طرح مفهومی جالب آیفون 14 پرو را در این ویدیو تماشا کنید

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تا زمان رونمایی از گوشی های سری آیفون 14 مدت زمان زیادی به جای مانده است اما با این حال شایعه ها و خبرهای زیادی را پیرامون آن ها می شنویم. برای مثال به تازگی یک ویدیوی حدود 2 دقیقه ای از طرح مفهومی آیفون 14 پرو منتشر شده است که طراحی ظاهری احتمالی این محصول را به تصویر می کشد.

طرح مفهومی جالب آیفون 14 پرو را در این ویدیو تماشا کنید

اپل قرار است در ماه سپتامبر 2022 از گوشی های تازه خود یعنی آیفون 14 رونمایی کند. کمی عجیب به نظر می رسد چرا که دقیقا دو ماه پیش شاهد رونمایی از سری آیفون 13 بودیم و طبیعتا منطقی نیست که در فاصله 10 ماه مانده تا رونمایی از محصولات تازه، بخواهیم به طور حتم در رابطه با قابلیت های یک محصول صحبت کنیم. البته قرار هم نیست این اتفاق بیفتد چرا که می دانیم تا زمان رونمایی از یک گوشی، تمام خبرهایی که در رابطه با آن منتشر می شود در حد یک شایعه باقی می ماند.

این موضوع در رابطه با آیفون 14 پرو و طراحی مفهومی آن هم صدق می کند؛ محصولی که به تازگی شاهد انتشار یک ویدیو از طراحی ظاهری آن بودیم. البته این ویدیو از طریق افشاگران منتشر شده است و این یعنی شاید چنین طراحی نداشته باشد. با این حال با در نظر گرفتن تمام احتمالات و شواهدی که در این زمینه وجود دارد، این محتمل ترین چیزی است که به فکر افشاگران می رسد.

اوایل ماه سپتامبر امسال بود که افشاگر معروف یعنی جان پراسر با همکاری یکی دیگر از افشاگران که تحت عنوان RendersbyIan@ شناخته می شود، رندری را از آیفون 14 پرو مکس منتشر کردند. این در حالی بود که در آن زمان هنوز رسما از آیفون 13 هم رونمایی نشده بود. اما جان پراسر یک افشاگر بسیار مورد اعتماد است و معمولا حرف ها و پیش بینی هایش درست از آب در می آیند.

امروز اما وقار خان، یکی از کاربرانی که به خاطر طرح های مفهومی که از گوشی ها خلق می کند معروف است، ویدیویی از طراحی مفهومی آیفون 14 پرو منتشر کرد که این محصول را از زوایای مختلف به تصویر می کشد. مطابق خبرها و شایعه های گذشته، در این ویدیو هم دیگر خبری از ناچ نیست و شاهد حفره در وسط نمایشگر هستیم که دوربین سلفی درون آن قرار می گیرد. بلندگو هم این بار به قسمت بالای فریم رفته تا بدین ترتیب درصد باتری مثل روال گذشته در نوار شرایط در بالای صفحه به نمایش در بیاید.

البته در رابطه با طراحی دوربین سلفی به صورت حفره یا ناچ بحث های زیادی وجود دارد. عده ای از افشاگران معتقد هستند اپل می خواهد تغییرات بزرگ را هم زمان با آیفون های سری 15 رونمایی کند که شامل تغییر ظاهری آیفون ها هم می شود. اما تعداد زیادی از افشاگران هم هستند که فکر می کنند سری آیفون 14 نقطه آغاز اپل برای طراحی تازه خواهد بود و در این سری اپل حداقل مدل های پرو را با طراحی تازه راهی بازار می کند تا بدین ترتیب بعد از حدود چهار نسل، گوشی های این شرکت از شکل یکنواختی که داشتند خارج شوند و ظاهر تازه ای به خود بگیرند. بنابراین فعلا نمی توانیم بگوییم حرف کدام یک از افشاگران پیرامون این مسأله درست است اما می توانیم حدس بزنیم که پیش بینی دسته دوم محتمل تر به نظر می رسد. اینکه حداقل دو مدل پرو و پرو مکس با ظاهری زیباتر و مدرن تر طراحی و عرضه شوند.

طراحی مفهومی آیفون 14 پرو مشابه همان چیزی است که جان پراسر در ماه سپتامبر منتشر کرده بود

همان طور که گفته شد، جان پراسر در ماه سپتامبر رندری از آیفون 14 پرو مکس را با کاربران به اشتراک گذاشت. حالا آنچه در این ویدیو مشاهده می کنیم هم دقیقا همان چیزی را توصیف می کند که این افشاگر پیش تر گفته بود. پراسر معتقد بود اپل در طراحی آیفون 14 رویه تازه ای را در پیش می گیرد؛ یعنی دوربین های روی پنل پشتی را روی ماژولی هم سطح با خود بدنه قرار می دهد تا بدین ترتیب بیرون زدگی خاصی را شاهد نباشیم. از طرفی گوشی انگار اندکی ضخیم تر از آیفون 13 پرو هم به نظر می رسد که عدم بیرون زدگی دوربین از بدنه را هم تا حدودی توجیه می کند.

جالب اینجاست که اپل هر سال برای اینکه بتواند از بیرون زدگی بیش از حد ماژول دوربین جلوگیری کند، ضخامت گوشی را افزایش می دهد که این کار باعث می شود وزن دستگاه هم زیاد شود. برای مثال آیفون 13 پرو مکس 240 گرم وزن دارد این در حالی است که گلکسی زد فولد 3 با نمایشگر 7.6 اینچی، یک نمایشگر 6.2 اینچی دیگر و یک باتری بزرگ تر از باتری آیفون و قطعات بیشتر، 271 گرم وزن دارد. طبیعتا این راه حلی که اپل برای بیرون نزدن ماژول دوربین در نظر گرفته اصلا درست نیست و باید حتما یک فکر دیگری برای آن کرد که گویا اپل چیزی در چنته ندارد.

در رابطه با نمایشگر آیفون 14 هم باید بگوییم که گویا سال آینده تمام گوشی های این سری به نمایشگر 120 هرتزی پروموشن مجهز خواهند شد. قابلیتی که در حال حاضر فقط آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس در اختیار دارند و دیگر هیچ محصولی از اپل از آن بهره نمی برد. جالب اینجاست که شرکت های سازنده اندرویدی نمایشگر با رفرش ریت 90 یا 120 هرتز را به یک استاندارد حتی برای گوشی های اقتصادی خود تبدیل کرده اند در حالی که برخی از پرچم دارهای اپل هنوز به آن مجهز نیستند. هرچند به نظر می رسد سال آینده شاهد آن خواهیم بود.

یک تغییر دیگر که احتمالا بعد از تماشای ویدیو متوجه آن نخواهید شد، استفاده از کلیدهای دایره ای شکل برای کنترل صداست که روی آن ها هم علامت + و - به نشانه زیاد و کم کردن صدا حک شده است. این طراحی را اولین بار در گوشی آیفون 5s شاهد بودیم که فوق العاده زیبا و چشم نواز است و ظاهری جذابی به گوشی می دهد. آیفون های سال 2022 همچنین از پردازنده (احتمالا فوق العاده قدرتمند) A16 به عنوان قلب تپنده بهره خواهند برد که گفته می شود مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری یا حتی 3 نانومتری است. البته شایعه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این تراشه شاید با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شود که بعید به نظر می رسد چرا که در حال حاضر شرکت هایی نظیر سامسونگ قادر به ساخت تراشه هایی با لیتوگرافی 4 نانومتری هستند و اتفاقا پرچم دارهای سال آینده خود را هم با همین پردازنده ها راهی بازار می کنند. بنابراین اپل هم قطعا سال آینده از تراشه های 4 نانومتری یا 3 نانومتری استفاده خواهد کرد که احتمالا باز هم لقب قدرتمندترین را ازآن خود می کنند.

دوربین بدون بیرون زدگی ظاهر جذابی به آیفون 14 داده است

همان طور که گفته شد، حدودا 10 ماه تا رونمایی از آیفون های تازه زمان به جای مانده است و طبیعتا حرف های زیادی در رابطه با گوشی های اپل زده خواهد شد. این ویدیو را به همراه رندرهایی که پراسر دو ماه قبل منتشر کرد می توان جزء اولین دسته از شایعه هایی دانست که پیرامون آیفون 14 وجود دارد بنابراین طبیعی است که خیلی سریع آن را باور نکنیم. اما با در نظر گرفتن مصاحبه ای که نایب رییس بهش دوربین اپل به مجله GQ داشت، می توان این شایعه ها را تا حدودی منطقی هم دانست. گراهام تاونسند در مصاحبه خود با GQ به این نکته اشاره کرد که اپل از سه سال قبل می داند که یک گوشی آیفون در سه سال آینده باید چگونه باشد و چه قابلیت هایی داشته باشد. بنابراین حالا که 10 ماه تا آن تاریخ زمان به جای مانده قطعا باید به نتیجه ای در رابطه با طراحی گوشی هایش رسیده باشد. حال این نتیجه مشابه نظر پراسر است یا چیزی غیر از آن هنوز مشخص نیست.

تنها چیزی که پراسر بعد از انتشار رندرهای مربوط به آیفون 14 پرو مکس گفت این بود که شاید این تنها آیفونی از سری 2022 باشد که بدون ناچ و در واقع با دوربین سلفی حفره ای راهی بازار می شود. او در ادامه حرف هایش این نکته را هم یادآور شد که سه مدل دیگر از این سری از همان طراحی نسل گذشته بهره می برند و ظاهری مانند آیفون های سری قبل خواهند داشت.

شاید تنها چیزی که در رابطه با آیفون ها بدون تغییر باقی خواهد ماند، پورت لایتنینگ در آن هاست. پورتی که بارها و بارها شاهد اعتراضات کاربران زیادی بودیم مبنی براینکه حذف و به جای آن USB-C اضافه شود اما اپل اصلا گوشش به این حرف ها بدهکار نیست و کاری را انجام می دهد که خودش می خواهد. حتی اتحادیه اروپا هم بابت این قضیه ورود کرد و به اپل تذکر داد برای آیفون های خود از پورت USB-C که پورتی استاندارد و بسیار بهتر از لایتنینگ است برای گوشی های استفاده کند تا در واقع این پورت بین تمام گوشی های فعال دنیا به یک استاندارد تبدیل شود، اما اپل توجهی به این حرف ها نمی کند. این روزها حتی برخی از لپ تاپ ها هم به خاطر سهولت و پرکاربرد بودن این پورت، از آن به عنوان پورت شارژر استفاده می کنند، گوشی های اندرویدی که تقریبا می توان گفت 99 درصد با این پورت راهی بازار می شوند، یک سری کنسول ها نظیر نینتندو سوییچ هم از این طریق شارژ می شوند و فقط اپل است که به استفاده از پورت لایتنینگ اصرار دارد.

یکی دیگر از کارهایی که اپل انجام می دهد و متأسفانه یک سری شرکت دیگر نظیر سامسونگ از آن پیروی کردند، حرف شارژر از درون جعبه است که قطعا در سال 2022 هم تکرار خواهد شد. باید خیلی خوش شانس باشیم که حداقل کابل شارژر درون جعبه وجود داشته باشد چون گفته می شود شرکت آمریکایی به شارژرهای مغناطیسی علاقه ویژه ای دارد و شاید بخواهد از این شارژرها در آیفون های آینده استفاده کند و آن را به شارژر پیش فرض آیفون هایش تبدیل کند. حتی گفته می شود آیفون ها بدون پورت راهی بازار شوند و در این صورت قطعا دیگر شاهد کابل هم درون جعبه نخواهیم بود.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1954

به "طرح مفهومی جالب آیفون 14 پرو را در این ویدیو تماشا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مفهومی جالب آیفون 14 پرو را در این ویدیو تماشا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید