ارگ باستانی بیاضه همچنان پایدار

به گزارش مجله کوروش بزرگ، شهرستان خوروبیابانک در شرقی ترین نقطه استان اصفهان و در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهرستان به دلیل قرار داشتن در دل کویر مرکزی ایران، جزو مناطق بیابانی و کویری استان اصفهان به شمار می رود، با این وصف با توجه به قدمت تاریخی خور، که براساس شواهد بعضی منابع تاریخی به بیش از 3 هزار سال قبل می رسد، امروزه به دلیل وجود کویر بکر و همچنین آثار متعدد تاریخی که در شهرها و روستاهای این شهرستان قرار گرفته، خوروبیابانک به یکی از کانون های مهم گردشگری استان اصفهان بدل شده است.

ارگ باستانی بیاضه همچنان پایدار

روستای تاریخی بیاضه از توابع بخش مرکزی شهرستان جدیدالتاسیس خوروبیابانک به شمار می رود و در فاصله 50 کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است.

وجود ارگ قدیمی، ساباط ها، پایاب های سر پوشیده، قنات ها، حسینیه، مسجد جامع قدیمی و امامزاده واقع در روستا همیشه توجه گردشگران داخلی و خارجی را جلب نموده است.

خانه های قدیمی این روستا عموما از خشت و گل بنا شده و به دلیل گرمای شدید هو،ا دارای ایوان هایی با طاق بلند است.

ارگ بیاضه، اثری از دوره ساسانی

قلعه یا ارگ بیاضه به عنوان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی روستا، قلعه ای چند طبقه است که از خشت و گل بنا شده و دارای چهار برج بلند دیده بانی برای محافظت از ساکنان از حمله های راهزنان و دشمنان بوده است. براساس شواهد موجود و کاوش های باستان شناسی، قدمت این ارگ تاریخی به دوران ساسانی به عنوان آخرین پادشاهان آریایی تبار ایرانی باز می شود.

قلعه تاریخی بیاضه در داخل روستای بیاضه واقع شده و از منظر کالبد معماری، متشکل از دو طبقه در زیر زمین و دو طبقه بر روی زمین است. در محیط اطراف قلعه به منظور حفاظت از ساکنان، در طول تاریخ پرفراز و فرود فلات مرکزی ایران، خندق های عریض و به عمق 7 تا 13 متر بنا شده و برج های مستحکم در اطراف آنها ساخته شده است.

در بخش های مختلف قلعه، راهروهای پیچ در پیچی قرار گرفته است که در طرفین آنها اتاقک های بسیاری به منظور اقامت مردم روستا ساخته شده و برای هر بخش تاسیساتی نظیر آسیاب های دستی، چاه و کانال بنا شده است.

در حال حاضر با نگاهی گذرا به ساختار قلعه در می یابیم که با گذشت زمان طولانی، بعضی برج های بلند قلعه تخریب شده که احتیاج به باز آفرینی دارد.

براساس شواهد تاریخی به ویژه با استناد به تواریخ شفاهی منطقه، از این قلعه در طول بیش از 2 هزار سال قدمت آن، به عنوان مرکز حکمرانی منطقه بیابانک استفاده می شده و با توجه به وجود بیش از 700 اتاق در این قلعه و وجود امکانات زندگی، در ایام مختلف تاریخی در این قلعه تاریخی امکان سکونت بیش از 2500 نفر از مردم بومی منطقه همراه با امنیت کامل فراهم بوده است.

در حال حاضر این قلعه سترگ باستانی همچنان مسکن و مأوای تنی چند از خانواده های روستای بیاضه است.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1686

به "ارگ باستانی بیاضه همچنان پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ باستانی بیاضه همچنان پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید