سیل در سیستان و بلوچستان

به گزارش مجله کوروش بزرگ، فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان طی چند روز گذشته و موجب طغیان رودخانه های محلی و مسدود شدن برخی از راه های استان شد.

سیل در سیستان و بلوچستان

همچنین رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از امدادرسانی و اسکان 63 تن در روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان خبر داد. عبدالرحمن شهنوازی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از مسدود شدن راستا جلگه به چاه اسحاق در جنوب این استان براثر طغیان رودخانه های محلی خبر داد. این در حالی است که طبق هشدار و خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی مرکزهواشناسی استان این سامانه بارشی همچنان ادامه خواهد داشت و مردم باید در زمان بارش از تردد و توقف در کنار مسیل ها، رودخانه های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

به گزارش خبرنگاران، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام امدادرسانی و اسکان اضطراری 63 تن از هموطنان در این مناطق اظهارکرد: دو تیم امدادی (10نفر) خدمات لازم را به هموطنان ارائه کردند و 14دستگاه چادر، 30 تخته پتو و 18 تخته موکت توزیع شده است و امدادرسانی ادامه دارد. مرتضی سلیمی با اعلام وقوع سیل و آبگرفتگی (پدیده مانسون) در سیستان و بلوچستان گفت: دو شهرستان سرباز و سراوان متاثر از این پدیده جوی بوده و امدادگران خدمات لازم را به ساکنان چهار شهر و روستا ارائه کرده اند.

وی ادامه داد: بارش رگبار در شهرستان سراوان موجب خسارت به منازل مسکونی شهروندان شده است و با توجه به شروع بارندگی و درپی اخطار اداره کل هواشناسی استان مبنی بر سیلابی بودن بارندگی ها، تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر آماده باش هستند. وی اضافه کرد: تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر به محض فروکش کردن بارندگی برای امدادرسانی به شهروندانی که منازل آنها خسارت دیده بود، شتافتند و اقلام اولیه امدادی و اسکان اضطراری را در اختیار 6 خانواده خسارت دیده قرار دادند.

  • نخستین سامانه بارشی

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در حالی چهارمین روز سال زراعی 98-99 سپری شد که ارتفاع بارش های نخستین سامانه بارشی در کجدر سرباز به 44 میلی متر رسید. محسن حیدری با بیان اینکه شدت بارش ها در برخی مناطق منجر به تشکیل روان آب و انسداد چند محور مواصلاتی شده است، اضافه کرد: همان طور که انتظار می رفت هسته بارش ها شهرستان های سرباز، نیکشهر و سراوان را فرا گرفت و در برخی ایستگاه های بارانسنجی این مناطق بارش های سنگین رخ داد. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ایستگاه های کجدر سرباز 44، شهرک سبحان سراوان 30، رئیس آباد سرباز سرباز 25 و کشیک نیکشهر 20 میلی متر باران گزارش شده است.

وی شرح داد: این سامانه بارشی در برخی از مناطق شهرستان های فنوج و ایرانشهر نیز فعالیت کرد و از برخی ایستگاه های آنها بارش های پراکنده گزارش شد. حیدری گفت: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی همچنان فعالیت این سامانه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد و توصیه می شود در زمان بارش و صاعقه از تردد و توقف در کنار مسیل ها، رودخانه های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری شود.

  • رودخانه کاجوی قصرقند خروشان شد

همچنین مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در شبانه روز گذشته شدت بارش های نخستین سامانه بارشی سال زراعی جدید در این استان به اوج خود رسید و در دهیرک قصرقند با 61 میلی متر باران باعث خروشان شدن رودخانه کاجو شد. حیدری اضافه کرد: بیشترین بارش با میزان 61 میلی متر در دهیرک قصرقند بوده است. وی با بیان اینکه شدت بارش ها در برخی مناطق منجر به تشکیل روان آب و انسداد چند محور مواصلاتی شده است، اضافه کرد: رودخانه کوجای شهرستان قصرقند نیز در جریان بارش های چند روز گذشته جریان یافت.

  • بیشترین بارندگی در سرباز گزارش شد

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بیشترین بارندگی این استان در چند روز گذشته با 15/5 میلی متر مربوط به روستای رئیس آباد از توابع سرباز گزارش شده است. علی ملاشاهی اضافه کرد: با توجه به شدت بارش ها احتمال آبگرفتگی معابر و سیلاب ناگهانی در مسیل ها و رودخانه های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد. کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توصیه می شود مردم از تردد و توقف در کنار مسیل ها، رودخانه های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند. ملاشاهی اظهار کرد: سواحل دریای عمان در جنوب سیستان و بلوچستان تا خاتمه هفته مواج پیش بینی می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 411

به "سیل در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید