موانع ثبت جهانی ماسوله برطرف می شوند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، احمد نجیبی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با اشاره به کوشش های مدیرکل میراث فرهنگی و همراهی استاندار گیلان برای ایجاد کمیته ثبت جهانی ماسوله در استان، بیان می نماید: در واقع همه ادارات و دستگاه ها برای به پایان رسیدن این اتفاق، به نوعی دخیل هستند. به همین دلیل برای برطرف موانعِ ثبت جهانی ماسوله، باید همه مدیران کل عزم خود را جزم نمایند.

موانع ثبت جهانی ماسوله برطرف می شوند

او از جمله موانع موجود در سر راه ثبت جهانی ماسوله را کابل های برق و تلفن می داند و می گوید: برای رفع کردن این مانع در با بازدیدی که وزیر ارتباطات از بافت ماسوله داشت، رایزنی هایی انجام شد تا تلفن ثابت در ماسوله به صورت سیم کارتی به مردم داده گردد.

نجیبی به وجود پتانسیل اجرایی موجود در سطح شهرستان برای اجرای کابل های برق به صورت زمینی و بر اساس تصمیم گرفته شده در جلسات کارشناسی با مسوولان این اداره اشاره می نماید و هدف از انجام این کار را خالی کردن سیما و منظر ماسوله از این کابل ها عنوان می نماید.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله دفع آب های سطحی یا فاضلاب را از دیگر موانع موجود در ثبت جهانی ماسوله می داند و ادامه می دهد: نهادهایی مانند جهاد کشاورزی یا محیط زیست که در بافت طبیعی منطقه فرهنگی ماسوله نقش دارند، می توانند در هماهنگی با میراث فرهنگی، پیوندی موثر ایجاد نمایند تا حفاظت از این بخش ها نیز توامان انجام گردد.

او اما حذف ساخت وسازهای صورت گرفته در ماسوله از گذشته تا امروز را کاری زمان بر می داند و ادامه می دهد: این اقدام در سطح شهرستان مسکون است و احتیاج است تا فرآیندهای بازسازی به ترتیب اصلاح گردد. از سوی دیگر از مدتی قبل ساخت وسازهای در دست انجام تحت کنترل هستند تا با تایید میراث فرهنگی اجرایی شوند.

نجیبی از ابلاغ دو ضابطه جداگانه برای حفظ حریم و ساخت وسازها در ماسوله خبر می دهد و می گوید: در مرحله نخست ضابطه حریم ماسوله در سال 1376 و در مرحله دوم در سال 1393 ابلاغ شد، که خوشبختانه از این نظر ماسوله اکنون در شرایط خوبی قرار گرفته است؛ یعنی هیچ بنا جدیدی در این منطقه تاریخی ساخته نمی گردد مگر این که شواهد تاریخی بگویند در گذشته بنایی تاریخی در آن نقطه بوده است.

به گفته او، با توجه به عکس های تاریخی، بناهای تاریخی برای احیا یا بازسازی احتیاجمند اسناد تاریخی گذشته در این منطقه هستند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با بیان این که امیدواریم سال جاری بتوانیم پرونده ماسوله را برای ارائه آماده کنیم، می گوید: اعتباری حدود 17 میلیارد ریال به بافت تاریخی ماسوله اختصاص داده شده که در حوزه های مختلف باید هزینه گردد، اما کوشش کردیم تا حد امکان بیشتر این اعتبار در خدمت ثبت جهانی ماسوله باشد.

ایسنا

منبع: گردشبان
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1054

به "موانع ثبت جهانی ماسوله برطرف می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع ثبت جهانی ماسوله برطرف می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید