چرا دولت نباید گاز را یکباره چند برابر کند؟!

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این پرسش که افزایش گازبها چقدر می تواند در مصرف بهینه تأثیرگذار باشد به ویژه اینکه تجربه افزایش قیمت بنزین تأثیری در کاهش مصرف نداشت، گفت: من رفتار مردم را در مصرف بنزین و گاز طبیعی متفاوت می بینم؛ همه مطالعات نشان می دهد اگر ما قیمت گاز طبیعی را تا 2.5 برابر میزان کنونی افزایش دهیم حداقل تا 10 درصد صرفه جویی در مصرف گاز خواهیم داشت، البته ممکن است 2 تا 3 درصد هم خطا داشته باشد.

چرا دولت نباید گاز را یکباره چند برابر کند؟!

به گزارش خبرنگاران، محسن مظلوم فارسی باف مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه وضع استفاده از گاز طبیعی با بنزین فرق دارد، ادامه داد: زمانیکه شما در خانه نشستید گاز طبیعی نه کالایی لاکچری است و نه یک کالای خدماتی، بلکه کالایی رفاهی برای شماست که با تبلیغات و فرهنگ سازی می تواند 21-20 درجه گردد.

فارسی باف توضیح داد: مردم ما لجباز نیستند، مردم همراهی هستند و آن را نشان دادند، برای نمونه در بحث قطعی سامانه هوشمند بنزین همه همراهی کردند آن هم بدون آنکه مسئله ای ایجاد گردد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با انتقاد از گازرسانی به برخی نقاط سخت گذر و کوهستانی کشور، گفت: من نمی گویم رفاه ایجاد نگردد، اما ما می توانستیم با توسعه فناوری رفاه ایجاد کنیم، ما در پالایشگاه هایمان مازاد ال پی جی داریم، شما می خواهید مردم رفاه داشته باشند؟

وی ادامه داد: هیچ کس مخالف نیست، منتها برای آن تصمیم گیری پوپولیستی نکنید، تصمیم گیری را مبتنی بر رأی سیاسی نکنید؛ آن کسی که در روستا نشسته است گاز می خواهد و شمای مسئول باید کپسول انرژی را حمل کنی و به آنجا ببری، شما به عنوان دولت و حاکمیت یا به عنوان بخش خصوصی متولی ایجاد رفاه و آسایش برای مردم هستی، اما نه اینکه 70 کیلومتر خط لوله را از بالای کوهی که قاطر هم از روی آن سقوط می نماید به روستا ها ببری.

دولت نباید گاز را به مانند بنزین یکباره چند برابر کند

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه افزایش 2.5 برابری قیمت گاز که یکی از مدیران شرکت ملی گاز آن را مطرح نموده، به یکباره نباید اجرایی گردد، گفت: در شرایطی که افزایش افسار گسیخته نرخ تورم از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم و عایدی آن ها اتفاق افتاده، دولت بخواهد نرخ خدمات عمومی از جمله آب، برق و گاز را یکباره گران کند، این موضوع به مردم فشار خواهد آورد، زیرا در این بین اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه با توجه به افزایش قیمت گاز نمی توانند از این خدمت عمومی استفاده نمایند و همین موضوع با شعار های عدالت طلبانه ای که دولت نو سر می دهد، در تناقض است.

وی اضافه نمود: اگر دولت می خواهد چنین اقدامی را عملی کند، می تواند این کار را به صورت تدریجی انجام دهد نباید تجربه تلخ بنزین که در سال 98 آسیب های مالی، سیاسی و اجتماعی زیادی را به کشور تحمیل کرد، این بار در سایر حامل های انرژی نیز رخ دهند، عنوان مثال در همان مورد بنزین اگر از سال 92 دولت سالی 100 تا 200 تومان بر روی قیمت می گذاشت، امروز هم قیمت بنزین واقعی شده بود و هم مردم فشار زیادی بر روی دوش قرار نمی گرفت و آن همه اتفاقات تلخ نیز رخ نمی داد.

صالحی گفت: در خصوص گاز نیز دولت نباید به یکباره قیمت را تا 2.5 برابر افزایش دهد، بلکه باید به صورت پلکانی و به چند سال این کار انجام گردد، بنابراین چنین اقداماتی احتیاج به برنامه ریزی دارد که امیدوارم دولت و وزارت نفت چنین اقدامی را انجام دهند، بعلاوه دولت می تواند به عنوان سایر کشورها، مدیریت مصرف انرژی را به صورت عملی انجام دهد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان نمود: به عنوان مثال در ترکیه که یک کشور وارد نماینده گاز است، اگر اندازه مصرف مشترک یک اندازه معینی باشد، بهای گاز او رایگان است، در کشور ما نیز می توان از چنین الگو های مصرفی استفاده کرد تا هم بتوانیم اندازه مصرف را کاهش دهیم و هم یک الگوی مصرف مناسب و اصولی به جامعه ارائه دهیم و هم اینکه با توجه به چنین راه چاره هایی از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه حمایت کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اگر قرار باشد هر بخشی به صورت جزیره برای خود تصمیم گیری کند، کشور دچار مشکل می گردد، اضافه نمود: اگر شرکت گاز جداگانه قیمت گاز را افزایش داده یا شرکت برق نیز اقدامات دیگری را در دستور کار واقع شده است، کار پیش نمی رود، در این زمینه باید دولت یک طرح جامع انرژی تهیه کند و تکلیف تمام یارانه های پنهان بخش انرژی و بعلاوه نرخ خدمات عمومی در این بخش را معین کند.

صالحی ادامه داد: به بیان دیگر باید یک مدیریت واحد بر تمامی ارگان های بخش انرژی مدیریت کند، نه اینکه هر بخش برای خود تصمیم بگیرد. قدر مسلم در چنین شرایطی ناهماهنگی های زیادی به وجود می آید و مردم در این بین آسیب می بینند، بعلاوه این اقدامات ممکن است تبعات تورمی در پی داشته باشد، بنابراین باید در این کار یک تدبیری صورت گیرد و مدیریت واحدی حکمفرما گردد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور با کمبود گاز روبرو است، توضیح داد: با توجه به این که طی سالیان گذشته هیچ گونه سرمایه گذاری در بخش گاز کشور صورت نگرفته، ما شاهد هستیم که ظرفیتی به اندازه گاز فراوریی و قابل مصرف کشور اضافه نشده است، اما در مقابل شاهد افزایش مصرف هستیم که نتیجه این اتفاق آن است که ما هم برای مصرف مشترکان صنعتی و خانگی مشکل داریم و هم برای تامین گاز نیروگاه ها برای فراوری برق، در این شرایط کشور با مسائل بسیار زیادی روبرو است.

این کارشناس بازار انرژی اعلام کرد: با توجه به این موضوع ما در تابستان با خاموشی های گسترده و در زمستان نیز با توجه به سرمای هوا با قطع گاز مشترکان روبرو هستیم، بنابراین تا زمانی که نتوانیم سرمایه گذاری های لازم را در زیر ساخت های بخش گاز کشور انجام دهیم، این معضلات و کمبود ها پابرجا خواهد بود.

صالحی بعلاوه با اشاره به اینکه الگوی مصرف درست و استانداردی نیز در بخش انرژی وجود ندارد، بیان داشت: اندازه مصرف انرژی در بخش های مختلف از جمله آب، برق، گاز و بنزین در کشور بسیار بالاتر از میانه جهانی است که این موضوع هزینه های زیادی را در پی داشته، بنابراین باید در این زمینه الگوی مصرف مردم، به خصوص در بخش خانگی اصلاح گردد در غیر این صورت با توجه به شرایطی کشور با آن روبرو است و عدم سرمایه گذاری های لازم در بخش های مختلف، وجود دارد ما در آینده با مسائل بسیار بیشتری در حوزه تامین انرژی روبرو خواهیم بود، بنابراین این کار احتیاج به تعامل دولت و مردم دارد، اگر غیر از این باشد، روز های بسیار سخت تری را از این لحاظ در پیش رو خواهیم داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1962

به "چرا دولت نباید گاز را یکباره چند برابر کند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دولت نباید گاز را یکباره چند برابر کند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید