عوارض داروی آکوتان

به گزارش مجله کوروش بزرگ، آکوتان هم مانند دیگر داروها عوارضی دارد که با آگاهی از آنها می توان این عوارض را به حداقل رساند و از بروز بسیاری از آنها جلوگیری کرد. مهم ترین عارضه آکوتان برای خانم هایی است که در سنین باروری اند. توصیه می کنم در طول درمان با آکوتان و تا یک ماه بعد از درمان از حاملگی پرهیز نمایند. یعنی از دو راه جلوگیری استفاده گردد که مطمئن باشد. چون در صورت حاملگی یا بچه سقط شده و یا ممکن است با نقایص گوناگون،

عوارض داروی آکوتان

عوارض داروی آکوتان

آکوتان هم مانند دیگر داروها عوارضی دارد که با آگاهی از آنها می توان این عوارض را به حداقل رساند و از بروز بسیاری از آنها جلوگیری کرد. مهم ترین عارضه آکوتان برای خانم هایی است که در سنین باروری اند. توصیه می کنم در طول درمان با آکوتان و تا یک ماه بعد از درمان از حاملگی پرهیز نمایند. یعنی از دو راه جلوگیری استفاده گردد که مطمئن باشد. چون در صورت حاملگی یا بچه سقط شده و یا ممکن است با نقایص گوناگون، به خصوص قلبی متولد گردد. منطقی است که پیش از آغاز درمان هم دو تست حاملگی منفی داشته باشید تا هرگونه شکی رفع گردد.

عارضه دیگر آکوتان شامل افزایش چربی ها و یا کلسترول و به خصوص تری گلیسیرید است که با کاهش و افزایش دوز مصرف دارو هم مرتبط است (بعضی از بیماران با اینکه دوز کمی استفاده می نمایند اما چربی های خونشان مقادیر بالایی را نشان می دهد). عارضه دیگر افزایش آنزیم های کبدی و یا افزایش گلبول های سفید و یا قندخون به اندازه مختصر است. این عارضه در همه عمومیت ندارد و به خوبی هم قابل کنترل است. در موارد مصرف طولانی مدت، استئوپروز (پوکی استخوان) و گاهی ریزش موها دیده می گردد که با قطع دارو این مساله قابل برگشت است. خشکی پوست و مخاط ها و بعلاوه خشکی چشم در اثر کاهش اشک، از دیگر عوارض است.

آنچه برایتان ذکر کردم، عوارضی هستند که با تمهیداتی قابل کنترل اند و در یک کلام باید گفت بدترین عارضه آکوتان در زمان مصرف، جلوگیری نکردن از بارداری خانم هاست که باید به طور قطع از دو روش مطمئن استفاده نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1855

به "عوارض داروی آکوتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض داروی آکوتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید