طرح ملی گردشگری آشوراده در یک قدمی اجرا

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به اعتقاد کارشناسان و دست اندرکاران، شتاب در اجرا و بهره برداری طرح ملی گردشگری و طبیعت گردی آشوراده می تواند توسعه مالی ساکنان گلستان را با جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به همراه داشته باشد.

طرح ملی گردشگری آشوراده در یک قدمی اجرا

اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه های مهم مردم و مسوولان گلستان در دهه های اخیر بوده و اجرای آن سال 93 در سفر استانی هیات دولت به تصویب رسید.

با وجود شروع اجرای طرح گردشگری آشوراده در سال 97 کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی استان سبب شد تا مساحت اجرای این طرح از 380 هکتار به 38 هکتار و در نهایت به 22 هکتار و در مجاورت بافت مسکونی و متروکه فعلی آشوراده و با هدف وارد نشدن آسیب به این زیستگاه منحصر به فرد، محدود گردد.

به گفته کارشناسان مرتبط در اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده، ریز پروژه هایی از جمله ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های موردنیاز برای حضور گردشگران در جزیزه تعریف شده است.

عبدالجلیل ایری نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان معتقد است: جزیره آشوراده نگین توسعه گلستان بوده و می طلبد که تمام دستگاه های اجرایی و ملی با دقت و حساسیت ویژه پیگیر اجرا و بهره برداری از طرح گردشگری و طبیعیت گردی در این منطقه باشند.

با وجود کش و قوس فراوان و تعلل صورت گرفته برای اجرای این طرح در گلستان، دولت سیزدهم به این مطالبه بحق مردم استان توجه ویژه نموده و در بازدید اخیر علی محمد زنگانه استاندار گلستان به خلیج گرگان، طرح ملی گردشگری و طبیعت گردی آشوراده مورد تاکید نهاده شد.

علی محمد زنگانه با حضور در ارودگاه آموزش و پرورش و قلعه تاریخی واقع در جزیره آشوراده و گفت و گو با یکی از متولیان بوم گردی و نشستن پای درد و دل آن، بر شتاب بخشیدن به برطرف موانع سر راه اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر با هدف رونق مالی منطقه تاکید نمود.

برخورد با مسوولان مزاحم اجرای طرح گردشگری آشوراده

استاندار گلستان در نشست شورای اداری استان گلستان هم در روز هفتم فروردین ماه سال 1402 با تذکر در تعلل اجرای این طرح به مسوولان دستگاه های مرتبط، گفت: طرح گردشگری و طبیعت گردی آشوراده با همه الزامات قانونی خود و اعطای بومگردی به ساکنان بومی و ساخت و ساز، احیای قلعه و راه اندازی اردوگاه آموزش و پرورش باید اجرای آن بدون مزاحمت استان دیگر پیگیری و شتاب داده گردد.

وی تاکید نمود: اجرای این طرح ملی، از سوی شورای راهبردی محیط زیست مجوز دارد.

زنگانه اضافه کرد: باید طرح گردشگری و طبیعت گردی آشوراده در سال 1402 برای جذب سرمایه گذاری آماده گردد چون لایروبی آن از اسکله تا ورود به جزیره تا عمق 1.5 متر صورت گرفته است.

وی بعلاوه گفت: تا قبل از سفر دور دوم رییس جمهور به گلستان، اسکله گردشگری در بندرترکمن باید آماده بهره برداری گردد.

به گفته وی وظیفه استانداری و نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح ملی در استان تمام شده و تعلل برای اجرا و بهره برداری آن به وسیله دستگاه های مرتبط قابل قبول نیست.

جزیره آشوراده قبل از وقوع سیل سال 1372 با امکاناتی همانند پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند ولی با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب، جمعیت این جزیره ایرانی کاهش چشمگیر یافته و اکنون شماری از آن ها تردد می نمایند.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است و در سال 54 جزو نخستین منطقه ها زیست کره دنیا معرفی و ثبت شد.

علاوه بر این، در گذشته فراوری 40 درصد از خاویار کشور در نزدیکی این جزیره انجام می شد و در فراوری این محصول شهره است.

آشوراده در 2 کیلومتری غرب بندرترکمن واقع شده است و تنها راه دسترسی گردشگران به این منطقه بوسیله قایق است.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 فروردین 1402 بروزرسانی: 9 فروردین 1402 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2279

به "طرح ملی گردشگری آشوراده در یک قدمی اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ملی گردشگری آشوراده در یک قدمی اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید