تاکید معاون استاندار مرکزی بر ضرورت تغییر ماهیت بازار اراک

به گزارش مجله کوروش بزرگ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی خواهان تغییر ماهیت بازار اراک شد.

تاکید معاون استاندار مرکزی بر ضرورت تغییر ماهیت بازار اراک

به گزارش خبرنگاران، مهدی زندیه وکیلی در کارگروه احیا و مرمت بازار تاریخی اراک با تاکید بر اینکه هدف از طرح مرمت بازار، احیای این بنای تاریخی و زنده شدن کاروانسراها و ایجاد کاربری جدید است، اعلام کرد: اگر بازار به صورت کامل مرمت شود، اما کاروانسراها احیا نشوند، مجددا تخریب بازار صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در ابتدای امر باید اقدامات فرهنگی، اجتماعی و اقناعی انجام گیرد و باید بازاریان و مالکان را با کار مرمت همراه کرد تا کار سرعت گیرد، اضافه نمود: در حال حاضر بازار اراک در واقع فاقد سردر است و باید مشاور طرح برای سردر و بانک ملی سازه ای مناسب معین کند، از طرفی بانک ملی نیز باید نمای ساختمان خود را که در مجاورت ورودی بازار قرار گرفته، تغییر دهد.

زندیه وکیلی توضیح داد: در حال حاضر تنها مرمت بام بازار دارای اولویت نیست بلکه باید نقاط در معرض خطر جدی نیز مرمت شوند و برای بام نیز در کنار کاهگل از مصالح نوین همچون تکنولوژی نانو استفاده شود، چراکه اگر سقف فقط کاهگل شود دو سال دیگر مجددا به مرمت احتیاج دارد.

وی با اشاره به اینکه برای احیای بازار باید پیرامون آن و خانه های ارزشمند موجود مورد توجه قرار گیرد و حتی شهرداری بافت تاریخی می تواند یکی از این خانه ها را مرمت و مورد استفاده قرار دهد، اضافه نمود: اگر کاربری های بازار درست مشخص شود می تواند بخش عمده ای از تعاملات مالی شهر را رقم بزند، پس ماهیت بازار باید تغییر کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بر لزوم حرکت سخت افزاری و نرم افزاری ویژه بازار تاکید نمود و گفت: باید اقدامات توامان پیش برود، اما گاهی شاهد هستیم که کاروانسراها به عنوان یکی از اماکن گردشگری در تعطیلات و نوروز بسته اند که باید این روند اصلاح شود.

وی با اشاره به منابع عمران و بهسازی و دستاوردهای سفر وزیر میراث فرهنگی به استان مرکزی جهت یاری به مرمت بازار گفت: در حال حاضر طرح گذرها معین است و می توان مرمت گذر سپهداری و سلاخ ها را شروع کرد، راسته بازار که تنها به کف سازی احتیاج دارد، گذرها احتیاجمند کف سازی و بدنه سازی است و در واقع عمده کار مرمت به کاروانسراها باز می شود، به وسیله اعتبارات عمران و بهسازی می توان ادامه کار احداث کانال تاسیسات را دنبال کرد، ظرف 10 روز آینده نیز تعداد خانه های ثبتی و دارای ارزش را معین شود تا در صورت احتیاج با تقسیم بندی بین دستگاه های اجرایی تملک انجام شود.

وی در مورد پیاده راه سازی خیابان حصار با بیان اینکه ما مخالف پیاده راه شدن این خیابان نیستیم، اما نباید بدون هماهنگی و ایجاد شرایط اولیه کار را اجرایی کرد بلکه باید جدول ها جمع و کف خیابان سنگ فرش شود، فضای سبز و آبنما ایجاد و باند اضطراری نیز در نظر گرفته شود گفت: قطعا با این کار کسبه نیز تغییرات را می پذیرند و فضای مالی تغییر می نماید.

زندیه وکیلی با بیان اینکه باید کار پیاده راه سازی را از خیابان های امیرکبیر و میدان شهدا و حتی خیابان شهید بهشتی شروع کرد و قطعا به لحاظ ماهیت این خیابان ها اگر پیاده راه سازی انجام گیرد هیچ اعتراضی نیز صورت نخواهد گرفت، اما ضروری است که قبل از هر کاری شورای ترافیک در جریان طرح قرار گیرد.

به گزارش خبرنگاران، در این جلسه مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز اعلام کرد: بازاریان طی دو سال اخیر خویشتن داری بالایی داشتند و در فضایی که امکان تردد وجود نداشت بلاتکلیف ماندند تا بالاخره این کانال تاسیسات احداث و کف سازی انجام شد، اما مسلما سنگ جای آجر را نمی گیرد.

حمیدرضا نوازنی گفت: با توجه به اینکه مشاور عنوان نموده است که 98 درصد کار را به انجام رسانده است، برای مشخص تکلیف طرح جامع بازار اراک یک کمیته فنی ذیل کارگروه مرمت و احیای بازار تشکیل شود تا ظرف 2 هفته آینده تکلیف طرح معین شود.

وی اضافه نمود: پشت بام بازار دارای الحاقاتی است که شیب بندی را بهم زده است، در بسیاری از قسمت ها، بازار دو طبقه شده است در حالی که به سمت ثبت جهانی بازار می رویم، اما مردم در پشت صحنه مشغول ساخت و ساز هستند.

نوازنی گفت: جزرهای بازار از قدمت بالایی برخوردارند و ماهیت آنها با طبقات اضافی متفاوت است و باید در مرمت و احیای بازار به این جرزها توجه ویژه شود.

وی در مورد پیاده راه سازی خیابان حصار توضیح داد: مخالف پیاده راه شدن این خیابان نیستم، اما بدون اقدامات لازم نمی توان یک خیابان را پیاده راه کرد. حصار نقش ترافیکی و توقفگاهی دارد و اگر خواستار پیاده راه شدن آن هستیم باید زیرساخت ها فراهم شود در حالی که راستا کنونی در واقع سنگلاخ است، جاذبه ای ندارد و کاربری ها باید به نوعی باشد که شهروندان خیابان حصار را به خیابان شهید بهشتی و شهید رجایی ترجیح دهند.در حال حاضر مغازه های فعلی خیابان متروکه شده است.

نوازنی با بیان اینکه در ابتدای امر باید کاربری خیابان معین و سپس طراحی کف و بدنه انجام شود و این خیابان نیز به راستاهای پیاده راه مرکز شهر متصل شود، گفت: خیابان امیرکبیر پتانسیل تبدیل شدن به پیاده راه را دارد و حتی با بستن یک لاین می توان پیاده راه ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 527

به "تاکید معاون استاندار مرکزی بر ضرورت تغییر ماهیت بازار اراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید معاون استاندار مرکزی بر ضرورت تغییر ماهیت بازار اراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید