عروس های ابریشم پوش...

به گزارش مجله کوروش بزرگ، بافنده پارچه ابریشمی در راز و جرگلان خراسان شمالی از تبحر زنان این منطقه در بافت پارچه های تمام ابریشم تعریف نموده و گفته، تعدادی از زنان ترکمن در جشن و مراسم عروسی خود فقط از لباس های ابریشمی که پارچه های آنها در آن منطقه فراوری می گردد، استفاده می نمایند اما روسری و پیراهن عروس در مراسم عروسی باید به طور کامل از نخ ابریشم بافته شده باشد.

عروس های ابریشم پوش...

گلثوم کوهی، بافنده پارچه ابریشمی در راز و جرگلان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد تمام پارچه های ابریشم فراوری شده در این شهرستان مورد استفاده زنان این منطقه قرار می گیرد و موارد مصرف این پارچه ها برای دوخت روسری و پیراهن است.

وی با اشاره به اینکه ابریشم مورد استفاده در فراوری این پارچه ها توسط خود مردم منطقه فراوری می گردد، ادامه داد: نوغانداری یکی از شغل های اصلی مردم این منطقه است و مقداری از پیله های ابریشم فراوری شده برای تهیه پارچه های ابریشمی استفاده می گردد.

کوهی اظهار کرد: بعد از این که پیله های ابریشم فراوری شدند، ابتدا تمیز می شوند و سپس توسط دستگاهی به نخ های ابریشم استحکام داده می گردد. بعد از این که نخ ها محکم شدند به صورت ضرب دری تبدیل به کلاف می شوند و بعد از آن توسط خاکستر درخت توت و بوته کنجد سفید، سفید می شوند و با با رنگ های شیمیایی، پوست درخت گردو و پوست انار رنگ می شوند.

وی اعلام کرد: آهار کردن نخ های ابریشم از دیگر اقداماتی است که بعد از رنگ کردن انجام می گردد و این امر مقاومت نخ ها را بیشتر می نماید. نخ های محکم شده داخل قرقره گذاشته می گردد و توسط آن چله کشی انجام می گردد و سپس با نرخ های ابریشمی قرمز، زرد و سیاه، پارچه بافته می گردد.

کوهی توضیح داد: با پارچه های ابریشم بافته شده، روسری ترکمن ابریشمی و پارچه پیراهنی زنانه فراوری می گردد.

به گفته وی، قیمت هر قواره پارچه پیراهنی ابریشم 800 هزار تومان و روسری با اندازه متوسط 250 هزار تومان است که بیشتر توسط زنان ترکمن و آن نیز برای جشن های عروسی خریداری می گردد.

وی یادآور شد: پارچه تمام ابریشم یکی از سوغات زنان ترکمن راز و جرگلان در خراسان شمالی است که با دستگاه های بسیار سنتی و ساده فراوری می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 147

به "عروس های ابریشم پوش..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروس های ابریشم پوش..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید