لزوم حمایت دولت از مراکز علمی کاربردی، دانشجویان قشر فراموش شده

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به گزارش خبرنگاران، سید احمدرضا پیش بین شامگاه یکشنبه در جمع روسای مراکز علمی کاربردی لرستان با اشاره به فعالیت خوب مراکز علمی کاربردی این استان گفت: امیدواریم هر روز شاهد شکوفایی بیشتر فعالیت های آموزش علمی کاربردی در لرستان باشیم.

لزوم حمایت دولت از مراکز علمی کاربردی، دانشجویان قشر فراموش شده

پیگیری مسائل مراکز علمی کاربردی لرستان

وی با بیان اینکه مسائل مطرح شده از سوی روسای مراکز علمی کاربردی لرستان را منتقل خواهم کرد و پیگیری می گردد، توضیح داد: خیلی از مسائل مطرح شده، مسائل عمومی در نظام آموزش است، خاص دانشگاه علمی کاربردی نیست و خاص سال جاری هم نیست.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه به همت شما در دروان خشکسالی و در دورانی که خروجی از آموزش و پرورش نداشتیم بیش از 80 هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی پذیرش داشتیم، اضافه کرد: یک سوم کلاس ها در دانشگاه تهران به حد معین شده نرسیده است؛ با وجود اینکه تحصیل در این دانشگاه مجانی است، خوابگاه و امکانات هم می دهند، نماد آموزش عالی هم است اما جایگاه های آن خالی است؛ الان دانشجو کم شده و علت هم بحث اقتصاد و بحث رکود است.

پیش بین با اشاره به اینکه این مسائل خاص دانشگاه علمی کاربردی نیست، ادامه داد: اتفاقا ما از بقیه نظام های آموزش عالی جلوتر هستیم چون وزیر علوم وقتی می خواهد یک دانشگاه پیش رو را مثال بزند، دانشگاهی که در جهت اصلاح حرکت نموده، دانشگاه علمی کاربردی را مثال می زند.

ما به استقبال اصلاحات و تغییر رفتیم

وی با بیان اینکه ما به استقبال اصلاحات و تغییر رفتیم، در یک زمانی توسعه سریع داشتیم و این تصمیمات متناسب با آن شرایط بود، الان یکسری محدودیت هایی ایجاد شده است، توضیح داد: الان کم کردن مراکز مصوبه شورای عالی اداری است و اجازه ورود به آن را نداریم؛ با امضای رئیس جمهور هم ابلاغ شده است؛ اگر دستگاه هایی می توانند از این قانون استثنا بگیرند استقبال می کنیم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه خواهش ما این است دستگاه های دولتی ظرفیت های مراکز علمی کاربردی را از آموزش بیرون نبرند، باید در آموزش بماند؛ این ظرفیت ها در قالب آموزش های کوتاه مدت، پودمانی، تک درس و ... بماند، اضافه کرد: واقعا مراکز ورزش و جوانان نباید حذف شوند، مراکز جهاد کشاورزی نباید حذف گردد؛ دو ماه پیش هم دکتر امید نامه ای به استان نوشتند و این اختیار را دادند که در فرصت باقی مانده این مراکز دولتی جایگزین شوند.

پیش بین یادآور شد: حق استان است که مراکز را بتواند جایگزین کند؛ مرکزی که توان و امکانات دارد را معرفی کند تا جایگزین مراکز تعطیل شده شوند.

دانشگاه علمی کاربردی کم کم به ثبات می رسد

وی با اشاره به اینکه در یک مقطعی مجبور بودیم یکسری اقدامات اصلاحی انجام دهیم، چاره ای هم نبود، الان دیگر کم کم دانشگاه دارد به ثبات می رسد، گفت: از دغدغه های اصلی ما تثبیت مراکز علمی کاربردی است، تصویب اساسنامه مراکز درواقع تثبیت آن ها است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه اساسنامه 51 مرکز در گسترش دانشگاه تصویب شد و مراحل ثبت را طی می نماید، این ها می توانند برنامه 5 ساله بدهند و بر اساس آن رشته های ارائه شده در آن ها تثبیت می گردد، توضیح داد: باید افق 10 ساله و بیست ساله داشته باشیم، مراکزی می خواهیم که در کنار ما باشند و در مقابل ما نیز از آن ها حمایت خواهیم کرد.

پیش بین با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از مراکز علمی کاربردی اضافه کرد: امروز جلسه بودجه در کمیسیون آموزش مجلس برگزار گردید؛ واقعا دولت باید 30 درصد از تعهد خود نسبت به آموزش مهارتی را در دانشگاه علمی کاربردی عملیاتی کند؛ این مطالبه ما از دولت است.

وی با اشاره به اینکه ما یک دانشگاه تحصیل درآمدی هستیم، با این شرایط چقدر می توانیم روی دانشجوهای خود فشار بیاوریم، دانشجویان ما از قشر ضعیف هستند و باید حمایت های لازم از دانشگاه علمی کاربردی بگردد، ادامه داد: از ورازت علوم و مجلس می خواهیم از دانشگاه علمی کاربردی حمایت نمایند و امیدواریم این موضوع برای بودجه 98 تحقق یابد.

دانشجویان قشر فراموش شده هستند

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه الان با یک قشر عظیمی در مراکز خود روبرو هستیم و آن دانشجو است، بدون تعارف دانشجویان ما دانشجویی نمی نمایند، قشر فراموش شده هستند، توضیح داد: امروز در جلسه نیز هرچه دوستان می خواستند بحث را ببرند سر دانشجو، اما بحث ها می رفت سر رشته و مرکز و مسائل مالی.

پیش بین با تاکید بر اینکه اگر دانشجو رضایت داشته باشد خودش می تواند عامل ترویج گردد، دانشجوی ما باید احساس هویت کند، اضافه کرد: بیشترین بودجه را برای کارهای فرهنگی و دانشجویی گذاشته ایم، سال جاری 10 میلیارد تومان اعتبار برای دانشجویی و فرهنگی گذاشته ایم؛ همچنین در گروه هایی که برای نظارت به مراکز می روند همکاران ما حضور دارند، 35 آیتم نظارتی از فرهنگی و دانشجویی را وارد نموده ایم؛ توجه به دانشجویان مطالبه دانشگاه است و باید همه ما یاری کنیم.

وی یادآور شد: در قبال دانشجو باید یکسری فعالیت هایی انجام دهیم؛ درست است سخت است و اعتبارات کم است اما همکاران ما کوشش می نمایند این مسائل حل گردد.

سال آینده جذب دانشجوی بسیار خوبی خواهیم داشت

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در کنار بحث تصویب اساسنامه مراکز و دانشجویان، بحث اساتید و مدرسان را داریم که به وسیله فراخوان دارد انجام می گردد، گفت: دنبال این هستیم که وضعیت مدرسان هم تثبیت گردد و تدریس برای آن ها سابقه حساب گردد.

پیش بین با بیان اینکه جای تاسف دارد که برخی می گویند در مراکز علمی کاربردی دانشجو تربیت نموده ایم و استخدام نمی نمایند؛ مگر قرار بود این کار را کنیم؟ قرار بود در مهارت های خاص تقاضا محور عمل کنیم؛ یعنی اول بازار را ببینیم بعد دانشجو تربیت کنیم، توضیح داد: ما نمی خواهیم ماموریت های خود را فراموش کنیم؛ آینده برای دانشگاه علمی کاربردی بسیار روشن است.

وی با تاکید بر اینکه اگر دوستان یاری نمایند مجموعه واحدی شویم و به یاری هم سال آینده که بیش از 40 درصد خروجی آموزش و پرورش از هنرستان ها خواهد بود جذب بسیار خوبی خواهیم داشت، اضافه کرد: سال جاری به نوعی سال تنفس بود اما به نسبت پذیرش خوبی هم داشتیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 98

به "لزوم حمایت دولت از مراکز علمی کاربردی، دانشجویان قشر فراموش شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم حمایت دولت از مراکز علمی کاربردی، دانشجویان قشر فراموش شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید