شما پیشنهاد دهید؛ چه کسی رئیس جمعیت هلال احمر گردد؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، با توجه به اینکه هلال احمر حدود 3 ماه است که بدون رئیس اداره می گردد، پیشنهاد شما برای ریاست این سازمان چه کسی است؟

شما پیشنهاد دهید؛ چه کسی رئیس جمعیت هلال احمر گردد؟

به گزارش خبرنگار ، جمعیت هلال احمر به عنوان سازمانی مردم نهاد وظیفه حمایت از آسیب دیدگان حوادث مختلف و همچنین امدادرسانی به آن ها را بر عهده دارد.

این جمعیت مطابق با اهداف و اساسنامه های بین المللی صلیب سرخ تأسیس شده و موسسه غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

جمعیت هلال احمر بر اساس اهداف و وظایف صلیب سرخ دنیای فعالیت می نماید و کوشش او تسکین آلام بشری، ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی و ارائه یاری های اولیه در حوادث غیرمترقبه است.

این جمعیت خود از سازمان و بخش های متعددی تشکیل شده و تمام وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت ها وظیفه دارند تا در هنگام بروز حوادث متعدد به این جمعیت یاری نمایند.

اما عمده وظایف و اختیارات این سازمان بر عهده رئیس جمعیت است، رئیسی که باید در شرایط بحرانی بهترین و سریع ترین تصمیمات را اخذ کند.

اولین نکته مهم در انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر عضویت او در این جمعیت است و یعنی رئیس جمعیت باید از بدنه هلال احمر انتخاب گردد.

رئیس هلال احمر باید نظارتی مستقیم بر عزل و نصب های درون سازمانی خود را داشته باشد و با صلیب سرخ دنیای ارتباطی مستمر برقرار کند.

از قابلیت های مهم رئیس جمعیت تصمیم گیری به موقع است او باید سرعت عمل داشته باشد و دستور ارسال یاری عوامل امدادی به مناطق حادثه دیده و افراد نیازمند امدادرسانی را صادر کند.

از آن جایی که حوادث مختلف همیشه در کمین هستند و ممکن است برای کشور به وجود بیایند، رئیس این جمعیت باید همیشه در دسترس باشد و او باید امینی پاکدست در برابر منابع مالی و غیرمالی این جمعیت باشد.

امیر محسن ضیائی رئیس سابق جمعیت هلال احمر در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به ویژگی های رئیس جمعیت هلال احمر گفت: برای آنکه متوجه شویم رئیس هلال احمر چه ویژگی هایی را باید دارا باشد ضروری است به اساسنامه هلال احمر مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: طبیعی است فردی که می خواهد تصدی هلال احمر را بر عهده بگیرد باید این جمعیت را به خوبی بشناسد؛ داشتن اطلاعات عمیق از ماهیت هلال احمر اصلی مهم است و به همین دلیل در سراسر دنیا روسای هلال احمر در بخش های مختلف این جمعیت کار نموده اند.

ضیایی با اشاره به ماموریت های هلال احمر گفت: هلال احمر دستگاهی بین دولتی و مجموعه ای مردمی است و رئیس این جمعیت باید هلال احمر را به دور از دولت و بر اساس همان اساس مردمی خود اداره کند.

رئیس سابق جمعیت هلال احمر بیان نمود: علاوه بر دانش داخلی رئیس این جمعیت باید با صلیب سرخ بین المللی ارتباط داشته باشد زیرا این جمعیت تعامل بین المللی دارد.

وی با بیان اینکه امداد و نجات یکی از مهمترین بخش های هلال احمر است اظهار کرد: هلال احمر با ستاد بحران، وزارت کشور و استانداری ها ارتباط تنگاتنگ دارد بنابراین از این جهت هم باید رئیس هلال احمر دارای اطلاعات و ارتباطات متناسب باشد.

ضیایی توضیح داد: سازمان جوانان و سازمان داوطلبان بخش های مهمی از هلال احمر هستند و در این بخش ها فعالیت فرهنگی انجام می گردد و جوانان بسیاری در این سازمان ها تربیت می شوند و بر همین اساس رئیس هلال احمر باید برنامه های مناسبی برای این بخش ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه هلال احمر بخش مالی دارد، گفت: درست است که هلال احمر ردیف بودجه مخصوص دارد اما به وسیله مردم به درآمد زایی می پردازد البته پاکدسیتی در این بخش اصل مهمی است و مردم باید به رئیس هلال احمر و نحوه عملکرد او اطمینان داشته باشند.

رئیس سابق جمعیت هلال احمر اضافه کرد: رئیس هلال احمر باید توانایی کافی در بخش بهداشت و درمان داشته باشد؛ جمعیت هلال احمر مأموریت های درمانی بسیاری دارد و رئیس این جمعیت باید اطلاعات کافی در حوزه درمان داشته باشد.

هلال احمر جمعیتی مردم نهاد و پرچم سفید است و در بسیاری از مواقع برای تجهیز خود از منابع یاری های مالی و غیرمالی مردم بهره می گیرد، به همین دلیل باید امکان فساد مالی در این سازمان به هیچ وجه وجود نداشته باشد و مردم بتوانند با خیالی آسوده به هلال احمر اعتماد نمایند، موضوعی که متأسفانه در دوره ریاست قبلی نادیده گرفته شد و منجر به بازداشت پیوندی رئیس سابق این جمعیت شد.

هم اکنون بیش از 3 ماه است که جمعیت هلال احمر بدون رئیس و سرپرست اداره می گردد و با وجود اعلام دو کاندید ریاست از سوی شورای عالی هنوز دو کاندید اعلام شده یعنی سامانی و نوروزی مورد تأیید رئیس جمهور قرار نگرفته اند.

هلال احمر باید در ارائه خدمات اجتماعی برای یاری به آوارگان، پناهندگان، حادثه دیدگان، معلولان، امدادرسانی های لازم را انجام دهد و از همین رو رئیس این جمعیت باید در تصمیم گیری ها قاطع باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر باید مطابق با قوانین هلال احمر پیش برود و کار امدادی انجام دهد و از ورود به عرصه سیاست و تجارت بپرهیزد از سوی دیگر نگاه سیاسی، حزبی و دولتی در هلال احمر معنایی ندارد.

موضوع مهم این است که رئیس جمعیت هلال احمر باید از لحاظ دنیای شناخته شده باشد یعنی تاثیرگذاری مناسب در فضای صلیب سرخ دنیای داشته باشد؛ از آنجایی که این جمعیت ابزارهای حمایتی، درمانی، سرمایه گذاری، و جنبه های مالی، اجتماعی، سیاسی و رفاهی دارد، باید فردی سکانداری آن را به دست بگیرد که با تمام شرایط و ویژگی های هلال احمر هماهنگی داشته باشد.

یکی از بزرگترین اشکالاتی که به ریاست دوره های قبل هلال و احمر وارد می گردد بحث معامله گری و تجارت است؛ بعضی از مدیران سابق بخش های مختلف هلال احمر با سو استفاده از منابع مالی هلال احمر اقدام به مال اندوزی های نامشروع نموده بودند وهمین موضوع سبب دستگیری عده ای از این مدیران شد.

با وجود آن که حوادث طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله و حتی سقوط هواپیما و خروج آن از باند کشور را تهدید می نماید، به نظر می رسد رئیس جمهور و اعضای شورای عالی هلال احمر هنوز به اجماع نظر کافی درباره انتخاب رئیس هلال احمر نرسیده اند.

همانطور که گفته شد رئیس هلال احمر باید پاک دست، به دور از سیاست واز بدنه هلال احمر باشد؛ حال با توجه به ویژگی های گفته شده از نظر شما چه کسی بهترین گزینه برای جمعیت هلال احمر است؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 781

به "شما پیشنهاد دهید؛ چه کسی رئیس جمعیت هلال احمر گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما پیشنهاد دهید؛ چه کسی رئیس جمعیت هلال احمر گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید