های دوگان و ممنوعیت تدریس مدرسان با مدرک کمتر از دکتری، بخش دیگری از فعالیت های چند سال اخیر معاونت آموزشی در چند سال اخیر بوده است.

احمدوند با اشاره به استفاده از سیستم بیگ بلوباتن برای آموزش الکترونیکی، اضافه نمود: این سیستم مجازی جزو مجهزترین سیستم ها است. با توجه به اینکه این سیستم دو ویژگی مهم دسترسی سهل و آسان همه کاربران و برخورداری از سیستم جلسات و دفاع از انتها نامه ها و رساله ها را دارد تا به امروز در حدود 900دفاع ارشد با این سیستم صورت گرفته است.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اصلاح آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی، اظهار کرد: این آیین نامه مدتی در دستور کار قرار گرفته است و یکی از محور هایی که باید اصلاح می شد ماده 2 آموزشی بود که در عمل یک ماده خنثی در آیین نامه بود. در حوزه آموزشی، کمیت و کیفیت تدریس، نمره ارزشیابی کمتر از سه، مانع ارتقاء می گردد. انتها نامه ها و رساله ها هم در حوزه آموزشی قرار گرفته اند. نمره آموزشی از 30 به 40 افزایش یافته است.

احمدوند تاکید نمود: در حوزه پژوهشی، ارائه مقاله انگلیسی اجباری نیست و اگر دانشگاه ها الزام کردند می توان، جایگزینی مانند نگارش کتاب پیشنهاد گردد، مقاله های داخلی هم از Q 1 تا Q 2رتبه بندی می گردد. نظریه های اصیل وزن مهمی پیدا نموده است. نوشتن مقاله انفرادی برای علوم انسانی اجباری و وزن طرح های پژوهشی حل مسائل کشور زیاد شده است.

وی در انتها الکترونیکی کردن فرآیند های آموزشی، تاسیس میز خدمت با هدف حرکت به سمت دولت الکترونیک و پاسخ گویی سریع تر به دانشجویان، برگزاری دوره های مهارت افزایی، زبان های خارجی، MBA و DBA و دوره روانشناختی جنایی قضایی با همکاری دانشگاه پوآتیه فرانسه را از دیگر فعالیت های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی برای ارتقای سطح آموزش ذکر کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1787

به "راه اندازی 44 رشته نو در دانشگاه علامه طباطبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی 44 رشته نو در دانشگاه علامه طباطبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید