تاثیر رژیم غذایی بر سرعت رشد تومورها

به گزارش مجله کوروش بزرگ، محققان دانشگاه ام آی تی در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند آنچه افراد مصرف می نمایند بر شرایط تومورها تاثیر می گذارد و پیروی از یک رژیم غذایی خاص ممکن است رشد سرطان را کُند کند.

تاثیر رژیم غذایی بر سرعت رشد تومورها

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اس تی دی، نتایج مطالعه نو محققان ام.آی.تی نشان می دهد که قطع زنجیره ذخایر لیپیدی سلولی در موش ها می تواند فرایند رشد تومورها را کُند کند.

در سال های اخیر شواهدی مبنی بر اینکه تغییر در رژیم غذایی می تواند به کاهش رشد تومورها یاری کند، ارائه شده است. محققان ام آی تی در مطالعه اخیرشان تاثیر پیروی از دو رژیم غذایی مختلف در موش ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که چگونه محدود کردن کالری ممکن است رشد تومور را کند نموده و بر سلول های سرطانی تاثیر بگذارد.

محققان در این مطالعه اثرات یک رژیم غذایی دارای کالری محدود و رژیم غذایی کتوژنیک را در موش های مبتلا به تومور پانکراس آنالیز کردند. در حالی که هر دوی این رژیم ها اندازه قند موجود در تومورها را کاهش دادند اما در نهایت، محققان دریافتند که تنها رژیم غذایی دارای کالری محدود، دسترسی به اسیدهای چرب را کاهش می دهد که این امر نیز با کندی رشد تومورها مرتبط است.

رژیم غذایی کتوژنیک یا رژیم کتون زا یا رژیم پرچربی یک گونه رژیم غذایی با چربی زیاد، میزان کافیِ پروتئین و قندِ اندک است که بدن را وادار می نماید تا به جای قند، از چربی برای تامین انرژی استفاده کند.

محققان اظهار کردند یافته های این مطالعه به این معنا نیست که بیماران سرطانی باید سعی نمایند از هر یک از این رژیم ها پیروی نمایند. در عوض این موضوع می تواند به این معنا باشد که پیروی از چه نوع رژیم غذایی همراه با مصرف داروها می تواند به بیماران مبتلا به سرطان یاری کند.

متیو واندر هیدن(Matthew Vander Heiden) مدیر موسسه تحقیقات سرطان ام آی تی و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: شواهد زیادی وجود دارد که رژیم غذایی می تواند بر سرعت پیشرفت سرطان تاثیر بگذارد، اما باید گفت نمی توان رژیم غذایی را یک درمان در نظر گرفت. اگرچه یافته ها جالب هستند اما مطالعات بیشتری مورد احتیاج است و بیماران باید با پزشک خود در خصوص رژیم غذایی مناسب برای سرطان خود صحبت نمایند.

پیشتر نیز محققان آموزشگاه عصب شناسی آمریکا(AAN) اظهار نموده بودند، پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است برای بیماران مبتلا به سرطان مغز مفید باشد. یافته های این مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی برای افرادی که تومورهای مغزی به نام آستروسیتوما(astrocytomas) دارند ایمن و مفید است. طی این مطالعه محققان به آنالیز افرادی که دوره های پرتودرمانی و شیمی درمانی را گذرانده بودند و از این رژیم غذایی پیروی نموده بودند، پرداختند. محققان دریافتند پیروی از این رژیم غذایی به تغییراتی در متابولیسم بدن و مغز منجر می گردد.

یافته های این مطالعه در مجله نیچر(Nature) منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1922

به "تاثیر رژیم غذایی بر سرعت رشد تومورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر رژیم غذایی بر سرعت رشد تومورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید