شرایط اضطراری برق در یک ماه آینده

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران - مدیرعامل توانیر گفت: حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است و امید می رود با یاری مردم از این شرایط عبور کنیم.

شرایط اضطراری برق در یک ماه آینده

به گزارش خبرنگاران ، محمدحسن متولی زاده روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با موضوع تامین آب و برق کشور در تابستان سال 1400، با اشاره به اینکه امسال بارها اعلام شد سال 1400 از چند جهت سالی استثنایی است، گفت: گرمای بی سابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل اصلی رشد مصرف برق بود.

وی اضافه نمود: به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می گردد. در ایران بویژه که 40 درصد مصرف برق صرف وسایل سرمایشی می گردد؛ این از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

متولی زاده گفت: در اغلب کشورهای جهان گرما مسئله ای جدی است، حتی در بعضی کشورهای پیشرفته جهان هم منجر به آسیب و تلفات انسانی شده است.

مدیرعامل توانیر اضافه نمود: مسئله بعدی ما برای روزهای آینده است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آینده بیشتر است و باید توجه دقیق تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر بحث خشکسالی است که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده و عملاً هم منجر به افزایش مصرف در بخش کشاورزی و هم منجر به کاهش ذخیره آب نیروگاه های برق آبی و کاهش فراوری این نیروگاه ها شده است.

وی اضافه نمود: ما از یک طرف با افزایش مصرف و از طرف دیگر با کاهش فراوری نیروگاه ها روبرو هستیم.

متولی زاده گفت: در اینجا احتیاج به همکاری مردم و مشترکان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ خوشبختانه در 40 تا 45 روز گذشته با وجود شرایط سختی که پشت سر گذاشته شد، با همکاری مشترکان عظیم اعم از صنایع، کشاورزان، مصوبات هیئت وزیران و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، بدون اعمال خاموشی عبور کردیم، اما در روزهای اخیر به علت موج گرما این مسئله اهمیت بیشتری پیدا نموده و همکاری مردم بیش از گذشته مورد درخواست است و یاری رسانه ها می تواند مشارکت مردم را جلب کند.

وی گفت: حتی در خود آمریکا هم هشدارهایی برای قطعی برق و کاهش مصرف به مردم داده شده است.

متولی زاده بعلاوه با اشاره به مسئله رمزارزها گفت: این مسئله بویژه در ماه های اخیر به اسم یک عامل رشد مصرف شناخته شده است؛ متأسفانه در انتهای سال گذشته و اوایل امسال، حجم قابل ملاحظه ای از دستگاه های استخراج رمزارزها وارد مدار شد و این به اسم یک مصرف نماینده ای که در برنامه ها لحاظ نشده بود موجب افزایش مصرف برق شد ضمن اینکه در شناسایی و برخورد با این افراد، کار به صورت جدی در حال اجرا است.

وی وارد مدار شدن سریع تر چاه های کشاورزی را یکی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور اسم کرد و گفت: حدود 6 هزار مگاوات مصرف این چاه هاست.

متولی زاده اضافه نمود: وسایل سرمایشی هم زودتر و با حجم بیشتر وارد مدار شدند که 40 درصد مصارف ما مربوط به این وسایل است.

وی در عین حال با اشاره به افزایش حجم مراکز استخراج رمز ارز گفت: طبق آمار، دو هزار مگاوات مصرف برق به این موضوع اختصاص دارد.

متولی زاده گفت: یک علت رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم زودرس بودن گرمای امسال بود.

وی اضافه نمود: امید است گرما پس از یکی دو هفته فرایند نزولی داشته باشد و تا حدودی از مصرف برق کاسته گردد.

متولی زاده گفت: در تمام جهان مسئله عرضه و تقاضا بویژه در برق را با قیمت حل نموده اند، اما در ایران به علت سیاست هایی که از گذشته وجود دارد، مقرون به صرفه ترین برق جهان را داریم و در طول تاریخ صنعت برق مقرون به صرفه ترین زمانی است که برق عرضه می گردد.

وی گفت: این باعث می گردد که انگیزه لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد، حساسیت مردم کمتر شده و دستگاه های غیره بهره ور مورد استفاده قرار گیرد و امکان سرمایه گذاری کافی وجود نداشته باشد.

متولی زاده اضافه نمود: در تمام کشورهای پیشرفته حتی همسایه که نیروگاه های تجدید پذیر رشد داشتند با این هدف بوده که توانسته برق مشترکان را تأمین کند و هزینه فراوری با هزینه مصرف آن برابری کند.

وی گفت: اگر این زمینه فراهم گردد که مشترکان برق خود را از انرژی تجدید پذیر تأمین نمایند راه توسعه نیروگاه های تجدید پذیر در کشور وجود دارد و نتیجه خواهد داد.

مدیرعامل توانیر در عین حال گفت: در مورد هوش مصنوعی هم کارها اگر چه دیر، آغاز شده و 50 درصد از انرژی مصرفی کشور در صنایع عظیم به وسیله کنتورهای هوشمند رویت پذیر شده است.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1820

به "شرایط اضطراری برق در یک ماه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اضطراری برق در یک ماه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید