رتبه اول ایران در فرسایش خاک

به گزارش مجله کوروش بزرگ، رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ایران سه برابر متوسط جهانی فرسایش خاک داشته و در این زمینه رتبه اول جهان را دارد.

رتبه اول ایران در فرسایش خاک

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر اکبر قویدل امروز یکشنبه 17 آذر در همایش روز جهانی خاک در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: بر اساس آنالیز های اجرا شده در کشور ما هر سال 17 تن خاک در هر هکتار و در مجموع 2 میلیارد تن خاک فرسایش می گردد.

وی با بیان اینکه حفاظت خاک و آب از اصولی ترین پایه های توسعه پایدار است، گفت: فرسایش خاک بطور میانگین هر سال 56 میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می رساند.

قویدل با اشاره به اینکه فرسایش خاک عواقب جبران ناپذیری از نظر مالی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد، بیان کرد: در معرض خطر قرار دریافت امنیت غذایی جامعه از جمله عواقب فرسایش خاک است.

رییس دانشکده کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد احتیاج غذایی بشر از خاک تامین می گردد، اضافه نمود: هدررفت و فرسایش خاک به این سادگی قابل جبران نیست و با اینکه فرسایش خاک یک فرآیند طبیعی است اما فعالیت های انسانی باعث تشدید آن می گردد.

وی گفت: با اینکه حفاظت از خاک وظیفه تمامی آحاد مردم جامعه است ولی مسئولان و متولیان باید با برنامه ریزی های دقیق و علمی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حل این مشکل قدم های اساسی بردارند.

  • مجله محیط زیست
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 630

به "رتبه اول ایران در فرسایش خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه اول ایران در فرسایش خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید