مشخصات مریخ نورد جدید ناسا ؛ هشت مشخصه کاوشگر پشتکار

به گزارش مجله کوروش بزرگ، ماموریت خودروی کاوشگر پشتکار بزرگترین، سنگین ترین و پیشرفته ترین کاوشگر فضایی دنیا، چیست؟ و قرار است روی مریخ چه کاری انجام دهد؟

مشخصات مریخ نورد جدید ناسا ؛ هشت مشخصه کاوشگر پشتکار

خبرنگاران - به گزارش یورونیوز، ناسا، سازمان فضایی آمریکا، روز پنجشنبه 30 ژوئیه سال گذشته میلادی، جدیدترین کاوشگر خود به نام پشتکار را به سوی سیاره سرخ فرستاده بود، سفری که تا رسیدن به سطح مریخ 7 ماه طول کشید.

مریخ نورد پشتکار که از پایگاه فلوریدا به فضا پرتاب شد، بزرگترین، سنگین ترین و پیشرفته ترین کاوشگری است که تا کنون ناسا به سطح سیاره سرخ فرستاده است.

ماموریت این خودروی کاوشگر چیست و قرار است روی مریخ چه کاری انجام دهد؟

در امتداد کاوشگران پیشین

کاوشگرهایی که تا سال 1997 میلادی به مریخ فرستاده شدند، نمی توانستند از جای خود حرکت نمایند. در این سال برای اولین بار ربات های متحرک به مریخ فرستاده شد؛ ربات هایی که توانایی پیمودن سطح مریخ را داشتند. این کار انقلابی در اکتشافات فضا بود.

اولین کاوشگر ناسا که توانست در سال 1997 میلادی روی سطح مریخ به حرکت درآید، کاوشگر سوجورنر بود. از آن موقع تا کنون دو کاوشگر روح و فرصت در سال 2004 میلادی و کاوشگر کنجکاوی در سال 2012 میلادی روی مریخ فرود آمده اند.

آزادی حرکت مریخ نوردها بر سطح سیاره سرخ دانشمندان را قادر ساخته است به اطلاعات محیطی بیشتری از سطح این سیاره دست یابند و دانش خود را از شرایط این سیاره گسترده تر نمایند.

هدف مریخ نورد پشتکار چیست؟

این کاوشگر علاوه بر اینکه در مرحله نخست می بایست درست و سالم روی سطح مریخ می نشست، روی هدف های علمی متعددی کار خواهد نمود؛ نظیر جستجو برای حیات میکروسکوپی در گذشته بسیار دور مریخ، معین شرایط آب و هوای سیاره، جمع آوری با دقت سنگ ها و نمونه برداری از آن ها و همینطور هموار کردن راستا برای اعزام انسان به کرات آسمانی. مطالعات اختر زیست شناسانه، هسته اصلی ماموریت کاوشگر پشتکار را تشکیل می دهد.

کاوشگر کجا فرود آمد؟

دانشمندان ناسا ماه ها بر سر اینکه کاوشگر پشتکار را در کدام نقطه از سطح مریخ می نشاندند با یکدیگر بحث کردند. در نهایت گودال جزرو برای محل فرود انتخاب شده است.

این گودال حدود 250 متر عمق دارد و از برخورد یک شهاب سنگ آسمانی به وجود آمده است. دانشمندان این ناحیه را منطقه خوبی برای جستجو در مورد حیات میکروسکوپی تصور می نمایند، چرا که حدس می زنند سه تا چهار میلیارد سال پیش در این مکان یک دریاچه وجود داشته است.

گودال جزرو روی سطح مریخ ناسا

جمع آوری داده از تغییرات آب و هوایی مریخ

ماهواره هایی که در مدار مریخ مستقر هستند، می توانند از فاصله 320 کیلومتری، سطح و جو مریخ را آنالیز نمایند اما برای یافتن نشانه های حیات ضروری است نزدیک تر رفت تا بتوان درک بهتری از شرایط اقلیمی قدیم مریخ به دست آورد.

این امر امکان پذیر نیست مگر با فرود مریخ نورد و جمع آوری و تحلیل سنگ های روی سطح مریخ تا به وسیله آنالیز لایه های زمین شناسی موجود در سنگ ها، شرایط آب و هوایی در دوره های باستانی مریخ را برآورد کرد.

اولین سفر رفت و برگشتی به مریخ

پشتکار نخستین کاوشگر نشسته بر سطح مریخ است که قرار است نمونه های جمع آوری شده اش به زمین بازگردند. ماموریت برگرداندن نمونه ها را ناسا و آژانس فضایی اروپا در پروژه ای مشترک انجام خواهند داد. نمونه ها پس از انتقال به زمین به آزمایشگاه های مجهز منتقل خواهند شد تا دانشمندان بتوانند با کار بر روی آن ها تشخیص دهند آیا در مریخ حیات میکروسکوپی وجود داشته است یا نه؟

برخورداری از بیش از 20 دوربین

مریخ نورد پشتکار با برخورداری از 23 دوربین مختلف، بیشترین تعداد دوربین را در میان تمامی کاوشگران تاریخ ناسا دارد. این تعداد پنج عدد بیشتر از تعداد دوربین های کاوشگر کنجکاوی است.

پس از نشستن پشتکار روی سطح مریخ در 18 فوریه 2021 میلادی، تصاویر این دوربین ها به مهندسان و دانشمندان امکان خواهند داد تا با جزییاتی بالا همچنین بصورت رنگی و حتی سه بعدی به سطح مریخ نگاه نمایند.

پهپاد-هلی کوپتری که در مریخ به پرواز درخواهد آمد

ناسا در اقدامی بی سابقه یک هلی کوپتر کوچک را نیز همراه مریخ نورد پشتکار نموده است که در جو مریخ به پرواز در خواهد آمد. بر روی این هلی کوپتر کوچک که نبوغ (Ingenuity) نام دارد شش سال کار شده است. پرواز در سطح مریخ به لحاظ تکنیکی با پرواز روی سطح زمین متفاوت است و به دلیل دشواری های موجود تا کنون امکان پذیر نبوده است.

اتمسفر مریخ حدود صد برابر از اتمفسر زمین رقیق تر است و جاذبه نیز یک سوم چیزی است که روی کره زمین احساس می گردد. هرچند این جاذبه کم به هلی کوپتر یاری می نماید آسان تر از سطح مریخ بلند گردد، اما در مقایسه با زمین رقت هوا به گونه ای است که انگار هلی کوپتر وارد ارتفاع 30 هزار متری از زمین شده است. هیچ هلی کوپتری در سطح زمین تا کنون نتوانسته است در چنین ارتفاعی پرواز کند.

این ارتفاع از اوج ارتفاعی که جت های جنگنده می توانند بگیرند دو برابر بیشتر است. به همین علت دانشمندان ناسا مجبور شده اند طراحی تیغه های پرواز هلی کوپتر را به طور کامل عوض نمایند و در مهندسی آن تغییرات ویژه ای بدهند.

جیم بریدنستاین، مدیر ناسا، دربار این پروژه می گوید: بگذارید به شما بگویم چیزی که بیشتر از همه چیز برای من به عنوان مدیر ناسا هیجان انگیز است این است که آماده می شوم تا پرواز یک هلی کوپتر را در یک دنیا جدید تماشا کنم.

مشخصات فنی هلیکوپتر فضایی

نبوغ 4 کیلوگرم وزن دارد و بدنه آن به اندازه یک توپ تنیس است، در حالی که طول آن با چهار عدد پایه به حدود 50 سانتی متر می رسد. قرار است دو ماه پس از فرود کاوشگر پشتکار بر سطح مریخ در ماه فوریه سال آینده، ماموریت هلی کوپتر نبوغ شروع گردد.

برای این کار نخست کاوشگر پشتکار زمینی مسطح می یابد تا هلی کوپتر بتواند از آنجا بلند گردد. دانشمندان ناسا می گویند اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هلی کوپتر با شارژ باطری ها و اوج گیری به ارتفاع 5 متر می تواند یک دقیقه و نیم پرواز کند و 150 متر را بپیماید.

میمی آنگ، مدیر پروژه در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا، که از سال 2014 به تیم مدیریت این پروژه اضافه شده است می گوید به پرواز درآوردن این وسیله در اتمسفر مریخ چیزی است که در حدود 20 سال پیش قابل تصور نبود و عملی شدن آن مدیون پیشرفت ریاضیات است.

وی می افزاید مینیاتوری شدن قطعات الکترونیکی، افزایش توان باطری های خورشیدی و ابزارهایی که بتوانند روی چنین ابزار سبکی سوار شوند رویای پرواز در سطح کرات دیگر را به حقیقت بدل نموده است.

هموار کردن راه فرود انسان بر سطح ماه و مریخ

کاوشگر پشتکار برای فرود بر سطح مریخ از دو سامانه فوق پیشرفته بهره گرفت؛ یکی به طور اتوماتیک مریخ نورد را در مقابل حوادث احتمالی موقع فرود محافظت کرد و دیگری اطلاعاتی حساس از شرایط جوی مریخ به هنگام ورود فضاپیما روی آن تهیه کرد. همچنین این کاوشگر مجهز به سامانه ای است که می تواند از دی اکسید کربن موجود در اتمسفر مریخ، اکسیژن تهیه کند.

کلیه این ابزارها و سامانه ها در نهایت یاری خواهند کرد تا انسان بتواند با امنیت بیشتری روی سطح کره مریخ فرود بیاید و در آن محیط به حیات ادامه دهد.

منبع: بیت ران
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1569

به "مشخصات مریخ نورد جدید ناسا ؛ هشت مشخصه کاوشگر پشتکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات مریخ نورد جدید ناسا ؛ هشت مشخصه کاوشگر پشتکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید