مژده لواسانی: پدرم با کارم موافق نیست، هنوز ازدواج نکرده ام

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مژده لواسانی که شب گذشته مهمان برنامه رخ به رخ بود درباره تک فرزندی و بار مسئولیتش، جدی بودن شاعری برایش و نظر خانواده اش نسبت به شغلش گفت.

مژده لواسانی: پدرم با کارم موافق نیست، هنوز ازدواج نکرده ام

به گزارش ایلنا، مژده لواسانی مجری و نویسنده کتاب خون انار گردن پاییز است در بخش از برنامه رخ به رخ با تاکید بر اینکه برای من مساله شعر خیلی جدی است شاید بیش و پیش از اجرا، درباره فرایند سرایش اشعارش شرح داد: من از بچگی بخاطر وجود خاله و دایی که هر دو ادبیات خواندند و ما با این ها خیلی مراوده داشتیم و پدرم که مولاناپژوه بودند و روی میز ما همواره مثنوی و حافظ بود، زندگیم به ادبیات گره خورد. در نهایت یک چیز هایی می نوشتم و در 12 سالگی یکی از شعرهایم را که شعر سپید بود فرستادم برای ضمیمه دوچرخه روزنامه همشهری که ویژه نوجوان است و در کمال ناباوری چاپ شد.

حالا چاپ شدنش بماند سردبیر روزنامه به من زنگ زدند که این شعر از بین همه آثار ارسالی نوجوانان اول شده است و شما باید بیایید در همایشی که در وزارت کشور با حضور رئیس جمهور وقت و اهالی مطبوعات برگزار شده جایزه شعرتان را بگیرید و خب این برای یک بچه 12 ساله ای بارقه امید است و از آنجا شعر برای من خیلی جدی تر شد.

مژده لواسانی ادامه داد: رادیو هم نویسندگی می کردم تا اینکه در شانزده سالگی اولین سردبیر شانزده ساله ای بودم که رادیو به خودش دید. یعنی جوان ترین سردبیر رادیو در شانزده سالگی بودم و همچنان این نوشتن و شعر با من بود، اما هیچ وقت داعیه اینکه الان شاعر هستم را نداشتم تا اینکه استاد محمدرضا عبدالملکیان بخش هایی از نوشته های من را در صفحه اینستاگرامم خواند و خیلی تشویقم کردند که چرا این ها را منتشر نمی کنی گفتم من اصلا در خودم نمی بینم گفتند من شاعرم و دارم بهت می گویم که این ها را منتشر کن.

لواسانی اضافه نمود: من رفتم خدمت استاد سید مهدی شجاعی در انتشارات نیستان و قرار براین شد که یک مجموعه چهار فصله از نوشته های من که نوشته های موضوعی کوتاه بود و شامل شاعرانه، مذهبی، شهدا و درباره تهران بود (که بسیار موضوع تهران را دوست دارم) با هم گردآوری شد به نام خون انار گردن پاییز است این اولین کتابی بود که از من چاپ شد.

پس از آن کارگاه های نقد شعر گروس عبدالملکیان رفتم و شعر را خیلی جدی تر دنبال کردم و در واقع اولین مجوعه مستقل شعر سپیدم را سال 99 در انتشارات نگاه منتشر کردم به نام به چهل سالگی ات رسیدم خیلی ها می گویند که خب، چون مژده لواسانی هستی، مجری هستی، حالا فکر کردی شعر هم بگویی. چون بسیاری از دوستان بازیگر من در واقع این کار را کردند، ولی صادقانه اش برای من این است که شعر برای من خیلی قبل تر از این حرف ها مهم بوده است.

شعر برای من اصلا ادا نیست، اصلا بازی نیست من برایش می خوانم وقت می گذارم و تصوری که از خودم دارم تا چهل سالگی این است که در عالم ادبیات محکم تر بشوم.

این گوینده رادیو تاکید نمود: خیلی به خودم سخت می گیرم شاید همه بگویند خب الان به این جایی که رسیدی خیلی خوب است دیگر، ولی از نظر خودم شاید 20 درصد چیزی بوده که باید انجام می دادم. الان هر کاری کنم ممکن است بگویند شعرت خیلی خوب است، ولی باز هم می گویند همان مجری که شعر گفته. خیلی دوست دارم که شعرم از زیر سایه اجرایم بیرون بیاید. دوست دارم مردم من را به عنوان یک شاعر بشناسند، دوست دارم حتما تا چهل سالگی وکیل بشوم.

کار رسانه بی رحمی های خاص خودش را دارد

مژده لواسانی در بخش دیگری از برنامه رخ به رخ گفت: خانواده ام اصراری نداشتند که به این کار ادامه دهم، پدرم که اصلا همین الانش هم خیلی موافق نیست. پدر من همواره دوست داشت من مثل خودش وکیل بشوم و هیچ وقت هیچ علاقه ای به این که من در عالم هنر باشم، نداشت. البته که همواره حمایت می نمایند و به انتخاب من احترام گذاشتند و ایستادند، ولی خودشان علاقه ای به این که یک شور و شوقی داشته باشند که فرزندم مجری است و به این افتخار بکنیم ابدا. خیلی برایشان عادی است.

وی در ادامه اضافه نمود: من از سه سالگی با رادیو وارد این عرصه شدم. علاقه ام روز به روز بیشتر می شد و دیدم دارم با آدم های بزرگ کار می کنم آن دوره آقای میکاییل شهراستانی بود، دانیال حکیمی بود استاد مهران دوستی بود و در یک جمعی که اصلا همه بزرگان بودند و من روز به روز داشتم تجربه می کردم. حالا تا یک سنی که خیلی بچه بودم و از 7-8 سالگی به بعد و بعد از 12 سالگی که برنامه نوجوان را آغاز کردم و اجرا کردم وارد عرصه نویسندگی هم شدم، یعنی من اولین نویسنده ای بودم که برنامه خودم را ضمن اجرا نویسندگی هم می کردم تا قبل از آن همچین چیزی نداشتیم.

لواسانی توضیح داد: برای من این گونه شکل گرفت، اما من مطلقا این نسخه را برای کسی تجویز نمی کنم یعنی مطلقا این هایی که می گویند بچه ما دوست دارد مجری بگردد نمی گویم بگذارید از بچگی مجری بگردد، چون ما که تعارف نداریم به هر حال اساسا کار رسانه مناسبات و بی رحمی های خاص خودش را دارد و بچه در واقع هیچ اشتراکی با این مناسبات پیچیده ندارد و یکهو وارد یک عرصه ای می گردد که عرصه او نیست، ولی ناچار است که خودش را وفق بدهد بنابر این ممکن است که خیلی آسیب ببیند.

بار مسئولیت تک فرزند ها بسیار زیاد است

در بخش دیگر گفتگوی رخ به رخ مژده لواسانی درباره تک فرزند بودن خود گفت: برای من تا این لحظه خیلی تجربه خوبی بوده به جهت این که من همواره سرم شلوغ بوده وچیزی به نام تنهایی که مثلا بچه هم بازی ندارد برایم اتفاق نیفتاده است. ولی به عنوان کسی که تک فرزندی را تجربه نموده می گویم و نه می خواهم شعار بدهم نه می خواهم کسی را تشویق کنم من مژده لواسانی هستم که الان در سی و دو سالگی دارم می گویم که بار مسئولیت بچه ای که تک است بسیار زیاد است.

به هر حال پدر و مادر هم هزار و یک خواسته و آرزو دارند و هم آرام آرام سن که بالا میرود خدایی ننموده بیماری ها همش روی دوش این بچه ست و بلعکس همه بار دغدغه های زندگی این یک دانه بچه روی دوش آن پدر مادر است، هیچ چیز تقسیم نمی گردد.

وی اضافه نمود: یعنی پدر من همه زندگی اش من هستم و بلعکس این عذاب وجدانی که هر ثانیه من دارم که خواسته پدرم را نتوانستم برآورده کنم. مثلا دوست دارند نوه داشته باشند من هنوز ازدواج نکردم اگر من بخواهم بروم خارج از کشور چطور می گردد، اگر مریض بشوند… یک وقت هایی می گویم اگر یکی دیگر بود تقسیم می شد. بنابر این وقتی ما به یک مسئله ای می خوریم من می فهمم که چقدر این تک فرزندی مسئولیت دارد.

سفیر اهدای عضو ایران هستم

لواسانی در بخش دیگری از برنامه رخ به رخ گفت: من حدود ده سال است که سفیر اهدای عضو ایران هستم برایم خیلی دغدغه مقدسی است. می گویم مقدس به خاطر اینکه هدف انجمن اهدای عضو ایرانیان و هدف این جریان واقعا زندگی بخشیدن است. چه چیزی مهم تر و جاودانه تر و ماندگار تر از زندگی بخشیدن است.

همه ما یک روزی نزدیک یا دور می میریم به این فکر کنیم که با اهدای عضو پس از ما یک زندگی جریان پیدا می نماید به این فکر کنیم که قلب ما پس از ما در قلب یک جسم دیگری میتپد و یک خانواده دوباره خانواده می گردد به این فکر کنیم که مرگ میتواند خاتمه حیات نباشد به این فکر کنیم ما می توانیم با مرگمان هم زندگی ببخشیم که اهدای عضو اهدای زندگی است.

منبع: فرارو
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2127

به "مژده لواسانی: پدرم با کارم موافق نیست، هنوز ازدواج نکرده ام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مژده لواسانی: پدرم با کارم موافق نیست، هنوز ازدواج نکرده ام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید