فرهادی استاد سینما شد!

به گزارش مجله کوروش بزرگ، او برای فیلم قهرمان توانست جایزه بزرگ هیات داوران را از جشنواره فیلم کن2021 دریافت کند. علاوه بر این فرهادی برنده سه جایزه سیمرغ بلورین برترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال های 1384، 1387 و 1389 شده است.

فرهادی استاد سینما شد!

اصغر فرهادی، فیلمساز سرشناس، امروز شنبه جایزه استاد سینما را به کلکسیون افتخاراتش اضافه می نماید که پیش از این، از آن نامدارترین کارگردان های دنیا شده است.

این جایزه مهم سینمایی که با همکاری شهرداری فیزوله در فلورانس و سندیکای ملی گروه منتقدان فیلم ایتالیا برگزار می گردد، پیش از این به چهره های مهمی، چون لوکینو ویسکونتی، آکی را کوراساوا، اورسن ولز، استنلی کوبریک، اینگمار برگمن، کن لوچ، پائولو سورنتینو، جوزپه تورناتوره و تری گیلیام اعطا شده و اصغر فرهادی پس از کوراساوا دومین چهره غیرآمریکایی و اروپایی است که این جایزه را دریافت خواهد نمود.

شهر فلورانس ایتالیا در ادامه ماه جولای برنامه مرور آثار اصغر فرهادی را ادامه خواهد که شامل نمایش فضای باز آثاری، چون فروشنده، همه می دانند و فیلم نو قهرمان در منطقه تاریخی این شهر خواهد بود. بعلاوه به مناسبت اعطای جایزه استاد سینما به فرهادی، اخیرا کتابی تحت عنوان حقایق پنهان: سینمای اصغر فرهادی از سیمونه امیلیانی در ایتالیا منتشرشده است.

این کتاب شامل نوشته هایی از الیزا بالدینی، ادواردو بکاتینی، دانیلا بروگی، داریو سیکی، والنتینا دامیکو، سیمونه امیلیانی، فدریکو فرونه، کاترینا لیورانی، مارکو لوسری، دانیل مونتیجیانی، لوئیجی نپی، کلودیا پورلو، گابریله ریزا، آنا ساباتینو، استفانو سوچی، سرجیو سوزو، آلدو اسپینیلو، ماسیمو تریا و مارکو وانلی خواهد بود.

سیمونه امیلیانی که کتاب حقایق پنهان: سینمای اصغر فرهادی به تلاش او جمع آوری شده، روزنامه نگار و منتقد فیلم و سردبیر مجله Sentieri Selvaggi است و تا به امروز نگارش چندین کتاب در حوزه سینما را در کارنامه داشته است. او بعلاوه یکی از اعضای هیات انتخاب بخش هفته منتقدان جشنواره فیلم ونیز است.

اصغر فرهادی پیش از این جوایز زیادی را در کارنامه خود ثبت نموده است. در سال 2012 فیلم جدایی نادر از سیمین او برنده جایزه اسکار برترین فیلم خارجی زبان شد و هم زمان، نامزد دریافت جایزه اسکار برترین فیلم نامه غیراقتباسی (اورجینال) برای این فیلم شد. او بعلاوه در سال 2012 برنده جایزه برترین فیلم خارجی گلدن گلوب به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد.

فرهادی در جشنواره فیلم کن 2016، جایزه برترین فیلم نامه جشنواره فیلم کن را برای نگارش فیلم نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. بعلاوه در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار، فروشنده به نویسندگی و کارگردانی او توانست جایزه اسکار برترین فیلم خارجی زبان را کسب کند.

او برای فیلم قهرمان توانست جایزه بزرگ هیات داوران را از جشنواره فیلم کن2021 دریافت کند. علاوه بر این فرهادی برنده سه جایزه سیمرغ بلورین برترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال های 1384، 1387 و 1389 شده است.

خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین به عنوان برترین کارگردان برای فیلم درباره الی و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین از دیگر دستاورد های اوست. او اولین فیلم ساز ایرانی است که توانسته این جایزه را به خود اختصاص دهد.

منبع: فرادید
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2178

به "فرهادی استاد سینما شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهادی استاد سینما شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید