خبرنگاران فری شاپ مرز باشماق مریوان راه اندازی می شود

به گزارش مجله کوروش بزرگ، سنندج- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: به منظور رونق بیشتر فعالیت های مرزی راه اندازی فری شاپ (فروشگاه معاف از اقتصادیات) مرز بین المللی باشماق مریوان در حال پیگیری است.

خبرنگاران فری شاپ مرز باشماق مریوان راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگاران، خالد جعفری روز دوشنبه در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گفت: براساس استانداردهای موجود از 21 شاخص مربوط به زیرساخت های مورد نیاز در مرز، باشماق مریوان دارای 15 شاخص است.

وی با اشاره به اینکه از جمله این شاخص ها شامل فیبرنوری، سامانه جامع گمرکی، انبارها، سردخانه و امکانات و تاسیسات رفاهی، افزود: در خصوص انبارها مسائل حقوقی با شرکت انبارهای عمومی داشتیم که سال گذشته برطرف شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: انبارها در مرز باشماق فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است که هم اکنون در مرحله واگذاری این انبارها از طریق مزایده هستیم.

جعفری یادآور شد: طرح ساماندهی مرز باشماق با برآورد اعتبار مورد نیاز 80 میلیارد تومانی از محل منابع سازمان راهداری تهیه شده و فقط مصوبه هیات وزیران برای اجرای این طرح باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها چند مرز کشور دارای فری شاپ است، گفت: امیدواریم در مرز بین المللی باشماق مریوان هم به منظور رونق بیشتر فعالیت های مرزی شاهد راه اندازی فری شاپ باشیم.

جعفری با بیان اینکه آماری که در این جلسه از میزان صادرات در مرز باشماق ارائه شد بخشی از ظرفیت مرز را نشان می دهد، گفت: بسیاری از مرزهای کشور به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد ولی براساس وظیفه ملی و ارتباطاتی که با اقلیم کردستان عراق داشتیم مانع از تعطیل شدن مرز باشماق شدیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: تشکیل صف کامیون ها در باشماق به 17 کیلومتر رسید و با تدابیری که اندیشیده شد امروز شاهد عملکرد مطلوب این مرز در سطح کشور هستیم.

تحقق 120 درصدی برنامه صادرات در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه به بیان ارائه گزارشی از شرایط تجارت در استان پرداخت و گفت : طی چهار ماهه نخست امسال در کشور بیش از 30 میلیون کالا به مبلغ بیش از هشت میلیارد دلار صادرات اجرا شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 40 درصد کاهش یافت.

محمد دره وزمی افزود: 23 درصد صادرات ایران به کشور عراق انجام می شود که از این میزان کردستان سهم 13.8 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه عملکرد صادراتی کشور براساس برنامه هدف، 64 درصد تحقق یافته است، گفت: در کردستان 685 هزار تن کالا صادرات اجرا شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 68 درصد از لحاظ وزنی و 18 درصد از نظر دلاری افزایش داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: 83 درصد صادرات استان از مرزباشماق، یک درصد از گمرک سنندج و 16 درصد هم از مرز سیرانبند اجرا شده است.

دره وزمی با بیان اینکه 99 درصد صادرات استان به اقلیم کردستان عراق انجام می شود، گفت: هندوانه، گوجه فرنگی ، سیب، تخم مرغ و پرتقال اقلام مهم صادراتی از مرزهای استان است.

وی با اشاره به اینکه سهم استان در صادرات کشور، 2.26 درصد بوده است، یادآورشد: 120 درصد برنامه صادراتی استان در چهار ماهه نخست امسال تحقق یافته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1245

به "خبرنگاران فری شاپ مرز باشماق مریوان راه اندازی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فری شاپ مرز باشماق مریوان راه اندازی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید