زندگینامه آندره سیتروئن؛ موسس برند سیتروئن

به گزارش مجله کوروش بزرگ، آندره سیتروئن کیست؟ فرانسه نام و کشوری آشنا در خصوص تاریخ خودروسازی است و فرانسوی ها با برندهایی که در همان آغاز در تولید انواع و اقسام ماشین ها ثبت کردند، امروزه به عنوان گروه مهمی در تاریخچه این حیطه شناخته می شوند. اگرچه شاید رنو و پژو معروف ترین این نام ها برای ما ایرانیان باشد، اما برندهای فرانسوی دیگر و تصمیماتی که بنیان گذاران آنها در طول سال های گذشته گرفته اند، بسیار مهم و با ارزش است (پیش تر مطالبی درباره تاریخچه رنو و تاریخچه پژو منتشر کرده ایم).

زندگینامه آندره سیتروئن؛ موسس برند سیتروئن

شاید اگر این شرکت ها و علم، دانش و خلاقیت صاحبانشان در اختیار صنعت خودروسازی قرار نمی گرفت، امروزه به چنین پیشرفت و تکنولوژی ای در زمینه خودروسازی نمی رسیدیم. در ادامه معرفی بیوگرافی این شخصیت های تاریخی و برندهای با اهمیت در تاریخ ساخت اتومبیل، به نامی آشنا در سطح جهان، یعنی سیتروئن می رسیم.

در این مطلب سعی داریم نگاهی به زندگینامه آندره سیتروئن و تأسیس کمپانی خودروسازی مشهورش بیندازیم.

تولد، تحصیل، کار اولیه و زندگینامه آندره سیتروئن

آندره ـ گوستاو سیتروئن در پنجم فوریه 1878 در پاریس به جهان آمد. او فرزند آخر و پنجم پدر و مادر یهودی اش محسوب می شد و پدرش لوی سیتروئن در آن زمان به تجارت الماس مشغول بود. نام خانوادگی آنها در ابتدا سیتروئن نبود. در واقع قبل از تولد آندره و قبل از آمدن والدینش به پاریس، آنها در ورشو زندگی می کردند و پدربزرگ آنها که از قدیم در هلند به فروختن سبزیجات و میوه های گرمسیری و به خصوص لیمو معروفیت داشت، در محله زندگی اش به عنوان فامیلی لیموین من شناخته شد که به هلندی معنای مرد لیمویی می دهد.

بعد از گذشت چند سال، وقتی پسرش بزرگ شد، این نام را به سیتروین تغییر داد که این نام در هلندی وجه نوشتاری دیگری از همان لیمو است. بعد از اینکه خانواده در سال 1873 به پاریس آمدند، یکی از معلم ها برای نوشتار و خواندن درست نام آندره در مدرسه در زبان فرانسه سیتروین را به سیتروئن تغییر داد و از آن وقت نام فامیلی آنها به این صورت معروف شد.

پدر آندره در 6 سالگی او و به دلیل شکست در تجارت خودکشی کرد. آندره روزگار خود را با کتاب های علمی ـ تخیلی ژول ورن گذراند و تحت تأثیر فرایند ساخت برج ایفل تصمیم گرفت مهندس شود.

او در سال 1900 از مدرسه پلی تکنیک فارغ التحصیل شد و در تعطیلات آن سال سری به زادگاه مادرش یعنی لهستان زد. هنگام بازدید از آنجا متوجه نجاری شد که روی مدلی از چرخ دنده ها کار می کرد که به الگوی شکل استخوان ماهی نام گذاری شده بود. آن چرخ دنده ها با وجود کارایی بیشتر، به وضوح صدای کمتری هم داشت. همین دیدار باعث شد او پس از بازگشت از لهستان، حق اختراع نوعی از چرخ دنده مارپیچی دوتایی را به نام خود ثبت کند که شبیه به آن را در آن نجاری دیده بود. او در سال 1912 شرکت چرخ دنده های سیتروئن را تأسیس کرد. تا به امروز اعتبار این شکل از چرخ دنده ها در دست کمپانی سیتروئن است.

جنگ جهانی اول و تأسیس شرکت اتومبیل سازی

در زمان جنگ آندره سیتروئن با درجه افسر مهندس به عنوان مسئول تولید انبوه تسلیحات و یکی از خبره ها و کارشناسان ساخت در این حوزه معروف شد. بیشتر این تجربه اش در زمانی که در کارخانه رنو مشغول به تولیدات نظامی بود در اختیار کارگران قرار گرفت و مهارت آندره را نشان داد. خط تولید تحت فرمان او حدود 25 میلیون توپ نظامی ساخت.

بعد از جنگ و در اوایل سال 1919، او یکی از مدیران پروژه ساخت ماشین بخار در کنار رؤسا و بزرگانی از شرکت رنو و دیگر طراحان اتومبیل بود؛ اما این پروژه راه به جایی نبرد و آندره سیتروئن مشغول کاری دیگر شد. در اواخر همان سال، او شرکت خودروسازی سیتروئن را بنا نهاد و لوگو سیتروئن که دو فلش رو به بالاست، از همان طرح استخوان ماهی و چرخ دنده هایی گرفته شد که آندره برای اولین بار حق اختراعش را ثبت کرد.

جدیدترین آگهی های خودروی سیتروئن

تولیدات و رشد کمپانی سیتروئن

سال های درخشان زندگینامه آندره سیتروئن فرا رسید. اولین خودروی تولیدی این کمپانی سیتروئن تیپ ای بود که گیربکسی 3 حالته داشت. یک سال بعد، از آنجا که سرمایه آندره سیتروئن رو به پایان بود و کارخانه در خطر ورشکست شدن قرار داشت، او دیداری با گروه جنرال موتورز ترتیب داد تا بخشی از شرکت را بفروشد، اما جنرال موتورز به دلیل مطمئن نبودن درمورد سود این قرارداد، از عقد آن منصرف شد. افکار آندره تا حد زیادی تحت تأثیر هنری فورد بود و او هم مثل هنری این تفکر را داشت که فرصت بعد از جنگ زمان مناسبی برای تولید یک خودروی باکیفیت و خوب آن هم در تعداد کم است تا خریدار برای داشتن آن بدون توجه به قیمت اغوا شود.

آندره سیتروئن تا جایی که توانست به همین شکل و مستقل ادامه داد و نگذاشت که شرکت تازه پاگرفته اش نابود شود. در سال 1921 سیتروئن ماشینی را برای استفاده آفرود و نظامی معرفی کرد. این خودرو هم تایر داشت و هم در قسمت عقب به یک نوع قسمت باری متصل بود که آن قسمت به جای داشتن چرخ، شبیه به تانک از زنجیره ای فلزی بهره می برد. ارتش آمریکا این طرح و نمونه های اولیه را برای ارزیابی خریداری کرد. چند سال بعد ارتش این کشور با استفاده از این طرح چند نمونه از ماشین های تسلیحاتی نفربر را تولید کرد.

خودروی تیپ سی 5 سی وی که در سال 1923 و دو سال بعد از تیپ بی ساخته شد، به اولین محصولی تبدیل شد که توانست کل خاک استرالیا را به طول 48 هزار کیلومتر بپیماید. به خاطر این اتفاق که در ماه آگوست تا دسامبر سال 1925 رخ داد، امروزه این ماشین برای بازدید در موزه ملی استرالیا حضور دارد.

در سال 1924 سیتروئن اولین خودروی تمام استیل خود با نام تیپ بی10 را معرفی و ارائه کرد. هرچند که رقبا طراحی و ظاهر محصولات خود را چه با چوب و چه با فلز سال به سال به روز می کردند، اما سیتروئن این کار را نمی کرد و همچنان به دلیل پایین بودن قیمت محصولاتش فروش خوبی داشت.

زندگینامه آندره سیتروئن در سال 1927 وارد فاز جدیدی شد؛ بانک لازارد به کمپانی آندره در مسائل مالی کمک کرد و در تلافی این کمک سه مدیر از طرف بانک به مجموعه مدیریتی سیتروئن اضافه شدند.

آندره سیتروئن برای مبارزه با تولیدات ارزان قیمتی که دیگر خودروسازان می ساختند و برای حفظ فروش کارخانه، مدل روزالی را در سال 1932 معرفی و رونمایی کرد. این مدل اولین خودروی مسافربری دیزلی این برند بود. آندره سیتروئن با تدابیر مدیریتی خود، این کمپانی را در همان سال به چهارمین تولیدکننده برتر در جهان تبدیل کرد.

در این بخش از زندگینامه آندره سیتروئن و در سال 1934، شرکت سیتروئن که به فروش خوبی رسیده بود، مدل جدیدی در سواری 4 در با نام تجاری ترکشن آوانت طراحی کرد. این خودرو بسیار زیبا بود اما ساخت آن هزینه زیادی داشت. سیستم تعلیق جداگانه، شاسی مستقل و نوع ساخت آن در قسمت بدنه هرچند که نوعی نوآوری محسوب می شد، ولی از عوامل این گرانی در تولید بود.

آندره سیتروئن که گویی مسخ این نوآوری اش شده بود، بدون توجه به این خطر تصمیم به تولید انبوه آن گرفت. با وجود اینکه فروش ترکشن آوانت باعث افزایش اعتبار نام شرکت در سطح جهان شد، اما خرجی که تولید آن روی دست کمپانی گذاشت، درنهایت به ورشکستگی سیتروئن رسید.

ترکشن آوانت که تا سال 1957 هم در خط تولید بود تا روز آخر به فروش بیشتر از 750 هزار دستگاه هم دست یافت؛ محصولی که در زمان خود به دلیل طراحی بدنه و جنس آن، لقب اولین ماشین مقاوم در برابر تصادف در تاریخ خودروسازی را گرفت.

پایان زندگی آندره سیتروئن

آندره سیتروئن در سوم جولای سال 1935 بر اثر سرطان معده و درحالی که دیگر پول زیادی برای تولید خودرو نداشت، درگذشت. شرکت سیتروئن بعد از او به کمپانی تولید تایر میشلین که بیشترین طلب را از آنها داشت، واگذار شد و در ادامه و تا به امروز به حیات خود ادامه داده است. در سال 1992 باغ عمومی بزرگی به نام پارک آندره سیتروئن در نزدیکی محل سابق کارخانه تولیدات خودرویی سیتروئن به یاد او ساخته و افتتاح شد. نام او در تالار مشاهیر خودرو در میشیگان نیز واقع شده است.

جمع بندی زندگینامه آندره سیتروئن

بی شک آندره سیتروئن یکی از نابغان صنعت خودوسازی بوده است. اگرچه اصرار او به تولید یکی از خودروهایش منجر به شکست این شرکت شد، اما از طرح خود دست نکشید و توانست لقب سازنده اولین خودروی مقاوم در برابر تصادف را به نام خود کند و نام خود را برای همیشه جاودان نگه دارد.

خرید و فروش انواع خودرو سیتروئن

آیا از قبل می دانستید که آندره سیتروئن کیست؟ نظر شما درباره کمپانی سیتروئن و خودروهای تولیدی آن چیست؟ آیا تجربه سواری با خودروهای سیتروئن را داشته اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی های خودروی سیتروئن
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2159

به "زندگینامه آندره سیتروئن؛ موسس برند سیتروئن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه آندره سیتروئن؛ موسس برند سیتروئن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید