حذف موازی کاری در حوزه گردشگری با ایجاد مدیریت مقصد گردشگری

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مدیر کل اسبق میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت نیروی انسانی توانمند در توسعه گردشگری، مدیریت مقصد را در جهت تضمین نیازهای گردشگری به نیروی انسانی موثر برشمرد.

حذف موازی کاری در حوزه گردشگری با ایجاد مدیریت مقصد گردشگری

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، محمد مهدی شرافت در بیست و نهمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که با دستور کار آنالیز نقش شهرداری در زمینه مدیریت مقصد گردشگری برگزار گردید، شهرداری را نهادی مهم در پشتیبانی از گردشگری خواند و تنظیم فعالیت های عمرانی شهرداری با حضور تعداد گردشگران در یک منطقه و گسترش خدمات شهرداری از جمله ایجاد سرویس بهداشتی را در توسعه گردشگری یزد مهم دانست.

وی اجماع بین بخش دولتی، خصوصی و نهادی عمومی نظیر شهرداری را از اهداف مدیر مقصد گردشگری مطرح نمود.

تبادل فرهنگی مهمترین اقدام شهرداری در حوزه گردشگری

عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به این که توسعه گردشگری از جمله وظایف سازمان مذکور است، افزود: با سرمایه گذاری در گردشگری توسط شهرداری عایدات مستقیمی نصیب این نهاد نمی گردد و در جهت برطرف این مسئله سازمان فاوا شهرداری در حال آنالیز صدور کارت هوشمند برای گردشگران است تا علاوه بر اطمینان خرید به گردشگر، درآمدی برای شهرداری نیز کسب گردد.

وی تبادل فرهنگی را مهمترین اقدام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد مطرح نمود و افزود: در این راستا تورهای گردشگری درون شهری برای بزرگسالان و بچه ها در جهت آشنایی ساکنان یزد با مکان های گردشگری یزد و رویدادهای شهری از جمله تئاتر خیابانی در زمان حضور تعداد زیاد گردشگران جهت آشنایی با آداب و رسوم یزد برگزار گردیده است.

وی نمایش هنر نساجی یزد در بافت قدیمی و برگزاری کلاس های آموزشی از جمله آموزش زبان، کنترل خشم برای رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی را از جمله فعالیت های اجرا شده و تور معلولان در روز جهانی معلولین، ایجاد سرویس بهداشتی و ایستگاه های دوچرخه هوشمند در بافت تاریخی را از جمله فعالیت های آینده شهرداری در جهت توسعه گردشگری بیان کرد.

ملازینلی نگاه شهرداری به گردشگری در مبحث سیاست گذاری را مالی و در مرحله اجرا فرهنگی توصیف کرد.

توانایی شهروندان در راهنمایی و راهنمایی گردشگران

محمد علی بهجتی عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان نیز با اشاره به تجربه کرمان در عایدات غیر مستقیم از گردشگران با برپایی بازارچه و تورهای داخل شهری، تغییر نگاه شهرداری از منافع مالی به سمت توسعه گردشگری را مهم قلمداد کرد.

وی توانایی شهروندان در راهنمایی و راهنمایی گردشگران به سمت مکان های گردشگری با حضور در دوره های آزاد راهنمایی گردشگری و با شعار هر شهروند، یک لیدر را در توسعه گردشگری استان با اهمیت دانست.

لزوم وجود هماهنگی بین ذینفعان بخش گردشگری

منصور مهینی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به خودگردانی شهرداری و سردرگمی بنگاه های گردشگری در میزان سرمایه گذاری در این بخش، وجود نهادی نظارتی که هماهنگ کننده ذینفعان گردشگری و پایش کننده اطلاعات ذینفعان باشد را مهم برشمرد.

وی عدم علاقه بعضی شهروندان به مباحث گردشگری را مانعی در جهت هدف هرشهروند، یک لیدر مطرح نمود.

چالش موازی کاری در فعالیت های مرتبط با گردشگری

سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با اشاره به راه اندازی شورای راهبری گردشگری با حضور مسئولان استان، ابراز امیدواری کرد که این شورا هماهنگی و همسویی در نهادهای مسئول در حوزه گردشگری را ایجاد کند.

وی موازی کاری در فعالیت های مرتبط با گردشگری از جمله در ناوگان حمل و نقل را چالشی مهم برشمرد.

به گفته وی، طبق مصوبه جدیدی تغییر کاربری خانه ها در جهت توسعه گردشگری از هزینه ها معاف شده است.

ایجاد سازمان مدیریت مقصد برای هم افزایی دینفعان

سعید عطار رئیس دبیرخانه کانون های تفکر هم شورای راهبری را نمونه ای از مدیریت واحد شهری در حوزه گردشگری برشمرد و بر ضرورت حضور مسئولان اوقاف و دیگر بخش های حاکمیتی در جهت حل مسائلی نظیر بهبود فضای کسب و کار در این شورا تاکید نمود.

وی معرفی رویدادها در مقیاس بین المللی را در جذب گردشگر حائز اهمیت خواند و با مهم برشمردن ایجاد سازمان مدیریت مقصد در جهت هم افزایی ذینفعان، گفت: شهرداری به عنوان یکی از بازوهای شکل گیری مدیریت مقصد گردشگری مطرح است.

عطار در سرانجام افزود: پیدا کردن منافع و تضادها، تعامل و اجماع بر مسائل حوزه گردشگری و کارشناسی ذینفعان بر مباحث بایستی در مدیریت مقصد انجام گیرد و در نهایت جهت تصمیم گیری نهایی در زمینه مسائل به شورای راهبری ارجاع داده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 459

به "حذف موازی کاری در حوزه گردشگری با ایجاد مدیریت مقصد گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف موازی کاری در حوزه گردشگری با ایجاد مدیریت مقصد گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید