طراحی و تولید یک گریدِ مقاوم در فولاد مبارکه

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به همت تلاشگران و متخصصان شرکت فولاد مبارکه، گرید ST52-FATIGUE مقاوم به خستگی در این شرکت با موفقیت طراحی و تولید شد.

طراحی و تولید یک گریدِ مقاوم در فولاد مبارکه

به گزارش از ، علیرضا مولوی زاده مدیر متالورژی و روش های تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: به منظور تأمین نیاز حوزه های مختلف در مصارف داخلی فولاد مبارکه و هم، رفع نیاز مشتریان، آنالیز و امکان سنجیِ تولید گرید های درخواستی صورت می گیرد و پس از معین شرایط آزمایش و کنترل و اطمینان از عملکرد، ورق ها مصرف می شوند.

وی افزود: گرید ST 52 مقاوم به خستگی از خارج از کشور تأمین می شد و در برخی شرایط، به علت عدم امکان تأمین، از گرید ST 52 معمولی به جای آن استفاده می شد که عملکرد مطلوب نداشت. به همین علت، گرید فوق به منظور استفاده در قطعاتی که تحت تنش متناوب قرار دارند، طراحی و تولید شد.

محمد جواد کرمی کارشناس متالورژی شرکت فولاد مبارکه هم در خصوص تولید این محصول تازه گفت: خستگی یکی از خطرناک ترین انواع شکست در فلزات است، در خستگی، فلز در تنش های پایین تر از تنشِ تسلیم شکسته می شود و از این رو، پیش بینیِ زمان و شرایط تنشی تخریبِ قطعه بسیار مشکل است و ممکن است با خسارت های زیاد و گاه فاجعه بار در صنعت همراه باشد.

وی افزود: به منظور معین شدن استحکامِ خستگیِ فلزات، نمونه هایی از آن ها با شکل ها و اندازه های معین تحت تنش های سیکلی قرار گرفته و تعداد سیکل لازم برای شکست قطعه در تنش های مختلف بر روی نموداری تحت نام نمودار SN ترسیم می شود.

بابک شهریاری رئیس تروپرسس شرکت فولاد مبارکه هم در خصوص طراحی و تولید این گرید گفت: پل ها، قطعات تعلیق اتومبیل، قالب های شکل دهی فلزات، سرند ها و قطعات با ارتعاش بالا مثال هایی از اجزای در معرض خستگی به تعداد می آیند.

وی ادامه داد: در شرکت فولاد مبارکه، طرح ST 52- FATIGUE کلید خورد و با آنالیز های اجرا شده معین شد با توجه به وجود بارِ سیکلی در سرندها، بحث خستگی و سایش وجود دارد.

شهریاری گفت: در این طرح، با طراحی آنالیز شیمیایی و تغییر مکانیسم های استحکام بخشی در واحد متالورژی و روش های تولید، گرید تازهی با تمرکز بر بهینه سازیِ شکلِ رسوبات و کاهش اندازه ناخالصی در واحد فولادسازی و ریخته گری تولید شد.

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1828

به "طراحی و تولید یک گریدِ مقاوم در فولاد مبارکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و تولید یک گریدِ مقاوم در فولاد مبارکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید