رویکرد بیمه در بخش کشاورزی تجاری نیست

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به گزارش خبرنگاران، عبدالمهدی بخشنده در آیین تکریم و معارفه قائم مقام جدید صندوق بیمه کشاورزی که در محل این صندوق برگزار گردید، گفت: فراوری در بخش کشاورزی در شرایط سخت و پرریسک صورت می گیرد به طوری که تغییرات اقلیمی وعرصه طبیعی موجب می گردد فعالیت در حوزه کشاورزی غیرقابل پیش بینی، پرتنش و با هزینه های بالا انجام می گردد.

رویکرد بیمه در بخش کشاورزی تجاری نیست

وی اضافه نمود: نگاه وزارت جهادکشاورزی به صنعت بیمه در حوزه کشاورزی تجاری نیست بلکه با دیدگاه حمایتی درصدد است خسارات واردشده به فراورینمایندگان و بهره برداران عرصه های مختلف کشاورزی را که ناشی از حوادث طبیعی است به طرق ممکن جبران نماید.

معاون امور برنامه ریزی و مالی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه میزان طلب سالانه صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارات وارده به کشاورزان حدود 1200 میلیارد تومان است، گفت: در سال 93 بالغ بر 150 میلیارد تومان و در سال آینده نیز مبلغ 150 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت های واردشده به کشاورزان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: میزان طلب بانک کشاورزی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی طی سال های اخیر به بیش از 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که این رقم به بدهی دولت به بانک کشاورزی تبدیل شده است.

بخشنده یادآور شد: در کشورهایی نظیر ایالات متحده امریکا و کانادا که دارای اقتصاد آزاد هستند نیز بیمه در بخش کشاورزی تجاری نیست و از حمایت های جدی دولتی برخوردار است. همچنین در کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و چین نیز دولت اعتبارات و یاری های خاص به بیمه کشاورزی ارایه می نمایند.

وی اضافه نمود: کشورهای (OECD) روزانه یک میلیارد دلار و در سال حدود 400 میلیارد دلار به بیمه کشاورزی خود یاری می نمایند که این رقم گاهی بیشتر از 50 درصد از ارزش اضافه نموده فراوریات بخش کشاورزی آنان محسوب می گردد.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: براساس قانون چهارم برنامه توسعه میزان یاری های دولت به بیمه کشاورزی می بایست 35 درصد از ارزش اضافه نموده محصولات کشاورزی را شامل می شد که طی مدت اجرای این قانون طی سال های 85 تا 90 این یاری کمتر 15 درصد از ارزش اضافه نموده محصولات کشاورزی بوده است.

معاون امور برنامه ریزی و مالی وزارت جهادکشاورزی گفت: به طور متوسط سالانه 54 درصد از خسارات به بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی، 23 درصد به دلیل سرمازدگی و 23 درصد دیگر نیز به دلیل آفات، بیماریها، سیل و سایر عوامل طبیعی و غیرطبیعی وارد می گردد.

وی در ادامه با اشاره به سیاست های جدید فراوریی وزارت جهادکشاورزی به موضوع پرورش ماهی در قفس اشاره نمود و گفت: با توجه به محدودیت های منابع آبی و با مطالعه ظرفیت ها و استعدادهای سواحل کشور استفاده از این روش که بیش از 10 سال مورد غفلت واقع شده؛ می تواند میزان فراوری و پرورش انواع آبزیان را با رشد مناسبی همراه کند اما از آنجا که فعالیت در دریا همراه با مخاطرات است، ضروری است صندوق بیمه در این زمینه با جدیت وارد گردد و در کنار این صنعت جدید قرار بگیرد.

وی در سرانجام اضافه نمود: وزارت جهادکشاورزی صندلی ویژه ای برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی دارد و باید به صورت فعال، زنده، پرنشاط و دانش بنیان در کنار بخش کشاورزی و مجموعه فعالان آن قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگاران، در این مراسم که با حضور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی و جمعی از اعضای هیات مدیره و کارکنان صندوق بیمه محصولات کشاورزی برگزار گردید، محمدابراهیم حسن نژاد به عنوان قائم مقام جدید صندوق بیمه محصولات کشاورزی معرفی و از خدمات محمدحسین صفرپورطاهر قائم مقام سابق این صندوق قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 420

به "رویکرد بیمه در بخش کشاورزی تجاری نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد بیمه در بخش کشاورزی تجاری نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید