اتمام دوباره چینی خانه جهانبخش در موزه میراث روستایی گلستان

به گزارش مجله کوروش بزرگ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از اتمام عملیات اجرایی دوباره چینی خانه روستایی جهانبخش به عنوان یکی از پنج سازه روستایی قابل بهره برداری در فاز نخست موزه میراث روستایی گلستان در محل اجرای این پروژه خبر داد.

اتمام دوباره چینی خانه جهانبخش در موزه میراث روستایی گلستان

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، سارا اخوت امروز چهارشنبه 13 بهمن ماه 1400 با اعلام این خبر گفت: این سازه که یکی از پنج سازه روستایی قابل بهره برداری در مرحله نخست پروژه موزه میراث روستایی گلستان است بااعتبار 16 میلیارد و 800 میلیون ریال در محل اجرای پروژه موزه میراث روستایی گلستان واقع در پارک جنگلی قرق اجرایی شد.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان خاطرنشان کرد: سازه روستایی جهانبخش که قدمت صد ساله دارد متعلق به بخش کوهپایه ای استان و روستایی سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوی است.

او اضافه کرد: این سازه یک طبقه و از مصالح چوب و گل با سقف سفالی و همچنین از چهار اتاق، انباری و ایوان میانی با تراسی در دو طرف بنا تشکیل شده است.

اخوت با اشاره به این که برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان بیش از صد روستا در سطح استان با بیش از 40 گونه معماری شناسایی و مستندسازی شده است، یادآور شد: در فاز اول اجرای این پروژه پنج سازه روستایی از ناحیه جلگه ای و کوهپایه ای استان اجرا و بهره برداری می شود که در این راستا تا به امروز عملیات واچینی این پنج سازه روستایی به اتمام رسیده است.

او خاطرنشان کرد: از این تعداد، دوباره چینی 3 سازه روستایی قلندر آیش، زاهد و جهانبخش از شهرستان کردکوی در محل پروژه به اتمام رسیده است. عملیات دوباره چینی سازه مقصودلو از روستای سرخنکلاته شهرستان گرگان نیز در مراحل پایانی اجرا واقع شده است و سازه روستایی تلار از جفاکنده شهرستان بندر گز نیز به عنوان نمادی در ورودی این پروژه اجرایی خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان گفت: اجرای سازه های روستایی، بهسازی و راه اندازی سرویس بهداشتی، محوطه سازی سازه های روستایی، تکمیل زیرساخت های ضروری و موردنیاز پروژه مانند آب، برق و شبکه های ارتباطی، آماده سازی راه های داخلی دسترسی به موزه، ساخت بخش ورودی و نگهبانی موزه (فروش بلیت)، دوباره چینی سازه روستایی نمادین موزه در محدوده ورودی، از برنامه های اجرایی فاز اول پروژه موزه میراث روستایی گلستان است.

پروژه موزه میراث روستایی گلستان که دومین مدل در نوع خود در سطح کشور است، باهدف حفظ، نگهداری، احیای مواریث فرهنگی روستایی اعم از ملموس و ناملموس در سطح استان گلستان در زون فرهنگی پارک جنگلی قرق راه اندازی خواهد شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2050

به "اتمام دوباره چینی خانه جهانبخش در موزه میراث روستایی گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام دوباره چینی خانه جهانبخش در موزه میراث روستایی گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید